Pagina's

maandag 21 september 2020

Thee-boekje

 

Hoi allemaal.

Hoewel we nog steeds verwend worden met mooi weer staat de herfst voor de deur. En bij herfst hoort een heerlijk kopje thee. Vandaag maakte ik een kleine, leuke verpakking voor een aantal zakjes thee. Een thee-boekje. Super leuk als klein cadeautje of als swap. Helemaal onderaan vind je een foto-tutorial waarin ik je uitleg hoe je de basis van het boekje in elkaar zet. Ik ben klaar voor de herfst, jullie ook? 

Deze gezellige, kleine thee-boekjes zijn in een handomdraai gemaakt. Je hebt nodig een beetje cardstock, lint, blingetjes en eventuele andere versieringen naar keuze. Ik maakte me er gemakkelijk van af door theekopjes uit te knippen. Een vel met allemaal verschillende theekopjes, lepeltjes en snoepjes vind je in het blok Watercolour Designs. Maar je zou ook leuk met een stempelset kunnen werken.  


Ik maakte een roze en een groene variant. Het papier komt uit een 30x30 cm paperpad met foil, en ik koos voor papier met het gouden foil. Zoals je ziet is de voorkant van beide boekjes versierd met de theekopjes die ik in een vierkant raam van goudkleurig metallic heb geplaatst. Ik heb een sheet goudkleurig metallic op cardstock geplakt en er toen met twee vierkante stansen een raam uit gestanst. Het vierkant dat eruit gestanst is heb ik voor de achterzijde gebruikt. 



Op de foto hieronder is te zien hoe ik de achterzijde heb versierd. Het vierkant dat ik uit gestanst had heb ik op de achterzijde aangebracht. Daaroverheen heb ik een stuk van hetzelfde designer papier geplakt als waarvan het boekje gemaakt is. Nu lijkt het alsof ook de achterzijde een kader heeft. 


De boekjes zijn klein en vierkant van formaat. Ze sluiten met een stukje lint. Ik heb nog even getwijfeld of ik de hoekjes van de boekjes zou afronden, maar omdat ik uiteindelijk ook met een vierkant raamwerkje heb gewerkt, heb ik dat achterwege gelaten. Mocht je een meer vintage of steampunk variant maken, dan kan ik me voorstellen dat kleine boek-hoekjes het goed zullen doen. 



Op de foto hieronder zie je hoe het boekje er van binnen uit ziet. In de foto-tutorial leg ik je uit hoe je de pockets maakt, maar nu is al te zien dat de pockets boven op elkaar gestapeld worden (stack the deck). De boekjes hebben in totaal zes pockets, en er is dus plek voor zes zakjes thee. Ik koos voor drie verschillende vellen designer papier voor mijn zes pockets.


Om het lint in het midden mooi weg te werken heb ik simpelweg een groot soort van parel opgeplakt. Naden weggewerkt en meteen een blikvanger bij het openen. 


Om de binnenzijden van het boekje op te leuken gebruikte ik het stempelsetje met de theekopjes, theekan en taartjes. Met paarse inkt heb ik de randen van de paneeltjes geïnkt en met dezelfde kleur heb ik de theekopjes en het taartje gestempeld. Ik vind het een vrolijk geheel zo.  



En hieronder foto's van de groene variant. Deze had ik als eerste gemaakt, ik ben echt gevallen voor het groen geruite papier met het gouden foil. 


De achterzijde...


Omdat ik helaas geen goudkleurig lint had of een kleur groen dat in de buurt van het cardstock kwam, koos ik voor een geel lint uit mijn voorraad. Niet alleen gebruikte ik het lint om het boekje mee te kunnen sluiten, ik gebruikte het ook in beide boekjes als sierlint dat ik door het midden van het boekje en vervolgens over de achterzijde liet lopen. Op de foto hieronder is dat goed te zien. 


En natuurlijk een extra close-up foto van het 'over the top' juweeltje dat ik op de achterzijde aanbracht. Het zal niet een ieders smaak zijn, maar ik houd ervan om af en toe de aandacht te trekken met bling en shine. Overigens heb ik deze bling-dingen aangetroffen in een doosje met vele verschillende soorten steentjes en strass van Craft Sensations, een product foto tref je onderaan het blog aan. 


Het juweeltje kwam in groot en klein en in het midden van het boekje heb ik een kleine steen aangebracht om de naden van het lint te verbergen. Mocht je niet zo van de steentjes zijn, dan kun je natuurlijk ook gewoon een strik aanbrengen. 


Op de foto hieronder is goed te zien dat de binnenzijde van het rug-deel van het boekje wit is. Pas later (bij het roze boekje) kwam ik op het idee om ook voor dat deel een stukje cardstock te snijden om de witte binnenzijde mee te bedekken. Over voortschrijdend inzicht gesproken ;-) 


Net als in het roze boekje heb ik de binnenzijden van het boekje een beetje opgeleukt met een stukje cardstock waarvan ik de randen heb geïnkt, en waarop ik in dit geval de theepot heb gestempeld... 


...en op de achterzijde een geschulpt stukje rond cardstock met het gebakjes-torentje ;-). Helemaal passend bij het thema! 


Overigens denk ik dat er ook bijvoorbeeld 'after eight'-achtige chocolaatjes passen in de pockets en ook kun je een pocket vullen met een kleine tag met een boodschap. Of met geld of een gift card. Het hoeft dus niet per se een thee-boekje te zijn, maak ervan wat jij wilt. 


Tenstlotte nog een close-up van de voorzijden van de boekjes. De theekopjes heb ik met een beetje bruine inkt aangezet, en ik heb het kleinste kopje wat verhoogd aangebracht. De kopjes plakte ik zo dat de naad van het lint niet meer te zien is. Op het groene boekje werkte ik met goudkleurige strass-steentjes, op het roze boekje gebruikte ik plakpareltjes. Overigens was het niet de bedoeling om ze zo achter en onder elkaar te plakken, maar ik ben een slordige knutselaar en uiteraard had ik met mijn lijmvingers het glimmende kadertje besmeurd. Ik mag dan slordig zijn, maar ik weet als geen ander mijn lijmrestjes weg te werken ;-)



Ik hoop van harte dat jullie mijn kleine thee-boekjes leuk vinden. Ik koos ervoor om ze een beetje een beetje extra bling en shine te geven, maar hoe zouden ze zijn in een meer vintage uitvoering, of in een echte herfst uitvoering, of nog leuker: in een kerst variant! Leuk om onder de boom te leggen, of als vulling in een sok aan de mantel van de haard. De mogelijkheden zijn eindeloos, ze zijn verslavend om te maken en ik ben dan ook heel benieuwd hoe jullie ze gaan vorm geven. Deel je ze met ons op onze facebookgroep: Creatief met Craft Sensations en Art Sensations? 

Creatieve groetjes,
Sandra  




Hieronder tref je de lijst van gebruikte producten aan: 











Tutorial

Wat heb je nodig? 

Kaft: 

1 x 21x8 cm designerpapier of carstock

Rillen bij 8,5 cm, draaien en opnieuw rillen bij 8,5 cm

2 stukjes DSP van 8x8 cm en 1 stukje DSP van 3,8x8 cm. Deze stukjes bekleden de binnenzijde van het cardstock van de kaft. 

Binnenzijde / pockets: 

1 x 19x15 cm designerpapier / cardstock

1 x 18x15 cm designerpapier / cardstock

1 x 17x15 cm designerpapier / cardstock

Allen rillen bij 1 cm en bij 8 cm

De rand van 1 cm is een kleefrand, het cardstock wordt op 8cm gevouwen en dichtgeplakt op de kleeftab. Daardoor ontstaan de pockets waar de theezakjes ingaan. Voor alle pockets geldt nadat ze zijn dichtgevouwen dichtgeplakt dat ze aan de lange zijde worden gerild bij 8cm, draai de pocket om en ril nogmaals bij 8cm. Op die manier kun je de pockets straks in elkaar stapelen. 



