Pagina's

woensdag 19 augustus 2020

"Weekend".


Hallo allemaal,

Vandaag heb ik een soort schuifkaart om aan jullie te laten zien. Toen ik een poosje geleden wat aan het neuzen was op "het net" kwam ik dit kaartje tegen en dat sprak me meteen aan. Na eerst het filmpje goed bekeken te hebben ben ikzelf aan de slag gegaan en heb de maten aangepast omdat ik het origineel wat aan de grote kant vond. Ik heb er deze foto blogpost van gemaakt en zal het met tekst ondersteunen. Ik hoop dat jullie het een leuke kaart vinden en mochten jullie hem ook gaan maken, zou ik het leuk vinden als je het resultaat met ons deelt op onze facebook pagina! Veel plezier.


Ik heb voor de basis wit cardstock genomen van 23 cm breed en 15 cm hoog en dit gerild op 11 cm en 22 cm.


vervolgens heb ik, zoals je op de foto hieronder kan zien, dubbelzijdig tape geplakt aan de rechterkant op de 1 cm strook en links een stukje van 11 cm aan de onderkant.


Voor de flap heb ik ook weer wit cardstock genomen van 19 cm hoog en 12 cm breed. Deze heb ik gerild aan de lange kant op 5 cm en aan de korte kant, zowel links als rechts, op 1 cm vanaf de kant.


Op de foto hieronder zie je dat ik de gearceerde delen van de flap, hierboven op de foto, heb weg geknipt.


Hieronder is te zien dat ik uit één helft van de basis een cirkel van 7 cm doorsnee heb gesneden op ongeveer 2 cm van de onderkant en beide zijkanten,


Aan de bovenkant heb ik 2 gaatjes gemaakt waar straks een touwtje ( of een lintje) doorheen gestoken wordt. Ik heb het met een gaatjes maker gedaan maar dit kan ook heel goed met bv. een perforator gedaan worden. Ik heb de gaatjes 2.5 cm vanaf de bovenkant en 4 cm vanaf de beide zijkanten gemeten en daar de gaatjes gemaakt.


Ook bij het flapje heb ik gaatjes voor een touwtje (of lint) gemaakt. Hiervoor zette ik een potlood streepje of puntje op 4.5 cm vanaf de linker- en rechterkant van het flapje en op 2.5 cm vanaf de onderkant. Let op: met de onderkant bedoel ik dus de kant waar géén strook aan zit!


Hieronder laat ik zien dat ik de basiskaart heb omgedraaid na eerst het designpapier er precies recht opgelegd te hebben, maar nog niet vastgeplakt!! 
Dit is even een lastig klusje maar zo krijg je de cirkel precies goed in het midden van je designpapier. Ik heb met een zacht potlood de cirkel even nagetekend.


Hieronder zie je dat ik ook twee hulplijnen getekend heb tot net buiten de cirkel daar heb ik een klein streepje gezet op 2.5 mm. Hierna weer de cirkelsnijder gepakt en de punt in het midden gezet en met de potloodpunt op de streepjes buiten de eerste cirkel weer een cirkel getekend.  Daarna de cirkel er uit geknipt/ gesneden en toen het design papier op de buitenkant van de basis geplakt.


Nu had ik mijn designpapier al opgeplakt voor dat ik de gaatjes voor het touwtje gemaakt had. Maar dat is gelukkig nog te herstellen. Door de basis om te draaien en op dezelfde manier als ik 4 foto's terug heb aangegeven, heb ik alsnog de gaatjes afgetekend en gemaakt.


Na ook designpapier op de binnenkant van de 'flap' en aan de buitenkant van de 5 cm strook geplakt te hebben, maak ik ook hier gaatjes in. Dit doe ik door de binnenkant van de 5 cm strook tegen de basiskaart aan te leggen ( waar de gaatjes al in zitten) en het geheel weer om te draaien.
Let op dat de basiskaart echt in het midden van het strookje ligt. Ik heb met een potlood in de gaatjes een cirkeltje gezet en die daarna weer geperforeerd.



Op deze laatste foto zie je dat ik de basiskaart nu heb dicht geplakt en een touwtje van binnen naar buiten door de gaatjes geregen heb. Ook heb ik tegen de achterkant van de basiskaart het cirkeltje van het designpapier geplakt. Dit hoeft natuurlijk niet. Je kan er ook een stempel op doen met een leuke tekst of een ander plaatje, gewoon iets wat jezelf leuk vind! Op de achterkant van de 'flap' zou je een boodschap voor de ontvanger kunnen schrijven.
Tot slot steek je de flap in je basiskaart en rijg je de beide touwtjes- (lint) uiteinden van binnen naar buiten door je flap heen en leg je er een strikje in. Ik heb er nog twee stickers en wat sequins op verwerkt en een vlindertje van hetzelfde designpapier uitgeknipt en op de rand van de cirkel geplakt. Verder niets omdat ik het papier al mooi genoeg van zichzelf vind.


Ik hoop dat ik jullie met deze tutorial geïnspireerd heb om er ook mee aan de gang te gaan. Hieronder volgen nog de productfoto's van de materialen die ik gebruikt heb.
Veel plezier en creatieve groetjes,
Sonja de Ruig.








4 opmerkingen: