Pagina's

woensdag 31 maart 2021

"Envelop kaart"

 


Goedemorgen allemaal,

Vandaag heb ik voor jullie de beloofde tutorial van de kaart die ik in januari in onze facebook groep heb laten zien. Ik heb het een "envelop kaart" genoemd omdat het er eigenlijk ook zo uit ziet.
Ik heb het voorbeeld op you tube gevonden en de maten en de binnenkant aangepast. Op de eerste foto zie je rechts de kaart die ik in januari (25-01-2021) gepost heb en links staat de kaart die ik voor deze tutorial gemaakt heb. Hieronder volgen eerst nog wat foto's van de buiten- en binnen kant en daarna volgen de foto's van de tutorial. Veel plezier.






Op de foto's hieronder laat ik stap voor stap zien hoe ik de basiskaart heb opgebouwd. Even een tip voor als je de kaart ook wil maken, ik hoop dat velen dit zullen doen😉, gebruik niet te dik papier om te matten en ook niet te dik  designpapier!!  Je kaart kan dan nl. niet goed dicht of hij gaat scheuren!! 


Op deze foto's zie je dat de basis 21 - 21cm is en ik deze aan beide kanten gerild heb op 5.5 cm en op 15.5 cm. (de rode lijnen zijn de rillijnen) Vervolgens heb ik aan de boven- en onderkant van het midden stuk een markeerpuntje gezet op 5cm vanaf de rillijn en met potlood een lijn getrokken naar de beide hoeken. Op de foto aangegeven met zwart potlood.


Het gearceerde gedeelte , zichtbaar op de foto hierboven heb ik daarna weggesneden / geknipt. Dit zie je op de foto hier onder.


Voor de mat laag heb ik dun craft papier uit het papierblok gebruikt  en hiervan heb ik 1x 9.6 - 9.6 cm gesneden dit plak ik in het midden van de kaart aan de binnenkant.


Verder heb je voor de beide zijkanten, zowel aan de binnen- als buitenkant, 4x  9.6 - 5.1 cm nodig. Voor de boven-  en onderkant heb je 4x 8.8 - 4.8 cm nodig.


Van de laatste maat zoek ik op de lange kant het midden weer op en zet daar weer even een stip. Vanuit de stip heb ik weer twee lijnen getrokken naar de hoeken en dit weer weggesneden. Op de foto hierboven is te zien hoe ik dit gedaan heb.


Op deze twee foto's zie je het resultaat van de voor en achterkant nadat ik alle "mat" delen heb opgeplakt.


Vervolgens heb ik voor de sluiting twee cirkels gesneden. De basis is 5 cm doorsnee en de mat laag heb ik 2x gesneden en die is 4.5 cm doorsnee. Deze 2 cirkels heb ik op de voor- en achterkant van de basis cirkel geplakt. Later heb ik nog een cirkel van designpapier gesneden  en die is 4 cm doorsnee. (deze heb ik nog niet geplakt omdat ik er een magneetje tussen plak)

  
Vervolgens heb ik voor het designpapier alles nog een keer gesneden maar nu alles weer 4 mm smaller. Dus 
1x 9.2 - 9.2cm, 4x 9.2 - 4.7 cm en  let op: 4x 7.5 - 4.1 cm  deze laatste maat is weer voor de driehoekjes op de boven- en onderkant van de kaart! Ik heb weer op de lange kant het midden gezocht (3.75 cm), van daaruit weer hulplijnen getekend en het geheel uitgeknipt.  Het is mijn ervaring dat deze maten voor de driehoekjes geen garantie zijn dat ze alle 4 gelijk zijn!! Het is dus even passen en meten om ze op de juiste plek te krijgen.


Voor de sluiting heb ik magneetjes gebruikt die ik onder mijn designpapier van het driehoekje (aan de buitenkant!) en onder het designpapier van de cirkel heb geplakt. Als je niet in het bezit van magneetjes bent kan je ook een stukje klittenband op het driehoekje plakken en aan de onderkant van de cirkel. Let op, vouw eerst de kaart dicht en plak dan het klittenband bovenop je designpapier net onder de punt van de driehoek en druk dan de bovenkant met de cirkel erbovenop dan zit de klittenband gelijk op de goede plek.


De basis is nu in principe klaar. Aan de binnenkant heb ik in de ene kaart een pocket gemaakt en in deze voorbeeld- kaart heb ik een strook craft papier eerst van een ponsrandje voorzien en daarbovenop een strookje designpapier geplakt en dit alleen aan de beide zijkanten van lijm voorzien en dit vastgeplakt zodat ik er nog een leuk labeltje tussen kon steken.
Met veel plezier heb ik deze tutorial weer gemaakt en vond het erg leuk dat een paar van onze leden zo enthousiast waren en hierom gevraagd hebben. Mochten er nog dingen niet duidelijk zijn... vraag dan gerust om uitleg, als ik kan zal ik ze graag beantwoorden. Veel plezier en ik ben benieuwd hoeveel er gemaakt gaan worden . 

Creatieve groetjes en heel fijne Paasdagen toegewenst, Sonja



Hieronder volgen nog een paar foto's van producten die ik o.a. gebruikt heb. 

.






7 opmerkingen: