Pagina's

vrijdag 20 augustus 2021

Zine Beterschap

  

Hi allemaal,

Ik heb 2 vriendinnen die beide geopereerd moeten worden... ik dacht daar hoort een "Zine" bij. Dit had ik even geleden voorbij zien komen en dacht dat is wel een keer leuk om te gaan maken. "Zine" is een klein zelf gemaakt tijdschrift... ik heb er een scrap uitvoering van gemaakt. Het is ook leuk te gebruiken als snailmail.

In een zine hoort een puzzel... ik heb een woordzoeker gemaakt.


Ook een verhaal mag niet ontbreken...


En natuurlijk de horoscoop.
Plaatjes en teksten erbij en de "zine" is compleet.


Voor de liefhebbers heb ik hieronder een tutorial gemaakt en een overzicht van de gebruikte materialen.

Liefs,


Tutorial

Je kan elk soort papier gebruiken als het maar niet te dik is, een tijdschrift is namelijk nooit van dik papier gemaakt. Je kan ook een pagina uit een bestaand tijdschrift gebruiken... Het formaat is ook niet echt belangrijk!
Ik laat even zien met een wit vel printpapier hoe het wordt gevouwen. Ik raad aan om dit eerst te doen voordat je met het echte papier begint


Vouw het dubbel:


Maak het open en vouw dan tot aan de midden vouw:


Beide zijdes:


Vouw dit weer dubbel:


Nu heb je dit:


Het middelste gedeelte, zie golflijntje, gaan we open knippen:


Dan heb je dit:


Dan vouw ik het zoals hieronder


De basis voor de "zine" is klaar:


Ik nummer even de pagina's zodat ik weet hoe het gaat worden en ik geef aan waar ik eventuele pockets kan maken.


Dan ga ik met het echte papier aan de slag. Ik gebruik het papier uit de paperbooks, dit is net iets kleiner als A4, maar dat maakt niet uit. De basis is gelijk.
Daar waar ik een pocket wil heb ik een half rondje uit gehaald.


In principe hoef je het niet te lijmen, maar ik vind dat fijner. Daar waar ik rode tape heb geplaatst wordt het gelijmd.


Bij de 1e pagina vouw ik een hoekje om en lijm ik ook vast, daar waar je de punt van de schaar ziet.


Hetzelfde met de 3e pagina.


Ik heb zelf een woordzoeker gemaakt en deze in exel uitgewerkt.


De puzzel en een horoscoop print ik uit op dunne kraft. Deze komen in de pockets, samen met nog wat ruimte voor notities en een persoonlijk briefje.


De kaft laat ik sluiten met een touwtje en een knoopje. Een label, gescheurd kraftpapier en nog strass wordt de versiering.


Binnenin komen plaatsjes en tekstjes.


Een verhaal op kraft geprint komt in het midden


Als ik tevreden ben ga ik beginnen met alles te bewerken met inkt en eventueel een beetje opruwen. 


Het touwtje haal ik door het knoopje en lijm het knoopje vast. Nu zit het touwtje vast.


Door middel van het touwtje knoop ik de "zine" dicht.


De buitenzijde is zo geworden:


Eerste pagina:


Middelste pagina:


De laatste pagina:


Ik hoop dat jullie het leuk vinden en mocht je ook een "Zine" maken dan zou ik het leuk vinden als je het zou delen op de Facebookpagina!

Gebruikte materialen van Craft Sensations:

Paperbook


Kraft


Knoopjes


Strass


4 opmerkingen:

  1. Wat leuk!!! En die woordzoeker...super. En niet alleen voor zieke vriendinnen....

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Aah lief! Kan ook zeker voor andere dingen dan ziek zijn worden gebruikt!

      Verwijderen
  2. O wat leuk.
    Moest even heel goed nadenken, maar ik geloof dat ik er ooit eentje voor een swap gemaakt heb.
    Daar moesten dan een aantal verplichte dingen in.
    heel leuk om dat weer eens onder de aandacht te brengen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is ook erg leuk om als swap te maken! Te vaak worden oude dingen vergeten terwijl ze zo leuk zijn om nog eens te maken. Mocht je het nog een s gaan maken dan zien we het wel verschijnen op onze facebook pagina he!

      Verwijderen