Pagina's

woensdag 15 september 2021

Bloemen Trio...


Hallo allemaal,

Vandaag mag ik jullie een trio kaarten laten zien die er ingewikkeld uitzien maar het niet zijn. Ik heb van deze kaartvorm een tijdje geleden een voorbeeld op you tube gezien en die leek mij meteen leuk om ook te maken. Nu was dat voorbeeld veel groter en zou niet in een normale envelop gepast hebben....dus heb ik het helemaal aangepast en er mijn draai verder aan gegeven. Ik vind het zo'n leuk model dat ik er spontaan ook drie gemaakt heb. Zoals je op de foto's kan zien heb ik de kaarten alleen voorzien van designpapier en een enkel stukje kant als extra. Het designpapier van Craft Sensations is van zichzelf al zo mooi dat het geen extra's nodig heeft! De kaart die ik ook als tutorial heb uitgewerkt is met wit cardstock gemaakt en hiervan heb ik de randen met bruine inkt beïnkt en ook de randen van het design papier. De andere twee kaarten zijn niet bewerkt. 
Het zijn deze keer veel foto's van de opbouw van de kaart maar eerst ook nog wat overzicht foto's.








 De kaart bestaat uit een basis-  en een binnen kaart. Hieronder volgt de tutorial met vooral veel foto's en hier en daar wat uitleg:

Voor de basis heb ik een stuk cardstock van 21 - 13.5 cm gesneden en die gerild op 7.8 en 8.3 cm (zie foto's) en daarna gevouwen.





Voor de binnen kaart heb ik cardstock van 20 - 10 cm gesneden en een stukje van 11.3 - 10 cm.
Het stuk van 20 - 10 cm heb ik gerild op 5 en 15 cm (zie foto's)



het stukje cardstock van 11.3 - 10 cm heb ik op de lange kant (11.3 cm) gerild op 1 en 1.3 cm. Dit is de klep van de binnen kaart.



Na de rillijnen gevouwen te hebben heb ik aan de binnenkant, op het 1 cm gedeelte, dubbelzijdig plakband geplakt.



Op de foto hierboven laat ik zien dat de klep onder de basis van de kleine kaart geplakt wordt tegen het midden deel aan. Hieronder twee foto's hoe het eruitziet als het geplakt is.




Ik vond het leuk om de hoeken van de basiskaart af te ronden met een ronde hoek pons maar dat is een keuze, het hoeft natuurlijk niet.  De basiskaart heb ik voorzien van designpapier, de linker flap zowel aan de binnen- als de buiten kant. Alle designpapier voor de hele kaart is ongeveer 4 mm kleiner gesneden dan de basis! 
 Mijn excuus voor de afwijkende kleur van het designpapier op sommige foto's, dit komt door de steeds wisselende lichtinval van buiten tijdens het maken van deze tutorial.


Hieronder is te zien dat ik een klein ovaal stansje  op de buitenkant van de linker flap heb vastgeplakt met verwijderbare tape. Ik heb voor een ovaal gekozen maar dit kan ook een rondje, vierkantje of rechthoekje zijn. Belangrijk: de opening moet breed genoeg zijn om later een strook voor de sluiting door te laten!!


Het geheel heb ik zo door de stansmachine gehaald. (het moest wel een paar keer omdat het door 3 lagen papier heen moet)


Ben je niet in het bezit van dergelijke stansen en / of een machine, maak dan van een stukje karton een malletje en knip dit uit, leg het op je kaart en teken het met potlood om waarna je het geheel uitsnijd of knipt. Bedenk wel goed dat er een strook door heen moet kunnen.
Vervolgens heb ik een ovaal van 2 maten groter gepakt en deze samen met het ovaal dat ik gebruikt heb voor het maken van de opening op een wit stukje cardstock gelegd, vast gezet met verwijderbare tape en dit zo door de machine gehaald. Dit heb ik twee keer gedaan.


De strook die ik gesneden heb is 17 cm lang en 3.5 cm breed. Dit is voor deze opening van de ovale stans breed genoeg.


Op de foto's hieronder zie je dat ik de witte ovaaltjes zowel aan de buiten- als aan de binnen kant over de opening heb geplakt.



Vervolgens heb ik de binnen kaart (op de achterkant na) helemaal van design papier voorzien. Ook hier heb ik alle hoeken af gerond behalve van de klep!!



Op de foto hieronder zie je dat ik de basiskaart een kwartslag gedraaid heb en de binnen kaart hier boven op heb geplakt. De bovenkant van de binnen kaart zit, op deze foto, dus aan de rechterkant!!


Nu is de sluiting aan de beurt. Op de foto is te zien dat ik de strook van onder naar boven door de opening van de flap heen heb dubbelgevouwen tot de rand van de kaart en ook hier de hoeken van afgerond. Zoals je ziet steekt er van het onderste deel van de strook nog een stukje uit. Dit gedeelte wordt naar achteren gevouwen en op de achterkant van de kaart vast geplakt. 



Ik heb voor het sluiten van de strook 2 magneetjes op de binnen kant van de strook geplakt en daarna 4 stukjes designpapier gesneden en deze op beide zijden van de strook geplakt. Ben je niet in het bezit van magneetjes, plak dan eerst het design papier op de strook en plak daarna rondjes klittenband op als sluiting.


Als laatste ook nog designpapier op de achterkant van de kaart geplakt om het uiteinde van de strook netjes weg te werken.


Om toch nog wat variatie aan te brengen heb ik op de klep van de binnen kaart (rechts) een smal strookje geplakt waar ik een klein boekje tussen kan steken.



Ik heb dit ook aan de binnen kant van de kaart gedaan maar dan links en hier heb ik een kleine tag tussen geschoven die ik aan 1 kant beplakt heb met restjes designpapier.




 Met heel veel genoegen heb ik deze kaarten voor deze tutorial gemaakt en hoop dat het een inspiratie voor jullie is om er ook mee aan de slag te gaan! Zoals je misschien gemerkt hebt, staat er in geen van de kaarten een tekst of stempel, dit heb ik bewust nog niet gedaan omdat ik niet weet aan wie ik de kaart ga geven. Ik hoop veel kaarten, die jullie natuurlijk gaan maken😉,  terug te zien op onze facebook pagina! Voor nu creatieve groetjes en graag tot mijn volgende blog, Sonja.


Dit zijn o.a. de materialen van Craft Sensations die ik voor de kaarten gebruikt heb. 




23 opmerkingen:

  1. super leuk en vooral de manier waarop je het ovale gat hebt afgewerkt! daar zou ik zelf nou nooit opgekomen zijn. bedankt voor je uitleg. ga het zeker een keer maken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je leuke reactie Lia!
      Ik hoop dat je jou creatie ook met ons
      wil delen in onze facebook groep!
      Groetjes, Sonja.

      Verwijderen
  2. Deze ga ik zeker maken,bedankt voor de duidelijke uitleg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super dat je het ook gaat maken Grietje52
      Graaf gedaan en veel plezier ermee!
      Groetjes Sonja

      Verwijderen
    2. Heel mooi gemaakt ik ga hem zeker n keertje maken

      Verwijderen
  3. Wat een leuk model, vind de sluiting met de ovaal echt top!! Ga deze zeker onthouden (hoop ik)
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Elly, dank je wel.
      Het is echt een leuke sluiting hè, ik heb deze manier
      van sluiten in meerdere varianten gezien maat vond deze toch de leukste!
      Groetjes Sonja

      Verwijderen
  4. Gaaf! Meteen opgeslagen. Probeer het uit in het weekend. Dankjewel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Lia.
      Wat leuk dat je het ook gaat maken!
      Show je het resultaat in onze FB groep??
      Veel plezier en groetjes, Sonja

      Verwijderen
  5. Dank je wel Gretha!
    Ik ben heel benieuwd naar jou creatie
    en hoop dat je het resultaat met ons wil delen in de FB groep.
    Groetjes Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat een super leuk idee en wat een duidelijk uitleg ga er echt eens mee aan de slag

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maatelly, dank je wel,
      en leuk dat je er ook mee aan de slag gaat!
      Groetjes, Sonja.

      Verwijderen
  7. Super leuk en bedankt voor de duidelijke uitleg! Ik ga het zeker een keer uitproberen en dan laat ik het uiteraard op Facebook zien.

    Groetjes Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nicolette,
      Dank je wel voor je reactie en super leuk dat je er ook mee
      aan de slag wilt gaan! Ik ben alvast benieuwd naar het resultaat.
      Groetjes, Sonja.

      Verwijderen
  8. Het is een hele mooie en onderhoudende ansichtkaart geworden) zoiets wil ik heel graag doen! Op dit moment ben ik aanwezig :-) Heel erg bedankt voor de les!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Eba voor je reactie!
      Leuk dat je er ook mee aan de slag wil gaan.
      Veel plezier!
      Groetjes Sonja.

      Verwijderen
  9. Hallo Sonja

    ik heb een vraagje over de mal heb die in 1 keer gedaan of steeds weer opnieuw bij gaat niet zo goed er door heen, ik heb het per papiertje gedaan.

    super bedankt voor de leuke kaart

    groetjes van sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hallo unknown,
    Ik beschrijf in de post al dat het stansen moeilijk door de 3 lagen papier heen gaat.
    Ik heb het ook meerdere keren door de machine laten gaan en uiteindelijk ging het goed.
    Lukt het niet, dan kan je het misschien met een mesje verder voorzichtig uitsnijden omdat
    je dan al wel een reliëf van de stans in het papier kan zien. Ik hoop dat het je dan wel gaat lukken.
    Veel succes hoor en dank je wel voor je reactie op de kaarten.
    Groetjes, Sonja.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Bellissimo l'ho finito proprio ora (sono le 2,30 di notte)ma mi ha proprio preso ed ho dovuto finirlo adoro questo blog!! spero di riyscire a metterlo su FB perchè ho trovato solo "craft Sensation"e non riesco a trovare la vostra pagina ciao da Carla

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Heel mooi en duidelijk uitgelegd dank ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen