Pagina's

maandag 8 februari 2021

Art journal pagina (mixed media) 'Silver Lining' - how to

 Hoi allemaal!

Vandaag maakte ik een art journal pagina in mijn art journal. Dat wil zeggen, het is een fotoboek van Craft Sensations met zwart papier. Ik ben voornemens om in dit scrapbook te werken en daarin naast mogelijke scrapbook-layouts ook art journal pagina's op te nemen en mogelijk met collage technieken te werken. Hoe dan ook, ik maakte een art journal pagina 'There is always a silver lining, darling'. In een stap-voor-stap fototurorial, helemaal onderaan het blog, leg ik je uit hoe ik de pagina gemaakt hebt. 

 Hieronder het project waarom het gaat. 


Ik wilde graag werken met het stempelsetje dat CS heeft uitgebracht met daarin ronde stempels. Onder in de product-lijst kun je zien om welke set het gaat. Ik gebruikte verschillende stempels uit de set, die een verschillend formaat hadden. Ze zijn gekleurd met aquarelverf van CS, en ik koos niet voor niets voor oranje/rood tinten en een blauwe achtergrond. Volgens het kleurenwiel zijn dit complementaire kleuren, wat inhoudt dat de ene kleur de ander versterkt. Dit is denk ik mijn lievelingspalet aan kleuren voor mixed media en ik gebruik deze combi vaker. 


Allereerst maakte ik de achtergrond. Bijna allemaal met producten van Art Sensations. Het papier waarop ik werkte is aquarelpapier van Art Sensations. Dat papier vind ik echt super voor dit soort mixed media projecten. Het kan heel veel lagen aan, zoals te zien is op de foto hierboven. 

Als je bezig wilt met een art journal pagina of een mixed media canvas is het belangrijk dat je van te voren nadenkt over een compositie. Denk ook na over een blikvanger of 'focal point'. Dat kun je van te voren doen, maar soms bedenk je dat ter plekke. Een blikvanger is wel een 'must'. 

 Zoals je ziet koos ik voor een compositie die langgerekt is, en de blikvanger zijn de cirkels en met namen de grote vlinder die ik in oranje en geel tinten kleurde. 


Naast werken met papier heb ik een passie voor meer 'artsy' knutselprojecten. Ik schilder graag, maak af en toe weer een gewone grafiettekening en heb onlangs zelfs pastelpotloden geprobeerd. In mijn knutsel-hobby vind ik het dan weer helemaal te gek om verschillende 'natte' media, zoals acrylverf, sprays, waterverf en dergelijke te combineren met stempels, inkt en andersoortige materialen dan alleen papier. En het leuke is dat de materialen van Art Sensations (en CS) zich supergoed lenen voor dit soort projecten. 

Veel van hetgeen er op de markt is is duur! Daarom vind ik de producten van Art Sensations die echt low budget zijn supergeschikt om voor jezelf te kijken of mixed media of art journalen iets voor jou is. 



De foto hierboven laat mooi zien dat ik met dimensie gewerkt hebt. Dat wil zeggen, de vlinder heb ik verhoogd aangebracht, en ook het houten hartje (dat al beetje verhoogd van zichzelf is) geeft diepte. De randen van het project heb ik aangezet met zwarte inkt. Hierdoor steekt de pagina mooi af tegen de oranje en zwarte achtergrond in mijn scrapbook. 

 Hieronder zie je een aantal close-up foto's waarin je details van het project goed kunt zien.


Zoals je ziet heb ik ook een klein beetje draad aangebracht onder de vlinder. Dat geeft textuur aan het project. Het is echt aan te raden om ook ander materiaal, gewoon wat je rond hebt liggen, te verwerken in je project. Plastic, karton, draad, stof noem maar op. En dan kijken wat voor effect het geeft. Dat spelen met materialen maakt het creëren van een mixed media project zo leuk! 


Op de foto hierboven is te zien dat ik een glitterpen heb losgelaten op de vlinders en ik geloof ook op het houten hartje. Geen glitter is voor mij geen optie ;-). Ook heb ik gespetterd met witte gesso en verdund inkt. 

Op de foto hieronder zie je de titel van mijn pagina. Het hoeft niet per se, maar veel art journal pagina's krijgen een titel mee. Ik heb me helemaal laten leiden door dit superleuke, smalle washi-tapeje met daarop: there is always a silver lining, darling. Mijn art journal pagina's laat ik graag inspireren door songteksten en nadat ik het tekstje gelezen had had ik meteen het liedje 'My silver lining' van First Aid Kit in mijn hoofd. Een refrein uit dat liedje moest dus mijn begeleidende tekst worden bij mijn art journal pagina. 


Hieronder zie je een stukje tekst uit het liedje van First Aid Kit. 'A song is never just sad, there's hope, there's a silver lining, show me my silver lining' vind ik in deze tijden helemaal passend,. Daarom schreef ik dit refrein met een witte gelpen naast mijn project.  




Ik hoop dat jullie mijn art journal pagina leuk vinden, en dat je zelf ook aan de slag gaat met de low budget producten van Art Sensations. Je beleeft gegarandeerd veel plezier aan het creëren ermee! Maak ook eens een art journal pagina waarbij je je laat inspireren door teksten uit liedjes die je mooi vindt. Bij het maken heb je steeds dat mooie liedje in je hoofd waardoor je zult zien dat je creatiever bent dan je misschien dacht. En deel je projecten met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,

Sandra 


In de foto-tutorial leg ik je stap voor stap uit hoe ik te werk ben gegaan: 

Stap 1: snijd een stuk aquarelpapier van 21x12,5 cm (of in ieder geval rechthoekig). Aquarelpapier of mixed media papier, in ieder geval papier dat water en andere media kan verdragen. Ik gebruikte het aquarelpapier van Art Sensations. 

Stap 2: bestrijk met witte gesso (gewoon goedkope gesso van de Action), als primer. Daarna is het papier niet meer poreus en kun je er eigenlijk op smeren wat je wilt. Laat drogen!

Stap 3: Breng met een stencil en wat zwarte inkt een patroon aan dat in de lengte van het cardstock loopt. Zoals je ziet gebruik ik gewoon goedkope make-up sponsjes om de inkt aan te brengen. Geloof me, ik heb ook de dure blenders, maar ik vind de sponsjes geweldig om mee te werken. 




Stap 4: breng met (watervaste!) inkt verschillende stempelafdrukken aan. Ik gebruikte de cirkels die ik later ook als focal point aanbracht op mijn project, maar ook een stempel van een vintage sleutel en een honingraad. Stempel af, of maak gebruik van de tweede stempelafdruk. Het komt niet heel precies. Zorg ervoor dat de inkt goed droog is voordat je verder gaat (ik was ongeduldig en dus smeerde de zwarte inkt een beetje uit). En ga los in je stempels hoor, achtergrondstempels met tekst of muzieknoten doen het ook heel goed. 



Stap 5: breng met een ander stencil witte gesso aan over het gestempelde werkstuk. Mocht je overigens de stempelafdrukken te nadrukkelijk vinden, dan kun je er altijd met een laagje witte gesso er dun overheen. Laat goed drogen. 


stap 6: Ga ondertussen aan de slag met je focal point. Ik koos voor de stempels met de 'crungy' cirkels. Die stempelde ik op aquarelpapier, en kleurde ik met oranje-achtige en gele waterverf. Ook stempelde ik twee vlinders die ik eveneens met waterverf kleurde. Je ziet, het komt allemaal niet heel precies, maar de cirkels heb ik wel van meerdere lagen verf voorzien. 

Stap 7: Als de achtergrond goed droog is, ga je verder met de volgende stap. Breng op je craft mat (of op een andere ondergrond waarvan inkt gemakkelijk te verwijderen is, ik gebruik ook graag een glazen placemat, een plastic placemat en zelfs een beetje bakpapier doet de truc) een beetje inkt aan. Verdun met water en met breng vervolgens de inkt met een penseel aan op het papier. 



Ik koos voor aqua kleurig blauw, en een beetje donkerblauw. Ik bracht de verf zo aan (met verschillende penselen), dat een beetje een langgerekte ruitvorm ontstond. Wat niet op de foto staat maar wat ik wel gebruikt heb is een spray met water. Heb je de inkt aangebracht, en loopt de verf niet goed, dan kun je dat gewoon een beetje verdunnen met water uit een spraybottle. Ik gebruik daarvoor een leeg flesje haarlak daarvoor.

Stap 8: Nadat je achtergrond droog is kun je je focal plaatjes gaan aanbrengen zoals jij wilt. Onder de grote vlinder bracht ik een heel dun draadje in koperkleur aan, voor net een beetje meer textuur. De vlinder kleurde ik tenslotte met een glitterpen. 

Lijst met gebruikte producten: 














4 opmerkingen:

  1. Supergaaf en mooie stap voor stap uitleg! Krijg meteen zin om te beginnen.
    xxx margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. dank je wel voor je uitleg. erg mooi geworden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zijn deze scrapboeken nog ergens te krijgen? Ik heb de bruine maar zou er graag nog 1/2 bij willen.

    BeantwoordenVerwijderen