Pagina's

woensdag 11 augustus 2021

Embossen op linnen metallic cardstock

 

Hoi allemaal! 

Vandaag wil ik jullie een idee aan de hand doen hoe je het linnen metallic cardstock van CS een beetje anders kunt gebruiken. Je hoeft er helemaal niet super creatief voor te zijn, neem een stukje metallic cardstock, een stencil, embossing inkt en -poeders en een heattool en in een handomdraai heb je superleuke achtergronden voor kaartjes. Dit maakte ik ermee... 

Op de foto's is goed te zien hoe ik met een stencil met hartjes mijn embossingsinkt heb gestempeld, er zilverkleurige embossingpoeder op heb gestrooid en dat vervolgens heb gesmolten met mijn heattool. 


Ik koos ervoor om 'ton sur ton' te werken, dus zilver op een zilveren metallic achtergrond en ik het geval van het andere kaartje koper op een koper metallic achtergrond. Dat vind ik een mooi effect geven en bovendien hoef je dan ook niet zo na te denken wat goed bij elkaar past. Uiteindelijk zijn mijn kaartjes behoorlijk 'monochroom' van kleur geworden en zelf houd ik daarvan. 


Voor het kaartje met de beer heb ik een diversiteit aan stempeltjes gebruikt, het beertje, feestmutsje, cadeautjes, banner...ik heb alleen geen spreuk gebruikt. Dit kaartje kan natuurlijk goed als verjaardagskaart, maar in een handomdraai is het een kaartje om iemand te feliciteren met de geboorte van een dochter. In blauwtonen zou het een jongenskaart kunnen zijn. 


Ik heb met dimensie gewerkt, dat wil ik jullie ook echt aanraden. Maak gebruik van verhogingen op je kaart, daar wordt de kaart vaak zoveel 'levendiger' van. Achter het paneeltje met het beertje heb ik nog een stuk lint laten lopen. Op de foto hieronder zie je het te schattige beertje met zijn feestmutsje, zo lief! Je ziet ook heel mooi het motief van het stencil met hartjes, dat ik met zilver ge-heat embossed heb. 


Voor mijn tweede kaartje haalde ik een oud stempelsetje met een pot te voorschijn waarop je bijvoorbeeld deze narcissen, of een cactus kunt stempelen. Ik heb de kaart al een tijd geleden gemaakt zoals je ziet aan de tekst, ik keek nogal uit naar de lente ;-) 


Ik heb weinig gedaan om de mijn stempelafdruk te kleuren, ik gebruikte gewoon wat metallic verf met water. Ook dit koperkleurige metallic cardstock heb ik ge-embossed met behulp van een stencil en koperkleurig embossingpoeder. 


Ik gebruikte houten letters in wit om het woord 'lente' te spellen. Want bij narcissen denk je toch meteen aan lente? Met een beetje metallic paint (want we gaan nu toch al 'over the top ;-)) heb ik de achtergrond een kleurtje gegeven. De randen van het paneeltje met de narcissen hebben zelfs een koperkleurtje gekregen. 


In geval van dit kaartje is ook de kaartbasis zelf van metallic cardstock. Wil je aan de binnenzijde je boodschap schrijven, dan moet je daar een stukje wit cardstock of papier plaatsen. Maar het metallic cardstock laat zich dus ook heel goed al kaartbasis gebruiken. 


Op mijn lente-kaart ben ik bijna een beetje doorgeschoten met mijn koper en embossing: zelfs de pot en de narcissen zijn ge-embossed met koperkleurig embossingpoeder ;-) Voor het contrast wikkelde ik een zwart-wit gekleurd stukje bakerstwine achter het paneel. 


Ik hoop dat jullie mijn kaartjes leuk vinden! Dit keer geen uitgebreide werkbeschrijving, denk dat velen van jullie wel weten hoe je moet heat-embossen en vooral wat voor leuk resultaat je daarmee krijgt. Gebruik wat vaker je metallic cardstock, en gebruik het bijvoorbeeld voor deze leuke techniek! In een handomdraai heb je twee kaarten gemaakt! Laat zien wat jij maakt met metallic cardstock op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 


Lijst met gebruikte producten: 










2 opmerkingen: