Pagina's

maandag 3 oktober 2022

Interactieve vlinderkaarten

 

Hoi allemaal,

De afgelopen weken is het onderwijs weer begonnen en heb ik een goede, maar drukke start gehad. Er was maar weinig tijd om te knutselen, en daarom vandaag een tweetal eenvoudige kaartjes met vlinders. Bianca kent me goed en weet dat ik niet per se veel knustel met kleine kraaltjes. Vandaar dat ze me uitdaagde om ze te gebruiken in een project, en natuurlijk ben ik die uitdaging aangegaan. Ik maakte een drietal strengen met kleine kraaltjes die ik aanbracht in een venster in de kaart. Door de strengen met kraaltjes kunnen de vlinders in de kaart bewegen. Ik houd van interactieve kaarten. 


Ik vind het designerpapier zo prachtig, het roze rood van de vlinders past er goed bij. De twee kaartjes zijn eigenlijk gespiegeld: de een met een meer roze achtergrond en witte rozen, de andere met een witte achtergrond en roze rozen. Heel simpel, maar wel effectief. 


Je kunt natuurlijk ook andere elementjes kiezen om te laten bewegen in de kaart. Het effect van de kraaltjes aan de trengen vind ik superleuk. De vlinder heb ik gekleurd met kleurpotloden, en daarna ben ik er met een sparkle-pen overheen gegaan. Op de foto hierboven is goed te zien dat ik gebruik heb gemaakt van een frame om het venster heen, voor een meer afgewerkt effect. 


De 'Happy birthday my dear' is een stempel die ik uiteindelijk geheat-embossed heb in het goud. De spreukjes zijn verhoogd opgebracht en door de goudkleurige plakpareltjes lijkt het alsof het paneeltje op de kaart 'gespijkerd' is.  

Hieronder volgt nog een korte foto-tutorial om je te laten zien hoe het 'mechanisme' werkt. Ik vind het jammer dat ik even weinig tijd heb om te knutselen, want mijn handen jeuken om kerstprojectjes te maken nu de kerstblokken al in de winkels liggen ;-) Ondertussen hoop ik dat jullie mijn eenvoudige kaartjes leuk vinden. Mocht je ze ook gaan maken, deel jouw variant dan met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 

Foto-tutorial

Benodigdheden: drie strengen visdraad, of wat dikker garen (wit) dat sterk genoeg is (of meer als je wilt). Seabeads in de kleur van keuze, een stempelafdrukje dat je inkleurt en een 'blanco' gestanste vlinder. Daarnaast ook 3D foam. 




Rijg aan iedere streng visdraad zoveel kraaltjes als je wilt, maar ook weer niet zoveel dat de vlinder niet meer kunt bewegen. Er moet wel genoeg ruimte overblijven zodat de vlinder over het draad kan glijden. Wissel de kralen in kleurtjes af. 


Breng een klein stukje dubbelzijdig plakband aan op de achterkant van de ingekleurde vlinder, zoals hierboven op de foto te zien is (in het midden van het lijfje, plak ongeveer 3 kraaltjes vast). Plak daar een streng draad aan vast. 

Bevestig vervolgens de streng met de vlinder in het midden van de kaart. Bevestig daarnaast de andere strengen met kralen. Plak aan de achterzijde van het paneel dubbelzijdig tape (als het tape dun is, dan 2 lagen aanbrengen). Plak vervolgens het blanco vlindertje op de acherzijde van de vlinder, zo, dat je enkel plakt op de streng waaraan de de gekleurde vlinder bevestigd is. Plak het paneel vervolgens op de basiskaart. 



Lijst met gebruikte producten




















3 opmerkingen: