Pagina's

maandag 7 maart 2022

Mozaïek vouwen op een kaart


Ik zag zoiets als hierboven op pinterest en ik vond het zo'n leuk effect dat ik jullie graag wil laten zien hoe je mozaïek kunt vouwen op een kaart.

Je hebt hiervoor nodig: 
- craft karton
- 1 x dubbelzijdig designpapier en 1 x (enkelzijdig) designpapier
- tekstje
- stukje lint
- strass steentjes
- basismaterialen: (snij) liniaal, mes, rilpen, vouwbeen, lijm en/of tissue tape

De basiskaart is een dubbel gevouwen kaart van craft karton van 11 cm x 15,5 cm.
De tussenkaart is van dubbelzijdig designpapier en is 10,6 cm x 15,1 cm. 
De topkaart is van (enkelzijdig) designpapier en is 10,2 cm x 14,7 cm.

Snij uit het midden van de tussenkaart een stuk van 12,5 cm x 6,5 cm. Zie onderstaande foto.


Snij daar 5 strookjes van 2,5 cm x 6,5 cm uit. Het is belangrijk dat de strookjes precies even groot zijn.


Ril 3 strookjes op de 'effen' kant van rechts naar links en 2 strookjes van links naar rechts, zodat er hoekjes van 2,5 cm x 2,5 cm ontstaan.
    3 keer
                                                                                                                                                                          2 keer

Vouw de hoekjes om en druk ze goed aan met je vouwbeen.



Je strookjes zien er nu zo uit:


Inkt nu eerst alle onderdelen om de 'scherpe' randjes eraf te halen. Vergeet daarbij niet om de strookjes aan 2 kanten te inkten. De basiskaart is niet geïnkt.

Plak de overgebleven rand van de tussenkaart op de basiskaart.


 Neem de topkaart. Plak het eerste strookje 2 cm uit de kant onderaan op de topkaart en plak het tweede strookje er tegenaan volgens onderstaande foto. Plak het tweede strookje eerst alleen aan de onderkant vast. Schuif nu het lint voor de helft achter het strookje en plak het vast aan de achterkant van de topkaart. Plak het strookje nu helemaal vast.


Plak de overige strookjes om en om op de topkaart en druk de hoekjes nogmaals goed aan met je vouwbeen. De topkaart ziet er nu zo uit:


De basis is klaar.

 Ik laat jullie nu nog een paar detailfoto's zien.

Het lint dat onder 2 strookjes doorloopt.


De strookjes moeten echt strak tegen elkaar aan worden geplakt voor het mooiste effect.


De hoekjes blijven opstaan voor een speels effect.


In een hoekje waar 2 strookjes samen komen heb ik op het lint een tekstblokje geplakt. Ik heb eerst het tekstblokje op een goudkleurige sheet geplakt, iets groter uitgesneden en vervolgens op craft karton geplakt en weer iets groter uitgesneden. Het geheel heb ik met 3D tape op het lint geplakt.


De hoekjes heb ik gescheurd en geïnkt:


Op alle hoekjes heb ik een goudkleurig strass steentje geplakt.


Alle randen ,behalve die van de basiskaart, heb ik geïnkt.


Het eindresultaat:


Geïnspireerd? Veel plezier ermee!

Creatieve groetjes van


Voor deze kaart heb ik de volgende materialen van Craft Sensations gebruikt:













 

4 opmerkingen: