Pagina's

woensdag 3 februari 2021

Basistechniek Harten maken



Hallo allemaal,

Vandaag mag ik een post verzorgen in deze speciale categorie van techniekjes. 

Ik ga jullie laten zien hoe je op een vrij eenvoudige manier een basis hart kan tekenen en knippen en deze dan als mal voor verschillende doeleinden kan gebruiken. Ik weet dat er vele merken zijn die stansen van harten hebben en ook in allerlei vormen en maten verkopen...maar daar heb je dan ook weer een stansmachine voor nodig en niet iedereen is in het bezit van zo'n apparaat. Hieronder heb ik 2 voorbeelden geplaatst van  een hartenkaart die ik gemaakt heb met behulp van een mal die ik zelf gemaakt heb. Eerlijkheidshalve vermeld ik er wel bij dat de kleine hartjes op de onderstaande 2 foto's gemaakt zijn met behulp van een ponsje die ik in mijn bezit heb. (zij dienen alleen ter decoratie..)



We gaan aan de slag;
Op de foto hieronder laat ik verschillende groottes van harten zien die ik gemaakt heb en het hart dat ongeveer 6 cm groot is ga ik met behulp van foto's hieronder voor jullie uitwerken.


Allereerst nam ik een vierkant stukje kraft papier  dat goed te vouwen is. Hiervan zijn de maten 6 - 6 cm. Deze heb ik schuin dubbel gevouwen zoals op de foto hieronder te zien is.


Zoals je kan zien werk ik op een mat met allemaal hokjes die 1 cm breed en 1 cm hoog zijn.  Ik leg de gevouwen driehoek zodanig op mijn mat dat ik een opening aan de onder- en rechterkant heb en de schuine (dichte) kant van linksonder naar rechtsboven loopt. Zowel onder als rechts zie je dat ik het papier tegen de lijn van de hokjes heb gelegd en nu is ook te zien dat de schuine lijn omhoog (langs mijn vouwlijn) ook uit 6 hokjes bestaat. 
Het volgende dat ik gedaan heb is van de rechterbovenkant 2,5 hokje schuin naar beneden geteld en daar heb ik even een potlood puntje gezet. Dit is, gemeten met een liniaal ongeveer 2,5 cm. Hierna heb ik aan de rechterkant, vanaf de bovenkant gemeten, op de 3 cm én de 4 cm ook een potlood puntje gezet (op de foto is dit niet goed zichtbaar dat het 3 en 4 hokjes zijn omdat het papier iets omhoog staat) Vervolgens aan de onderkant, op 2 cm (vanaf de rechterkant gemeten het tweede hokje) ook een potlood puntje.


Ik heb even een tweede vierkant van 6 - 6 cm gevouwen en mijn voorbeeldje er boven gelegd. Na eerst weer alle potloodpuntjes gezet te hebben "schets" (dit zijn korte potloodstreepjes) ik met mijn potlood een boogje van het ene punt naar het andere, ik begin hierbij aan de schuine kant en ga dan via de rechterkant weer met een klein boogje naar beneden.
Terwijl ik dit opschrijf bedenk ik mij dat ik rechtshandig ben en ik geen idee heb of dit voor een linkshandige ook zo gaat!  Nu is mijn man linkshandig en heb ik even aan hem gevraagd hoe hij dit zou tekenen.... Hij zou aan de rechterkant beginnen en van daaruit met een boogje naar de schuine- en de onderzijde schetsen.
(hij heeft me dit ook even laten zien😂)


Hierboven zie je hoe ik het getekend  heb. Op de foto hieronder heb ik langs de getekende lijn het hart uitgeknipt. Let er wel goed op dat je het papier goed plat gevouwen uitknipt!


Ik heb nog een hart getekend en uitgeknipt die ik vervolgens precies op elkaar geplakt heb. Dit is voor de stevigheid zodat ik het hart steeds weer opnieuw kan gebruiken bij mijn projecten die ik ga maken.


Dit is de manier waarop ik mijn harten gemaakt heb. Ik ben mij ervan bewust dat er vele manieren zullen zijn om harten te maken en er zullen er zeker nog een paar voorbij komen, ook op ons blog. Door zelf te gaan oefenen kom je er achter wat voor jou de beste methode is om mee te gaan werken. Succes en veel plezier met het maken van je eigen HART.

Hieronder, op de volgende foto's, laat ik nog even zien hoe ik  mijn voorbeeldhart verwerkt heb.  Als basispapier heb ik zwart cardstock van 21 - 21 cm genomen en voor mijn kleur heb ik gebruik gemaakt van rood linnencardstock en kraftpapier. De maat hiervan is 21 - 7 cm en een stukje van 7 -7 cm.


Mijn voorbeeld heb ik verder met het rode linnen cardstock gemaakt.




Na alles gerild en gevouwen te hebben, knip ik de 4 hoeken (waar de witte kruizen opstaan) weg.



Op de foto hierboven en hieronder is te zien dat ik mijn hartenmal van 7 cm  eerst aan de linkerkant leg, met de punt naar beneden en omtrek met een potlood  en daarna aan de rechterkant, met de punt omhoog, omtrek.


Hieronder zie je hoe het er na het omtrekken uitziet. Vervolgens knip je het hart langs de potloodlijnen uit.


Op het rode vierkant heb ik ook het hart omgetrokken. Erop lettend dit aan de achterkant van het linnencardstock te tekenen!!


Zoals hier beneden te zien is  hou je dit dan over....


Vervolgens heb ik de rillijnen van het rode linnencardstock nog even extra gerild en het zwarte basis papier voorzien van lijm en hier het rode cardstock heel precies op geplakt.


Hierna keer ik het geheel om  en smeer ook lijm op het hart om vervolgens hier het rode hart weer heel precies op te plakken.


Zo ziet het er dan uit....


Vervolgens teken ik precies in het midden een potlood streepje van ongeveer 1.5 cm in zowel het rode als zwarte hart. Dit knip ik voorzichtig in.


Vervolgens vouw ik de rechte flapjes naar binnen toe. Ik heb van het flapje dat ik als eerste naar binnen vouw een heel dun randje afgesneden/ geknipt, dit omdat de boven flap anders niet goed glad wil sluiten.


Hierna heb ik de twee harten in elkaar gevouwen. Via de ingeknipte 1.5 cm schuif ik de harten ineen. (als dit niet glad gaat liggen moet je waarschijnlijk iets verder inknippen)


Hierna teken ik met potlood in de recht hoeken, langs de harten, zoals je op de foto hieronder ziet en knip het vervolgens ook weg.


Als je het hart weer openvouwt ziet dat er dan uit zoals op de foto hieronder.


In het midden kan je een gedichtje schrijven of misschien een klein briefje of fotootje plakken..... Ik weet nog niet wat ik ga doen. 
Zoals op de foto bijna bovenaan de blogpost liet ik het even kleine hartjes "regenen"...ook een idee....


Met veel plezier heb ik deze post en voorbeelden voor jullie gemaakt. Mochten er toch nog vragen zijn of dingen niet duidelijk zijn... schroom dan niet om uitleg te vragen hier onderaan deze blog of op onze facebook pagina!! Ik zal deze dan zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.
 Creatieve groetjes,















7 opmerkingen: