Pagina's

woensdag 29 april 2020

Zelf die-cuts maken met restjes papier


Hoi allemaal,

Vandaag twee eenvoudige kaarten, gemaakt met die-cuts en papierrestjes. Ik maakte een rode variant, ter ere van de trouwdag van mijn broer en schoonzusje, en een blauwe variant. De blauwe variant kan ook aan een jongen of man gegeven worden (hoewel ik dan het printje met het meisje niet zou gebruiken ;-)). 



Ken je dat? Ben je leuk aan het werk geweest met verschillende blokken papier en blijven er restjes over. Ik kom er gewoon niet toe om die restjes weg te doen, die moeten bewaard blijven. Eens in de zoveel tijd daag ik mezelf uit om iets met de restjes te doen. Vandaag maakte ik leuke die-cuts in de vorm van een hart en ster met de restjes papier.



 De restjes papier heb ik in verschillende stroken gesneden, de ene strook wat breder dan de ander. Vervolgens heb ik ze op een stuk cardstock geplakt. Daarna heb ik met stansen verschillende harten en sterren gestanst. Je kunt ook gewoon cirkels uitstansen, eenvoudige bloemvormen en vierkante die-cuts maken. Wel zou ik een basisvorm nemen, niet heel gedetailleerde stansen. Gedetailleerde stansen met veel sierlijke details zullen niet goed uitgesneden worden met alle repen papier. 



Wil je meteen wat meer 3D effect? Gebruik dan dun karton van bijvoorbeeld lege muesli- of macaroni-dozen en dergelijke. Of de achterkant van papierblokken. Die-cuts hebben een bepaalde dikte, en moeten niet te 'dun' zijn. Dus kun je er heel goed dun karton voor gebruiken en op die manier recycle je ook het oud papier. 


Op de foto hierboven zijn de harten mooi te zien. Overigens heb ik niet zomaar de repen papier geplakt, daar zit wel een idee achter ;-). Snijd repen in verschillende breedtes. En let erop hoe je ze aanbrengt. Kies voor twee kleuren in elkaars verlengde en zorg voor contrast door er bijvoorbeeld een totaal andere kleur tegen aan te zetten of gebruik, zoals ik, zwart/wit papier. Contrast is belangrijk, ook om het onderscheid te maken tegen de achtergrond. 



Ook over de kaartbasis moet je even nadenken. Zoals je in beide voorbeelden ziet koos ik voor een mat van overwegend 1 kleur: rood in geval van de ene kaart, en blauw in geval van de andere kaart. Ik vind het rode papier met de foto-print van het breiwerk heel gaaf. Het papier heeft een mooie 'solide' uitstraling, en niet teveel details. Ook heeft het overwegend 1 kleur, rood ;-). Kies dus voor de eerste mat een solide papier in overwegend 1 kleur en zonder veel details. 


Breng vervolgens een tweede mat aan. Ook de tweede mat heeft (net als de kaartbasis) een witte rand. Ik sneed een stuk wit cardstock een stuk kleiner dan de kaartbasis, zodat nog veel van het rood en blauw van de eerste mat te zien is. Vervolgens bracht ik een mat aan van papier dat contrasteert tegen het rood en het blauw. Meer detail, anders van kleur namelijk meer wit, maar nog altijd niet te druk. Immers, er komen nog die-cuts op die vanwege de stroken heel druk zijn. 



Tenslotte bracht ik de die-cuts aan. Je kunt leuk spelen met verschillende groottes van het hart en de ster, en het is even een beetje zoeken wat je het beste bevalt op de kaart. Ik koos ervoor om de die-cuts een beetje over elkaar te plakken. 



Ik weet niet of het te zien is op de foto, maar ook op deze kaarten is veel 3D-effect. De tweede mat (waar de harten en sterren op zijn aangebracht) bracht ik verhoogd aan met 3D foam-pads. Ook heb ik een ster en een hart verhoogd aangebracht, zodat ze meer naar je toekomen. Mocht je zelf nog niet werken met verhoging in je kaarten, dan zou dat mijn eerste tip zijn om je kaarten te verbeteren: zorg voor diepte op de kaart. En speel dus met verschillende hoogtes op de kaart. 


Je hoeft overigens helemaal niet restjes papier uit hetzelfde blok te gebruiken, het is ook heel goed mogelijk om resten van verschillende blokken te combineren. Wat ik in dat geval wel zou doen is de restjes papier selecteren op kleur en mogelijk ook op detail. Papier dat overwegend rood en druk is bij elkaar nemen, papier dat overwegend groen en meer solide is bij elkaar nemen etc. Vervolgens kun je ervoor kiezen om die-cuts in dezelfde kleurtonen te maken, maar je kunt juist ook goed werken met papier dat contrasteert. Of werken met alle kleuren van de regenboog. 

Tenslotte nog een tip, je kun je er ook voor kiezen om te werken met washi-tapes. Eerder heb ik ook al eens kaarten gemaakt met die-cuts die met washi-tape bekleed waren. Toentertijd stanste ik veren uit, dat kan ook heel goed.

Als altijd hoop ik van harte dat jullie mijn kaarten leuk vinden en dat ik jullie misschien wel een beetje inspiratie heb kunnen geven om restjes papier te gebruiken. Mocht je ook zelf die-cuts maken met restjes papier, deel jouw projecten dan op onze facebook- groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Ik sta er altijd weer van te kijken hoe jullie je eigen draai aan jullie projecten geven. 

Creatieve groetjes,
Sandra 






Lijst met gebruikte producten: 

















7 opmerkingen: