Pagina's

maandag 25 februari 2019

'Shuttercards', babykaarten voor jongen en meisje

Hoi allemaal! 

Ik weet niet hoe, maar ik ben in een babyboom beland ;-)! Echt, de een na de ander is in verwachting, en inmiddels zijn er al kleintjes geboren ook! Mijn buurtjes kregen een meisje, en mijn collegaatje kreeg dit keer een jongen. Natuurlijk stuitte ik meteen op de stempels met het beren-gezinnetje toen ik mijn spulletjes doorspitte. In mijn paperpads vond ik roze en blauw designerpapier, en ik besloot om een tweetal 'shuttercards' of 'shutter Peek-a-Boo cards' te maken.  




De grote 'labels' met vader- en moederbeer houden de kaart dicht. De stempelafdrukken kleurde ik met de kleurpotloden van CS, ik bracht nog wat siersteentjes aan en liet het plaatje en het papier het werk verder doen.


Hoewel de voorkant al leuk op zich is, doet het 'wauw'- effect zich voor als je de kaart opent. Bij het openen van de kaart verschijnt in het midden 'its a boy' of  'its a girl. Op de ene zijde stempelde ik het jongens-, danwel meisjes-beertje en op de andere zijde stempelde ik nog de schoentjes, de fles en wat hartjes. 


Hieronder bekijken we de kaartjes van dichterbij. Voor het jongenskaartje gebruikte ik designer papier met een donkerblauw patroon. Hoewel baby-blauw eigenlijk lichter is, vind ik het papier toch goed passen bij een baby kaart. Het motief wordt gecombineerd met wit, waardoor het een frisse uitstraling heeft. 


Op de foto hieronder zie je een beetje hoe 'it's a boy' verschijnt vanachter een paneeltje. De paneeltjes zijn aan de zijden van de kaart bevestigd en openden zodra je de kaart open doet. De paneeltjes zijn de 'shutters' van je kaart, het best vertaald als 'lamellen?? Ik kom even op niets beters ;-).


Hieronder zie je hoe het paneel aan de zijde van de kaart is aangebracht. Ook kun je mooi zien dat de tekst echt achter de panelen gestempeld is. 


Op de jongenskaart moest natuurlijk het jongens-beertje gestempeld worden. Ik kleurde alles met de kleurpotloden van Craft Sensations. Ik kan daar zo goed mee uit de voeten, en ze zijn helemaal niet duur. 


Hieronder een detailfoto van het middengedeelte van de kaart. Het middendeel is een paneel van donderkblauw cardstock dat ik met het designerpapier gemaakt heb. Ook stanste ik een cirkelvormig raam uit, waarachter mijn spreukje verschijnt. Met een sierstans heb ik een ronde sierrand van donkerblauw cardstock gestanst die ik langs het raam heb aangebracht. Het spreukje past precies achter de panelen, alsof het ervoor gemaakt is ;-)


Hieronder is te zien hoe ik het beertje ingekleurd heb. Ik werk meestal wel met verschillende kleuren om schaduwen aan te kunnen brengen. Soms volstaat 1 kleurpotlood dat je lichter en zwaarder aanzet, afhankelijk van de schaduwen. 


Papa- en mamabeer zijn ook gekleurd met de kleurpotloden. Tip: heb je teveel kleur aangebracht waardoor je geen schaduweffecten meer kunt aanbrengen, gebruik dan voorzichtig je gum (pas op voor 'smeren'). De kleurtjes laten zich heel gemakkelijk vervagen door simpelweg een gum te gebruiken. Daarna kun je als het ware in de herkansing, zoals ik gedaan heb met papa- en mamabeer ;-)


Ik heb veel met glossy accents gewerkt, waardoor het hart, de neusjes en nog een aantal andere details een mooi emaille-achtig effect krijgen en mooi gaan glimmen. 


Zoals je op de foto hieronder ziet: ik ben niet per se van het heel netjes kleuren. Ik ben vaak wat ongeduldig en houd ervan om door te werken. Met het kleuren neem ik het dan niet altijd heel erg nauw, maar dat hindert niet. De kleurpotloden zijn zeer 'vergevingsgezind' en je hebt al gauw een heel leuk resultaat. 


Hieronder nog een aantal foto's van het kaartje voor het meisje. Ditmaal wel echt baby-roze designerpapier, met witte hartjes. Helemaal geschikt voor een babykaart en superschattig. 


Overigens ben ik met name helemaal weg van het 15x15 cm blokje waar dit designerpapier in te vinden is. Het blokje heet 'Sweet colours' en het combineert wit, rood, roze en blauw. Prachtig! Onderaan in de productenlijst heb ik een foto van de serie opgenomen. Het designerpapier van het jongenskaartje komt uit 'Dreamy blues', zelfde serie. 


Het designerpapier van dit kaartje matte ik op roze cardstock, de sierring is uit hetzelfde cardstock gestanst.


Het wolkje waar het spreukje in gestempeld is het ik met een roze kleurpotlood omrand. Gewoon om het spreukje een beetje kleur te geven en wat extra aan te zetten. Bij het jongenskaartje deed ik dit met een blauw keurpotlood. 


Nog even terugkomend op het kleuren, het is de kunst om met kleur een 3D effect te creëren. Dat doe je onder andere door goed te kijken waar de schaduwen moeten komen. Veel stempeltjes geven al aan waar de schaduwen komen. Bijvoorbeeld in het jurkje van het meisje zijn plooitjes aangebracht, die heb ik simpel dik aangezet met een roze kleurpotlood. Er zijn ook plooitjes in de strik die je wat zwaarder aan kunt zetten. 


 Het maken van een shuttercard stond al langer op mijn 'to do' lijstje. Het baby-thema leent zich bij uitstek voor deze interactieve kaart. De kaart kent een bijzonder mechanisme. In de basis komt het er op neer, dat twee paneeltjes bevestigd worden aan de zijkanten van de kaart zodat die naar buiten schuiven bij het openen van de kaart. 


De panelen schuiven achter de middenstrip langs, om het zo te zeggen. Het is zijn net 'lamellen' die opengaan, dat verklaart denk ik de naam 'shutter'. 


Met de achterzijde van de kaarten heb ik weinig gedaan, behalve gemat met designer papier. Het designerpapier is prachtig en heeft niet veel nodig. Thuis heb een aantal stempels met iets als 'handmade' en die stempel ik nog op de achterzijde voordat ik de kaart verstuur of geef. 



Mocht je babykaartjes willen maken, denk dan aan dit stempelsetje, pak je paperpads erbij en zoek blauw en roze designerpapier uit. De blokken hoeven niet per se het thema 'baby' te hebben om leuke baby kaarten te maken. Ik hoop dat jullie ze leuk vinden en dat jullie het me vergeven dat ik deze keer geen tutorial gemaakt heb. Zoek op internet op 'shuttercard' en je vindt tal van voorbeelden op internet. Maar mocht je graag willen dat ik alsnog iets van een tutorial maak, laat het me weten en dan kijk ik wat ik kan doen ;-)

Creatieve groetjes,
Sandra















8 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige kaarten laat je hier zien. Mooi ook de binnenkant.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuke kaarten! Zo jammer dat de berensrempels niet meer te koop zijn.
    Je hebt een heel uitgebreide uitleg over je kaarten gemaakt, zelfs over het inkleuren, je hebt weer enorm je best gedaan, dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat een lief compliment, dank je wel en heel graag gedaan Angelique!!

      Verwijderen