Pagina's

woensdag 17 maart 2021

Bloemen kaarten.

 


Hallo allemaal,

Deze keer heb ik 2 kaarten om te laten zien.
Het is over twee en een halve week alweer Pasen dus heb ik ook een Paaskaart gemaakt, maar het gaat in deze blog natuurlijk om de opbouw van de kaart en bovenal om de bloemen!
Ik heb daarom als extra onderaan deze blog een paar foto's van hoe ik de bloemen bol maak en opbouw.
Zoals gezegd gaat het in deze blog om de opbouw van de kaart en omdat ik van eenvoud en bloemen hou,  probeer ik mijn kaarten ook zo (en daarmee) te maken.
Hieronder volgen de foto's met af en toe een uitleg.
Mocht er toch iets niet helemaal duidelijk zijn, schroom dan niet om uitleg te vragen! Ik zal dan proberen een zo goed mogelijk antwoord te geven.
Voor nu veel kijk plezier.



Op de foto hieronder is goed te zien dat de bloemen gestempeld zijn en daarna uitgeknipt en opgebold. Ik heb deze keer voor witte stempelinkt gekozen omdat dit op zwart beter uitkomt.


Hieronder zie je alle onderdelen die ik voor de zwart/ witte kaart gebruikt heb ( + 2 stukjes craft papier)  Het zwarte cardstock heb ikzelf geribbeld met een soort ribbellaar, een heel oud apparaatje... (ik weet ook echt niet of deze nog te koop zijn) maar het kan ook  met ribbelkarton gemaakt worden wat je eerst zwart verft.
Heb je dit nu allemaal niet in huis (of je vind dit te veel werk...😉) kan het natuurlijk ook gewoon met glad cardstock of design papier.


Het gekleurde papier heb ik eerst van een randje gesso voorzien. Ook hiervoor geld natuurlijk dat dit een keuze is, 
voor de Paaskaart heb ik nl. alles alleen maar gedistressed.(iets geschuurd)


Als basis heb ik een A4 van wit cardstock genomen en deze, in de lengte gesneden op 12 cm breed. Hierna heb ik het geheel dubbel gevouwen zoals je op de foto kan zien. 


De strook ribbelkarton is 13.5 cm hoog en 8 cm breed.
(excuses voor de witte vlekjes op de verschillende foto's, dit zijn kleine gesso spikkels die op het eindresultaat weggewerkt zijn)


De banner van craft papier is 10.5 cm hoog en 5 cm breed.
Ik heb aan de onderkant eerst 2.5 cm naar het midden een stip gezet en van daar uit 2 cm omhoog ook een stip gezet en daarna vanuit de beide hoeken schuin omhoog de driehoek weggesneden/ geknipt.


De cirkel heeft een doorsnede van ongeveer 6 cm. Deze heb ik iets verhoogd opgeplakt met dubbelzijdig tape van 2 mm.


Van wit cardstock heb ik een vierkantje van 5.4 - 5.4 cm gesneden en deze weer gerild. Hierboven op heb ik een stukje craft van 5 - 5 cm geplakt. (deze wel eerst van een gesso randje voorzien)



Dit vierkantje heb ik ook verhoogd opgeplakt. Let op: op de foto hieronder zie je dat ik het zowel op de cirkel als op de lange strookt geplakt heb, daarom moet er aan de achterkant van het deel dat op de strook geplakt wordt een dubbel stukje dubbelzijdig tape van 2 mm geplakt worden!!


Dit is dan de basis van de kaart. Uiteindelijk heb ik het witte cardstock toch ook maar van een distress randje voorzien zoals op de eerste foto te zien is.


Zoals op de eerste foto ook te zien is heb ik op beide kaarten gebruik gemaakt van gestempelde bloemen (ik ben erg gek op bloemen💖) en op de foto's hieronder laat ik, even als extra, zien hoe ik deze opbouw....


Na alles eerst uit geknipt te hebben rol ik elk blad voorzichtig met een bolpen een beetje rond. Je kan hiervoor ook de steel van een penseel of een rond potlood nemen.


Vervolgens duw je voorzichtig in het midden de bloem iets naar beneden. Ik doe dit met het bolletje van de ril pen op een soort foam matje. Ben je niet in het bezit van deze materialen kan je het ook proberen met de achterkant van bv. een penseel in de palm van je hand. Doe het wel voorzichtig anders gaat het hart van je bloem kapot!


Het opbouwen van de bloem gaat geheel naar eigen keus natuurlijk. Op de foto hieronder zie dat ik de meeste blaadjes steeds iets gedraaid op elkaar plak zodat je de onderliggende blaadjes ook goed kan zien. Ik heb steeds een druppel lijm in het hart van de onderste bloem gedaan en daar de volgende laag, gedraaid opgelegd en met het kleine bolletje van de bolpen ( of de achterkant van een penseel) dit deel een beetje aangedrukt tot het vast zat en dan de volgende weer. 


Om het geheel af te maken heb ik in het hart van de bloem nog een plakpareltje geplakt. Verder heb ik voor de kaarten nog een sequin, swirls en houten letters gebruikt. Ik heb met veel plezier deze kaartjes gemaakt en hoop dat ik met deze tutorial jullie geïnspireerd heb om er ook mee aan de slag te gaan. Delen jullie het dan ook met ons op onze facebook pagina?!
Creatieve groetjes,  Sonja


Hieronder volgen nog wat foto's van de gebruikte materialen van Craft Sensations die ik o.a. gebruikt heb:













.












2 opmerkingen:

  1. Ze zijn LEUK! Je kunt ook cardstock "ribbelen" met je scoreboard!
    XxIrene

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Irene.
      Met een scoreboard ribbelen is ook een goede mogelijkheid en dat
      heb ik ook regelmatig gedaan. Dank je wel voor je tip.

      Verwijderen