Pagina's

maandag 7 september 2020

Wiper kaarten met foto tutorial

 Hoi allemaal,

Vandaag maakte ik twee zogeheten 'wiper cards'. De wilde dierenstempels zijn een bron van inspiratie en natuurlijk moest de giraffe haar lange nek uitsteken ;-). De wiper kaart is er echt eentje om iemand een glimlach op z'n gezicht te doen toveren; trek voorzichtig aan de kaart en de giraffe floept boven uit de kaart. Ook maakte ik met een oude stempelset een lief geboortekaartje. De kleine spruit floept uit het niets boven uit de kaart. Scrol naar beneden voor een foto-tutorial waarin ik uitleg hoe je ze maakt. 



Voor de 'wilde dieren-'kaart gebruikte designerpapier uit het 15x15 cm jungle blokje. Groen met witte bladmotieven. Het designerpapier heb ik gemat op een stuk cardstock dat ik heb bekleed met een metallic sheet in het groen. Tip: plak de sheets eerst op een stuk cardstock, daarna kun je ermee doen wat je wilt (die-cuts, mat etc.). Op de foto hieronder is net te zien dat de kaart een beetje een 'zigzag' vorm heeft, er worden twee panelen aan elkaar bevestigd om het figuurtje bovenuit de kaart te laten komen. Het figuurtje verschijnt pas als je aan het kaartje trekt. 



Op de voorkant van de kaart heb ik twee ronde paneeltjes geplakt, eentje met de panda en de zebra, en eentje met de spreuk. Beiden gemat op cirkels die ik heb bekleed met de metallic sheet. De oortjes van de zebra heb ik iets aangezet met roze, en ook het spreukje heb ik een beetje kleur gegeven. Een drietal kleurloze strass-steentjes geven het kaartje bling!


Natuurlijk moest de giraffe het stralend middelpunt van de kaart worden. Het is net alsof ze haar lange nek eens even over de schutting bij de buren steekt en vraagt 'waar is dat feestje' ;-) Ik vind haar hilarisch zo boven de kaart uit. Het luipaard heeft geen rol gekregen op de kaart. Die zou de dieren alleen maar opeten en bovendien passen de panda en zebra mooi bij elkaar, omdat het beide zwart-witte dieren zijn. Ja echt dames, zo werkt mijn creatieve brein, hoe werkt het bij jullie? ;-)


Op de foto hierboven zie je een van de zijkanten van de kaart die in de hand genomen moet worden om de wiper te laten bewegen. Het gaat om de linker-zijkant. Die beweegt naar buiten als je aan de kaart trekt. Het greepje heb ik opgeleukt met een paar strookjes passend washi-tape. Heel simpel en het is weer een manier om je washi's in te zetten.  

NB: in de tuto geef ik aan dat je voor de wiper een stukje cardstock neemt van 5x5 cm. Daaraan bevestig je het figuurtje. Dat heb ik in dit geval ook gedaan, alleen heb ik daarna het cardstock rond de giraffe weggeknipt. Dat hoeft niet, maar dat vond ik mooier. Dat kan dus gerust. 


Ook maakte ik een geboortekaartje voor een collegaatje dat bevallen is van haar derde zoon. De kaart heb ik op ongeveer dezelfde wijze vormgegeven als de wilde dieren kaart. Alleen nu natuurlijk met blauw desingerpapier en blauw metallic sheets. Met op de voorkant een schattige teddybeer (grote broer misschien?), een spreukje en wat strass. 


De figuurtjes heb ik gekleurd met de kleurpotloden van CS. Het spreukje heb ik ook een beetje kleur gegeven. Trek je aan de zijkant van de kaart dan floept baby-broertje boven de kaart uit. Ik vind het zo'n schatje met zijn sterretjes. Ook in dit geval heb ik gebruik gemaakt van een kaartje van 5x5 cm om daar mijn baby-beertje aan te bevestigen. Ik heb mijn beertje net iets te hoog geplakt, want je ziet nog een stukje wit rondom zijn pootjes dat ik eigenlijk niet goed kon wegknippen. Maar dit is allemaal handgemaakt en dan mag het ook best een 'imperfectie' bevatten. Hij is zo op de post gegaan ;-)



Op de foto hierboven is goed te zien dat ik ook nu gebruik gemaakt heb van washi-tape. Craft Sensations biedt vaak washi-tapes aan in een set van vier, en die rollen zijn eigenlijk altijd op elkaar afgestemd. Ik laat ze dan ook altijd in de oorspronkelijke verpakking, zodat ik nooit mis grijp. Ook in dit geval passen de washi-stroken leuk bij elkaar. 


En baby-broertje is weer verstopt in de kaart ;-)


Tenslotte nog een foto van beide kaartjes samen. Vind je ze leuk en wil je ze ook maken? Scrol dan naar beneden voor de foto-tutorial met uitleg. 


Dat was 'm voor vandaag dames! Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden en dat het jullie inspireert om ook een paar wiper-kaarten te maken. Deel je projecten vooral met ons op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. En scrol nog even helemaal naar beneden voor de lijst met gebruikte producten ;-)


Creatieve groetjes,

Sandra 




Hoe maak je de wiperkaart? 

Je hebt nodig (zie ook foto hieronder): 

- 2 stukken cardstock van 18x10,5 cm (ik koos voor wit)

Beiden rillen bij 2,5 cm en bij 4,5 cm 

De panelen worden aan elkaar bevestigd en vormen de basis van de kaart. 

-een stukje cardstock van 5x5 cm

in 1 hoekje rillen bij 1 cm 

Dit stukje cardstock betreft het 'wiper' gedeelte van de kaart, en daaraan wordt het figuurtje bevestigd dat je boven de kaart wil laten uitsteken. 


Breng lijm aan op het hoekje van het stukje cardstock van 5x5 cm. Op de foto hieronder is te zien dat ik dubbelzijdig tape gebruikt heb, maar vloeibaar lijm kan ook mits het maar echt sterke lijm is. Aan dit stukje cardstock wordt straks het figuurtje bevestigd dat boven de kaart uit floept. 


Breng het stukje cardstock aan de achterzijde van een van de panelen aan, zoals op de foto hieronder weergegeven. Let goed op waar je het kaartje plaatst, en kijk goed waar het hoekje met de lijmstrook moet komen. Op de foto hieronder is het goed te zien dat het hoekje tegen de 1e rillijn is geplakt, ongeveer 2,5 cm van de rand van het paneel. 



Op de foto hieronder zie je dat ik de kaart met de 'wiper' en het figuurtje gedraaid heb om jullie te kunnen laten zien hoe je de panelen aan elkaar moet bevestigen. Op de foto hieronder zie je dat ik wederom gebruik gemaakt heb van dubbelzijdig tape (gele strips). Let wel: alleen het schuine hoekje van de 'wiper' is bevestigd aan de kaart, want het element moet kunnen bewegen. Overigens zie je op de foto hieronder ook dat ik mijn figuurtje ook al heb bevestigd aan de wiper. Afhankelijk van het figuurtje moet je even kijken waar je deze moet bevestigen (wat hoger of wat lager etc.).


Het paneel dat aan de onderkant ligt op de foto hierboven wordt als het waren naar boven geklapt om zo beide panelen te bevestigen. Op de foto hieronder zie je hoe de kaartbasis er dan uit ziet. 


Trek voorzichtig aan beide zijden van de kaart en het figuurtje schaart als een soort ruitenwisser (wiper) naar boven. 




Gebruikte producten: 
















7 opmerkingen:

  1. Super leuk!
    Ik ga het proberen,kijken of me het lukt:)
    Bedankt voor de uitleg!
    Lieve groetjes Crealientje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. https://isocrealientje.blogspot.com/2020/09/wiperkaartde-diertjes-in-het-bos-hebben.html
      Het is gelukt, beetje aangepast:)
      Was heel leuk om te maken.
      Bedankt voor de goede uitleg!!
      Groetjes Crealientje.

      Verwijderen
  2. Dankjewel! Veel succes, gaat vast lukken ;-)
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het ziet er geweldig leuk uit, ik houd van zulke kaarten. Ik ga het ook nog proberen. Op het moment zie ik de werking nog niet zo, maar wellicht wel als ik er mee bezig ben. Dank jexwel, je hebt er weer een hoop werk van gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is gelukt! Dankjewel! Ik heb er zelfs een dubbele wiper van gemaakt. Helaas dit keer heel weinig CS materialen, dus ik kan hem niet op de facebookgroep plaatsen, maar ben je nieuwsgierig : https://mwlbyangelique.blogspot.com/2020/09/25-jaar-getrouwd.html

      Verwijderen
  4. Merci pour ce tuto, j'aime beaucoup vos 2 cartes.
    Bonne journée.
    Delphine

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super!! En bedankt weer voor de duidelijke uitleg! Je hebt wel hele mooie washitape!

    Groetjes
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen