Pagina's

woensdag 13 oktober 2021

Tripple vouwkaart.


Goedemorgen,

Vandaag heb ik met veel plezier weer een blogpost voor jullie mogen verzorgen. Misschien dat sommigen van jullie de basis van deze kaart nog herkennen van de SOL die mijn collega Patricia in juni gemaakt heeft. Ik vond het een erg leuke SOL en wilde met de basis hiervan nog wat experimenteren en ben tot deze nieuwe kaart gekomen.


Het zijn dus steeds dezelfde basiskaarten maar met verschillende afmetingen. Aan de binnenkant van dit deel heb ik twee kleine pockets gemaakt zodat er een klein labeltje inpast. Verder heb ik dit deel over het sluitlint voor de grote kaart geplakt en het sluit met een magneetje.


Binnenin de grote kaart bevind zich weer een basiskaart die ook met een lintje gesloten wordt.


Zoals jullie waarschijnlijk al wel opgemerkt hebben heb ik alles heel eenvoudig gehouden. Ik vind het papier van deze design pads, van CS, die ik hiervoor gebruikt heb nl. al mooi en druk genoeg. Ik heb alleen met wat bruine inkt de randen bewerkt en alles op zwart, niet te dik, cardstock verwerkt.


Tot slot, als je het lint geopend hebt zie je aan de binnenkant nog weer een kleinere basiskaart.


Het lijkt misschien een beetje een "saaie" kaart zo, maar zodra ik weet voor wie en welke gelegenheid deze kaart wordt ben ik van plan om er nog wat leuke plaatjes of teksten/ stempeltjes bij te voegen!


Om het lint wat om de grote kaart heen zit aan de achterkant op z'n plek te houden heb ik in het midden een kleine pocket geplakt met daarin een klein kaartje waarop ik later een persoonlijke boodschap kan schrijven voor degene die deze kaart gaat krijgen.




Ik vond het leuk om deze variatie op de SOL van Patricia te maken en hoop jullie ook weer geïnspireerd te hebben om er ook (weer) mee aan de slag te gaan. Voor nu een creatieve groet, Sonja

Hieronder volgt nog een foto uitleg over hoe ik het allemaal in elkaar geplakt heb met de maten erbij. Voor deze uitleg heb ik gewerkt met kraft papier en wit cardstock uit het boek van CS.


de basis van deze kaart is 28 - 13.8 cm en deze wordt gerild op 13.8 en 14.2 cm.



Voor de voor- en de binnenkant heb ik 3x design papier van 13.4 - 13.4 cm gesneden.


deze heb ik op de voor- en beide kanten binnenin geplakt. Op de foto hieronder zie je de achterkant van de kaart waarop ik, in dit geval een touwtje van ongeveer 50 cm, even met een stukje plakband heb vast geplakt om het op z'n plek te houden. Later komt hier dan nog de pocket overheen.


Voor de eerste basis, die in de binnenkant van de kaart komt heb ik een stukje craft papier genomen van 20 - 20 cm en deze gerild zoals op onderstaande foto.


Vervolgens heb ik 7x een stukje designpapier gesneden van 9.5 - 9.5 cm en ik heb er daar weer 4 van schuin door midden gesneden. (zie foto) het is natuurlijk aan jou de keus of je alles gaat gebruiken.



Op de foto hierboven laat ik zien hoe je de  eerste basiskaart kan beplakken met het DSP en waar je het lintje moet plakken (op de foto weer een draadje) dit is de buitenkant en op de foto hieronder zie je hoe de binnen- kant beplakt is waarvan ik twee van de schuine delen als pocket geplakt heb.


Na het geheel dicht gevouwen te hebben, strik je het lint en plak je dit geheel in het midden op het rechterdeel van de binnenkant.


let op: de opening van deze basis is naar rechts onder gericht!!


  Het volgende basiskaartje is 16 - 16 cm en deze wordt ook op dezelfde manier gevouwen en beplakt. Ik heb ervoor gekozen om nu maar 5x DSP van 7.5 - 7.5 cm te snijden en er hiervan maar twee schuin door te snijden.



Na deze basiskaart dicht gevouwen te hebben heb ik deze met de opening, links naar boven gericht op het rechter vierkant van de geopende basiskaart geplakt. 


doordat dit kaartje in de eerste basiskaart gevouwen zit hoeft deze geen eigen sluiting te hebben maar wordt het geheel met het lint van de eerste gesloten.


Voor de basiskaart die voor op de grote kaart komt heb ik van craft een stuk van 18 - 18 cm gesneden en weer gevouwen zoals op de foto te zien is.


Ik heb deze kaart weer met de opening naar rechts beneden op de grote kaart geplakt en daarom  de magneetjes op deze manier aan de binnenkant geplakt.


Hierna 5x (of 7x) DSP van 8.5 - 8.5 cm gesneden en hiervan weer twee (of 4) schuin door gesneden en de binnen kant ermee beplakt.


Na eerst de grote kaart met het touwtje gesloten  te hebben (met de strik zoveel mogelijk naar rechts) heb ik de dichtgevouwen basiskaart met de opening naar rechtsonder gericht opgeplakt. 


De magneetjes die aan de binnenkant onder het DSP weggewerkt zijn, zijn sterk genoeg om deze kaart goed te laten sluiten. Ben je niet in het bezit van magneetjes dan kan je dit deel ook aan de binnenkant sluiten met een rondje klittenband. Denk er dan wel aan om dan eerst het DSP te plakken en daarna pas de stukjes klittenband.


Voor de pocket achterop de kaart heb ik een stukje cardstock van 7 - 8 cm genomen en deze in een U vorm van dubbelzijdig tape of lijm voorzien en dit over het lint op de kaart geplakt. Ook hier weer DSP op geplakt (6.5 - 7.5 cm) en een kleine label hierin gestoken.




Tot slot nog wat product foto's:





 

2 opmerkingen: