Pagina's

vrijdag 10 juli 2020

Save the memories


Hi allemaal,

Even geleden had ik op de Facebook pagina Creatief met Craft Sensations & Art Sensations een foto laten zien van de gebruikte materialen en verteld dat ik er een mini album van ging maken. Nou het is gelukt, het is een leuk album geworden van 11x11 cm en er kunnen super veel foto's in worden verwerkt.

Aan de voorzijde is een polaroid frame gemaakt waar je een foto in kunt schuiven. De rug is met wit bont bewerkt en heeft dus een hoog knuffelwaarde.


Het is een mini album met 4 pagina's en allemaal flapjes en pockets voor nog meer foto's.


Op de kaft aan de binnenzijde is een pocket gemaakt waar nu 2 frames in zijn gestopt, maar er kunnen natuurlijk ook losse foto's briefjes enzovoort bij worden gestoken. 
De eerste pagina heeft aan de voorzijde een soort van harmonica dat bij elkaar wordt gehouden door een stukje kant.


Als je het kantje losmaakt kan je de pagina helemaal uittrekken... nog meer ruimte voor foto's.


De achterkant van de eerste pagina heeft een pocket waar 2 labels in zitten. Op de pocket zijn enkele stukjes washi tape geplakt.
De voorzijde van de 2e pagina heeft een schud element in een vorm van een hart.


Achter het doorzichtige hart is een kaart geschoven waar je een foto op kunt verwerken, zodat de foto achter het schud gedeelte komt.


In dezelfde pagina is ook een extra pocket verwerkt.


In het midden hebben we 2 dezelfde pagina's in spiegelbeeld, deze kunnen worden opengeklapt.


Achter de cameraatjes kunnen er foto's worden geschoven.


Als je de pagina's openklapt komen er 2 volledige pagina's voor foto's en 2 pagina's met een pockets tevoorschijn.


In die pockets zitten 2 kleine boekjes. Op de pockets zie je ook 2 polaroid stempels verwerkt op een stukje gaasverband en enkele sequins erbij.


De achterkant van de 3e pagina heeft een bellyband met een hart. Erachter is een fotokaartje geschoven. 
De laatste pagina heeft een strikje.


Wanneer je het strikje losmaakt heb je een klein boekje waar je nog meer leuke foto's kunt plaatsten.


De achterkant van de laatste pagina heeft een soort envelop, deze kan je openen door het touwtje lost te maken.


Op de volgende foto zie je de envelop open en ook hier weer ruimte voor meer foto's, op de onderste flap heb ik weer wat reepjes washi tape geplakt. Op de kaft zit weer een pocket met daarop 2 vlinders en een rond tekstje, ook dit is washi tape.


Tutorial:

We beginnen met de kaft.
Neem 2 stukken greyboard van 11x11 cm en 1 stuk van 5.5x11cm en een passtukje. Ik heb 2mm greyboard gebruikt, je kan ook de achterkant van een designblok gebruiken, deze is vaak 1mm dik, plak er dan 2 op elkaar.


Knip 3 stukjes bont 13cm lang en leg deze boven je greyboard, zodat je weet hoever je tape moet komen. Ik blijf een paar mm van de rand, zodat ik later het designpapier ertussen kan schuiven.
Als eerste tape ik de rug, ik gebruik hiervoor vloerbedekking tape (is extra sterk) en dan  de 2 buitenste banen.


Dan draai ik het geheel om en knip ik op ongeveer 1cm de tape af.


Draai het weer en plak nu de stroken bont erop.


Dit zie je nu aan de binnenkant.


Ik borstel het bontje een beetje op en knip daar waar nodig wat af.


Ik heb een blokje designpapier gebruikt wat vrij dun is dus ik kan het gemakkelijk strak om de hoekjes vouwen, ik schuif het onder het bontje.


Doe dit aan beide kanten.


Het begint al vorm te krijgen.


Voor de binnenzijde neem ik een stuk van 10.5x27.5cm dun kraft papier (110gram). In de randen van de rug ril ik voorzichtig het papier, zodat deze in de lijnen valt.


