Pagina's

woensdag 25 mei 2022

"Special delivery..."

 


Goedemorgen allemaal,
Vandaag heb ik een blogpost met 2 voorbeeld kaartjes voor jullie. Het is een heel eenvoudig model wat op heel veel verschillende manieren te 'verbouwen' is. Ik heb deze kaartjes in de gangbare maten gemaakt maar je zou ze ook heel gemakkelijk kleiner of groter kunnen maken.... net wat jezelf leuk vind. De wat geoefende kaartenmakers zullen dit zeker herkennen. Voor deze keer heb ik weer eens een heel uitgebreide foto tutorial gemaakt zodat de nieuwe kaartenmakers onder ons deze kaartjes ook kunnen namaken. Voor wat de opmaak van mijn voorbeelden betreft heb ik ook een aantal foto's erbij omdat ik dit niet verder uitleg, het moet per slot van rekening wel je eigen kaartje worden, toch! Wil je eventueel nog meer ideeën van dit soort kaartjes zien dan raad ik je aan om ook eens op pinterest of you tube te kijken want mijn kaart ideeën vind ik ook vaak daar. Hieronder volgen dus eerst wat overzicht foto's van hoe ik mijn kaartjes gemaakt heb en daarna volgen de foto's van de tutorial. Veel plezier!












Hieronder volgt dan de foto uitleg van een mix van de beide kaartjes om zo ook de verschillende techniekjes te laten zien...


Op de foto hierboven en de 2 foto's hieronder zien jullie het cardstock afgebeeld met daar op de maten en de rillijnen. foto 1: wit cardstock van 26 - 14 cm en rillen op 10.5 en 21 cm


foto2 :  wit cardstock van 7 - 14 cm en rillen op 1.5 cm. Voor foto 3: wit cardstock met de lengte van een A4 (+/- 29.6 cm) - 12 cm.  Aan de lange kanten wordt over de hele lengte een rillijn getrokken op 1 cm en op de korte kant  wordt er gerild op 4.5 cm en op 18 cm.


Op foto 3 zie je ook dat er een deel rood gekleurd is aan de beide zijkanten, dit gedeelte moet weggeknipt of weggesneden worden. Op de foto hieronder zie je nog een aantal rondjes en een stukje bakers twine liggen, deze worden gebruikt voor de sluiting van de envelop op één van de kaartjes.  



Na het vouwen van de basiskaart (zie foto hierboven) is er een flapje aan de linkerkant, dit wordt een pocket (waar je wat tussen kan schuiven) die aan de boven en onderkant vast geplakt wordt. Een tip: doe dit pas nadat je de kaart van designpapier hebt voorzien! Ik heb het flapje even voor de duidelijkheid met rode tape beplakt maar dat kan natuurlijk ook met een goede lijm.



aan de andere kant van de basiskaart wordt de strook cardstock van 14 - 7 cm vast geplakt. Maar let op.... de 1.5 cm plakstrook wordt aan de binnenkant van de basiskaart geplakt en de flap komt aan de buitenkant! ( dit is de achterkant van je kaart)


Ook dit wordt dus weer een pocket maar dan op de achterkant van de kaart.


Op de foto hierboven heb ik het cardstock van de envelop gerild, geknipt en gevouwen, hieronder zie je dat ik de hoeken van de klep afrond met een zogenaamde hoekpons (notch). Dit hoeft niet maar staat wel leuk.



In het midden van de voorkant heb ik met de 'notch' een 'hapje' weg geponst, zo kan je de inhoud van de envelop er wat makkelijker uithalen. (dit kan eventueel ook met een muntje wat je er half oplegt, omtrekt met potlood en dat uitknipt).


Op de foto hieronder zie je dat ik de rode tape op de zijkanten van de envelop heb geplakt. Deze zijkanten worden later dicht geplakt. Maar eerst heb ik een gaatje in de voorkant en klep van de envelop gemaakt omdat hier de sluiting komt. De maat die op de foto staat is een richtlijn vanaf de bovenrand van de voorkant gemeten. 
Ook hier geld weer, eerst het designpapier plakken voor je de gaatjes voor de sluiting maakt en de envelop pas dichtplakken als ook de sluiting gemaakt is!!




Voor de sluiting met de splitpennetjes en het stukje touw plak je eerst twee rondjes op elkaar voor de stevigheid. Hier maak je dan een gaatje voor de splitpen in.


Het geheel steek je dan door de buitenkant van je envelop naar binnen toe. (dit zelfde doe je ook bij de klepvan de envelop)


aan de binnenkant, en de onderkant van de klep, plak je nog een afdekrondje over de pootjes van de splitpen heen. Hiermee voorkom je dan dat de inhoud van je envelop niet beschadigd.


Als alles op zijn plek zit plak je de envelop in elkaar, daarna plak je op de achterkant van de envelop dubbelzijdig tape. Wil je een extra pocket, plak dan de tape zoals op de foto hier boven.  En plak het geheel op de binnenkant van je kaart.


Nu knoop je het lint of je touwtje onder het rondje met splitpen van je klep met een paar knoopjes goed vast. Een oplettende kijker heeft waarschijnlijk al gezien dat er bij mijn envelop nog een rondje onder zit... dit heb ik gedaan omdat mijn papier voor dit voorbeeld aan de dunne kant is en ik bang was dat het zou gaan scheuren, nu geeft het meer stevigheid. Misschien een tip! Vervolgens draai je het touwtje in rondjes of achtjes om de beide rondje heen.


tot slot heb ik aan het einde van het touwtje nog een dubbel rondje om het touwtje heen geplakt. Dit hoeft niet natuurlijk, je kan het ook zo laten of bv. een paar kraaltjes er aan rijgen, het wat jij zelf leuk vind.

  
Het zal jullie opgevallen zijn dat de foto's vaak een andere belichtingskleur hebben...hier kan ik helaas niets aan doen, dit omdat ik geen professioneel fotografeer materiaal bezit en afhankelijk ben van de natuurlijke licht inval van de ruimte waarin ik mij bevind, excuus hiervoor. Met plezier heb ik ook deze kaartjes weer gemaakt en de blog voor jullie geschreven ter inspiratie. En natuurlijk hopen wij met elkaar dat er weer kaartjes van jullie op onze facebook groep verschijnen die naar aanleiding van onze blogs gemaakt zijn! 
Voor nu, creatieve groetjes, Sonja

Hieronder zie je de producten waar ik gebruik van gemaakt heb:











1 opmerking:

  1. Speel eens wat met je witbalans. Kan zelfs op je telefoon. 👍🏻

    BeantwoordenVerwijderen