Op de foto hieronder zie je hoe de pockets gerild moeten worden. Zoals gezegd: ook al is er steeds een centimeter verschil in papiergrootte, allen worden aan de korte zijde gerild bij 1 cm en bij 8 cm. 


Op de foto hieronder is de pocket al omgevouwen en dichtgeplakt. Je krijgt als het ware een langwerpig soort van huls. 


Leg de huls / de pocket aan de lange zijde aan en ril op 8 cm. Zie foto hieronder.


Draai vervolgens de huls en leg opnieuw aan de lange zijde aan op je ril-bord. 


En ril ook nu op 8 cm. Op de foto hieronder zie je hoe de rillijnen lopen en nu zal het je ook duidelijk zijn dat de uiteinden van de huls de pockets worden waar de theezakjes in gaan. 


Doe dit met alle drie hulsen!! Met andere woorden: leg aan de lange zijde aan, ril bij 8 cm, draai 180 graden rond, en ril opnieuw bij 8 cm. Op de foto hieronder zie je dat je daardoor plakstroken krijgt die steeds een beetje smaller worden. En dat is ook de bedoeling: op de huls die boven aan ligt komt de middelste huls, en op de middelste huls komt de huls die op de foto onderaan ligt (stakc the deck).


Op de foto's hieronder zie je hoe ik met flink stevige, natte lijm de onderdelen op elkaar bevestig. En ja, ik ging voor zeker en was dus niet zuinig met de lijm ;-)




En uiteindelijk heb je een boekje als hieronder. 


Met een handstans heb ik inkepingen gemaakt om de theezakjes er makkelijker uit te kunnen halen. Dat zie je op de foto's hieronder. 



En tenslotte bevestig je het boekje aan de kaft, gewoon met sterke lijm. Op de foto hieronder is te zien dat ik in dit roze boekje wel de binnenzijde van de rug heb bekleed met designerpaper, dat maakt het boekje net iets meer af. 



Het boekje is nu klaar om gedecoreerd te worden. 



19 opmerkingen:

  1. Heel leuk weer, Sandra! Dank je wel voor de tutorial.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Très joli ! Merci pour les explications.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Absolument ravissant! J'adore! Merci pour le partage du tutoriel...
    Bonne journée
    Amitiés

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heel leuk. Dankjewel voor de uitleg. Natuurlijk gaat dit hier nagemaakt worden. Het lijkt me erg leuk om te krijgen dus ga ik het geven als kleine kadootjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk Jolanda, heb je ze al gemaakt? Ze zijn heel geschikt voor een klein 'meebrengseltje';-)

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  5. Superleuk deze tutorial erg leuk als cadeau te geven.
    Dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je lieve bericht Esther, en graag gedaan!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  6. Ik heb ook een poging gewaagd.
    Vraag me alleen af welke pons jij gebruikt. Maat/merk.
    Ik heb het nu met een cirkel op de snijmachine gedaan, maar niet zo strak geworden.
    Ook met de bevestiging van het lintje aan het stoeien geweest

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je het ook probeert, ik heb een 1 inch cirkel handstans gebruikt (pons). Het lintje sla je gewoon over de rug en in het midden van het boekje kleef je het vast. Ik gebruik gewoon dubbelzijdig tape om het lint vast te plakken. De lintjes om het boekje mee dicht te maken zijn 2 lintjes die ik op de voorzijde en achterzijde vastgeplakt heb. Ongeveer halverwege het boekje. Op de voorkant wordt het lint door de theekopjes bedekt en op de achterzijde met een stukje designer papier.
      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  7. Gemaakt!! Leuk, makkelijk en snel te maken. Deze maak ik vaker. Bedankt voor t delen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb aan de binnenkant v d achterzijde een vakje voor een tag gemaakt. Klein extraatje erbij. En in t midden ipv lint washitape.

      Verwijderen
  8. Veel dank voor de uitleg. Net een gemaakt. Goed gelukt!

    BeantwoordenVerwijderen