Pagina's

woensdag 6 juli 2022

"Diorama kaart"

 


Goedemorgen,

Ik weet niet hoe het met jullie is maar bij mij begint het te kriebelen om er op uit te gaan of lekker in mijn omgeving van de mooie tuinen en parken te genieten. En om dat gevoel een beetje tot uitdrukking te brengen heb ik dat via deze diorama kaartjes geprobeerd.
Diorama kaarten zijn, in dit geval, kleine "doorkijk kaartjes" waarin kleine tafereeltjes kunnen worden afgebeeld. Wil je hier meer voorbeelden van zien, kijk dan maar eens op het internet! Ikzelf hou het graag eenvoudig en ik denk dat trouwe volgers van ons inmiddels ook al wel ontdekt hebben dat ik heel erg graag (en veel) met bloemetjespapier en bloemen werk. Zo ook deze keer weer😊, ook werk ik per kaart graag met 1 designblok tegelijk, dat geeft rust en je weet dat alle papier met elkaar verwerkt kan worden.


Voor onderstaande kaart heb ik gebruik gemaakt van het designblok "let the adventure begin" Een leuk blok met veel verschillende kleuren en designs. Bij deze kaart heb ik ook alle randen voorzien van een beetje bruine inkt.


De kaart hieronder heb ik gemaakt uit het designblok "The garden is mij happy place". De bloemen van de Hortensia heb ik uit het A5 designblok "Happy" gestanst en beïnkt met een bijpassende kleur. Verder heb ik deze kaart ruw gemaakt met een distresser en de randen ook bewerkt met een beetje bruine inkt.


De hartjes van de bloem voorzien van de gemstones en wat glitterlijm.  Beide kaarten hebben een tekst, geplakt  tegen de achterkant, die ook uit beide blokken komen en die ik vervolgens op maat gesneden heb.


Nu volgt een korte uitleg over hoe je deze kaart maakt.
De maten die op de foto's staan zijn de maten die ik leuk vond om voor deze kaartjes te gebruiken. In feite kunnen deze kaartjes op allerlei manieren en maten gemaakt worden nl.


Op de foto hierboven zie je een tweetal kaartjes met de verschillende maten afgebeeld staan. Dit zijn de maten voor de kaartjes die ik als voorbeeld gemaakt heb. Voor 1 kaartje heb je 2 stukjes cardstock nodig!  In mijn geval dus 2 x 14 - 11 cm en 2 x 15 - 13.5 cm


Op de foto hierboven heb ik de rillijnen (op de basis met rood potlood aangegeven) gevouwen en een cirkel stans op de voorkant geplakt. Heb je deze stansen niet, gebruik dan de cirkel snijder of een ander voorwerp wat ongeveer dezelfde diameter heeft als deze stansen. Gebruik je zelf andere afmetingen van de cardstock, let er dan op dat je aan de beide zijkanten en de bovenkant dezelfde afstand tot de cirkel hebt.


Aan de achter(binnen)kant van de buitenste strookjes heb ik dubbelzijdig tape geplakt. Heb je een goede stevige lijm is dat ook goed.


Ik laat nog even 1 basiskaart zien waarop ik nu ook opgeschreven heb achter berg- en -dal vouw. Misschien een beetje verwarrend zo... maar voor de voorkant van je kaart vouw je de rillijnen tegen gesteld aan de achterkant van de kaart.


Op de volgende twee foto's wordt wel duidelijk wat ik hiermee bedoel....


De twee flapjes die naar links en rechts wijzen worden dus tegen elkaar aan geplakt. Dit is dus alleen de basis uitgelegd. Wil je een tafereeltje in je kaart maken doe dit dan voor je de delen tegen elkaar aanplakt. Als laatste werk je de voorkant van de kaart af.


Wil je de kaart versturen, kan dat met de maten die ik voor deze kaarten gebruikt heb in een gewone envelop. Zoals je op de foto hieronder ziet kan je de zijflapjes nl. iets naar binnen vouwen en dan past het prima. (ik heb er even een liniaal boven op gelegd om het te verzwaren😉)


Ik heb ervoor gekozen om beide kaarten gelijk van design papier te maken maar het kan natuurlijk ook eerst van cardstock gemaakt worden waar je later designpapier op gaat plakken, wat jezelf wil en leuk vind. Ik hoop dat dit weer een leuke inspiratie voor jullie is. Graag tot een volgende blog, creatieve groet, Sonja.
















Geen opmerkingen:

Een reactie posten