Vouw het boekje tijdens het lijmen een paar keer open en dicht, duw tussendoor het papier goed in de lijnen!


Aan de binnenkant plak ik 2 stukken lint van 30cm, dit wordt de sluiting van je album.


Ik ga nu eerst de buitenkant verder afmaken.
Neem een stuk kraft van 7x9cm  en teken aan de achterzijde een vierkant van 5x5cm. 1 cm van de bovenrand en de 2 zijkanten. Dit wordt een polaroidframe voor een foto in te schuiven.


Knip of snij dit vierkant eruit. 
Ik hou van een vintage look, dus ruw de randen op en bewerk dit met inkt.


De onderkant en de zijkanten voorzie ik van 3d tape, zorg dat je 0.5 cm vanuit het midden vrijlaat, zie foto.


Ik ga een fotokaartje voor in de polaroid maken. 
Neem een stukje kraft van 5.5x6.5cm. Ik stempel daar een camera op, zodat het meteen duidelijk is dat er een foto op kan worden geplaatst (ik heb de tekst van deze stempel afgeknipt). Als tabje heb ik een pons gebruikt, maar heb je die niet dan kan je ook 2 rondjes op elkaar plakken. In dezelfde stempel set zitten ook de rondjes die ik op het tabje heb geplaatst. En als laatste een strookje voor de tekst stempel gebruikt.


Kleur de stempels in,ik gebruik hiervoor de metallic waterverf.


Het tabje plak ik aan de bovenzijde van het fotokaartje. De tekst verhoog ik met 3d tape en voor in de hoek van de polaroid scheur ik een stukje designpapier.


De polaroid plak ik schuin op de kaft en daarop de tekst.


Het fotokaartje schuif ik erin en plak er nog enkele sequins bij.


De buitenkant is klaar en nu gaan we de binding in het album maken.
neem een strookje kraft van 13x10cm en ril deze op 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12.
Vouw dit dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal


Zo ziet het ervan bovenaf uit:


Draai het nu om en lijm de bergjes vast.


Boven aanzicht:


De binding is nu klaar.


De onderkant gaan we van sterke tape of lijm voorzien.


 Plak het nu in het midden op de rug van je binnenkant:


Nu kan je de binnenkant voorzien van designpapier, 0.5cm kleiner,


De kaft krijgt zowel links als rechts een pocket. Snij een stuk kraft van 8x8cm  diagonaal doormidden.


Ril de rechte zijdes op 1cm en snij de hoekjes schuin weg.


Voorzie de pockets van designpapier, 0.5cm kleiner en de flapjes van tape of lijm.


Plak ze nu in de hoeken van de kaft.


Voor in de pockets stempel ik 2 frames en deze knip ik uit.


Deze frames zijn leuk om notities op te maken.


Nu gaan we beginnen met de eerste pagina te maken.
Neem een stuk kraft van 28x10, ril dit op 10,18 en 24cm.


Vouw dit dal-berg-dal, dus zodat je het onderstaande krijgt.


Op de onderzijde plaats je 2 stukken lint, 1 stuk van 19cm en 1 stuk van 17cm. Het stuk van 19cm naar links en kortere stuk naar rechts:


Als je het dicht strikt, zit het strikje op de onderstaande manier.


Voor de achter kant van de eerste pagina gaan we een pocket maken. Neem een stuk kraft van 12x6cm, beide korte zijde en de onderkant ril je op 1 cm. snij de hoeken schuin weg.


Dit is nu de achterzijde:


Voor deze pocket maken we 2 labels van 5.5cm breed. De ene wordt 9cm en de andere 8cm hoog. Hoekjes op 1cm eraf


De voorkant kan je nu bekleden met designpapier, 0.5cm kleiner als de basis.


De achterkant kan je aan de rechterzijde voorzien van tape, het designpapier plak ik nog niet vast. De labels beplak ik met designpapier en door het rondje haal ik een stukje kant. De pocket voorzie ik alvast van designpapier en op de flapjes tape.


Nu ga ik eerst de pagina op de binding vastmaken, druk dit goed stevig aan.


Dan et designpapier en de pocket erop. Nu is de binding niet meer goed zichtbaar.


Dit is de voorkant:


De 2e pagina krijgt aan de voorkant een schud element, daar gaan we mee beginnen,
Om een symmetrisch hart te krijgen vouw ik een stuk cardstock van 7x7cm dubbel.
Hier teken ik een half hart op: 


Knip dit uit en je hebt een mal. Deze heb je ook voor pagina 3 nodig, dus niet weggooien!


In het midden van een stuk kraft van 8x8cm omtrek ik het hart.


Het middelste gedeelte knip ik uit.


Ik neem 2 stukken mica van 8x8cm. (tip: het plastic waar je stempels op hebben gezeten kan je ook gebruiken)


Plak het frame met het hart op de mica.


Vul de achterzijde op met 3d tape, niet daar waar het hart zit en zorg dat het geheel dicht is:


Vul het hart met sequins.


Plak nu het 2e stuk mica erop, dan de zijkanten en de onderkant van het schudelement langs de rand voorzien van 3d tape van maximaal 0.5cm.


Voor de randen snij ik een stuk washitape op maat, +/-2.5mm


Deze plak ik rondom, voor een mooie afwerking.


Achter het hart komt weer een fotokaartje, deze kan dus worden vervangen door een foto. Het fotokaartje heeft de afmeting van 7x7cm.


Kijk even of het kaartje past.


Neem een strook kraft van 29.5x10, rillen op 10 en 20cm.


Vouw zoals hieronder.


De 2 stukken van 10x10cm lijm je onder en boven aan elkaar vast:


Er is nu een pocket ontstaan:


Voor deze pocket maken we een fotokaartje van 8x8cm (ik maak er alvast 2, heb er straks nog 1 nodig)


Op de pocket komt het hart, maar eerst designpapier eronder.



De achterkant heeft een flap.


Die naar links open kan.


Op de opengaande flap gaan we een pocket maken. Snij een stuk kraft van 11x11 diagonaal door en ril dit op de rechte zijdes op 1cm. Snij de hoeken schuin weg. Maak er gelijk 2, deze heb je straks weer nodig.


Neem een stuk kraft van 18x9cm en vouw dit dubbel, dit is nu een boekje voor in de pocket (maak er 2 je hebt er straks nog 1 nodig). De rechterkant voorzien van strookje tape en hier nog geen designpapier op vastplakken. De flap,pocket en het boekje kan je al voorzien van designpapier.


Nu kan je het geheel in het album plakken dmv de tape, zodra deze goed vast zit kan het designpapier erop.


De voorkant van pagina 3 is een spiegelbeeld van de achterkant van pagina 2.
Dus we nemen weer een stuk kraft van 29.5x10cm en rillen dit op 10 en 20cm.
Lijmen de boven en onderzijde van de 2 vakken van 10x10 weer aan elkaar zodat er een pocket ontstaat. Hier komt het andere fotokaartje in.


Op de flap die naar rechts open gaat komt de 2e pocket die we hebben gemaakt.


Aan de linker kant komt een strookje tape om het straks in het album te plakken, de rest kan worden voorzien van designpapier. Ook komt hier het 2e boekje in de pocket.



Op de achterkant van pagina 3 komt een Belly band met een hart. Teken met de mal van pagina 2 nogmaals een half hart.


Teken in dat hart een kleiner hart, dit wordt de mal voor het designpapier.


Nu hebben we 2 mallen.


Het grootste hart trek ik over op witte kraft en knip het uit


Voor de band neem ik een stuk kraft van 12x3cm, beide korte zijdes ril ik op 1 cm en snij ik schuin weg, met deze flapjes plak ik straks de strook vast. Het hart komt in het midden op de band.


Deze kant kan je al bekleden met designpapier, gebruik de kleinere mal van het hart om hier designpapier voor te knippen.
Onder de band heb ik een fotokaartje gemaakt van 8x8cm waarvan ik de hoeken heb afgerond.


Nu kan de pagina in het album worden geplaatst met de strook tape aan de voorkant.


Als die goed vast zit kan je het designpapier bevestigen.


Nu de laatste pagina.
Op de laatste pagina komt een klein boekje, neem hiervoor een strook kraft van 28x7cm. Ril dit op 7,14 en 21cm. Vouw dit zoals op de foto, dal,berg,dal.


Neem ongeveer 50cm kant en plak dit aan de achterkant in het midden vast.


Aan de voorkant komt een strikje.


Neem een stuk kraft van 10x2cm en ril dit op 5 en 15 cm, vouw de flappen naar binnen.


Als het is dicht gevouwen heb je al een soort van envelopje, dit is de achterzijde.


Draai het geheel om en daar komt straks het kleine boekje op.


Het boekje kan je al bekleden met designpapier, de achterkant waar het lint vast zit hoef je niet te bekleden.


Plak alvast aan de linker kant een strook tape en je kan alvast het designpapier snijden. maar nog niet vastplakken.


We gaan verder met de achterzijde. Maak 4 kleine rondjes voor de sluiting. Zet een punt in het midden, hier komt straks de brad door.


Lijm 2 rondjes op elkaar en maak er een gaatje voor de brads in.


Bekleed de flappen met designpapier en meet uit waar jij de rondjes wilt plaatsten. Zet daar een punt, zodat je weet waar je de gaatjes voor de brads moet maken.


Plaats de rondjes met de brads, de binnenkant ziet er nu zo uit.


Knoop een stukje bakers twine om het rondje.


Nu kan je de envelop sluiten door het touwtje om de rondjes te wikkelen,


De binnenkant kan je nu ook bekleden met designpapier.


Bevestig nu de pagina op de binding met het strookje tape, goed aandrukken en dan kan het designpapier erop.


In het midden plak je het boekje.


Alle pagina's zitten er in maar ik laat nog wat kleine dingen ziet die je kunt gebruiken met versieren.
De onderstaande stempels heb ik ingekleurd met metallic verf.


Daarna uitgeknipt en ik plaats alleen onderin wat lijm


Deze 2 stempels lijm ik in het midden van het album, dus op de achterzijde van pagina 2 en voorzijde van pagina 3. Hier kunnen foto's achter worden geschoven.


We hebben bij Craft Sensations heel veel washi tape met teksten, deze zijn erg leuk om te gebruiken als versiering. Ik mat ze op een stukje kraft. Ook heb ik met een pons een vlinder uit kraft geponst en een kleinere uit washi tape, deze erop geplakt


Ook nog 2 polaroids stempels ingekleurd met witte metallic verf,


Als je de middelste pagina's uitvouwt heb je vrij lege pagina's hier heb ik in het midden de tekst en vlinder geplaatst. Op de pockets de polaroids me daaronder een stukje gaasverband. Her en der nog enkele sequins en deze pagina's zijn klaar.


Ook leuk is het om verschillende strookjes washi tape te scheuren en daarop een strookje kraft met washitape met tekst te plaatsen.


Ook leuk om washi op cardstock te plakken en dit te ponsen of te stansen.


Samen met tekst en sequins is dit hartstikke leuk om je album meet te versieren.


Dit was de tutorial en ik hoop dat jullie er lekker mee aan de slag kunnen.



Gebruikte materialen Craft Sensations:

Kraft



Designpad LoveLife, zie je rechts bovenin.


Stempels, zie je in het midden onderin.


Bont


Washitape



Sequins


Brads


Bakers twine


Gebruikte materialen Art Sensations:

Shiny metallic water colour paints


Penselenset



Overige gebruikte materialen:


  • Greyboard.
  • Kant
  • Vlinderpons
  • Mica
  • Gaasverband
Heel veel plezier ermee!

Liefs,


8 opmerkingen: