Pagina's

maandag 11 februari 2019

Kittige kaartjes en tips voor het maken van kaarten

Hoi allemaal! 

Heb jij dat ook wel eens, dat je een leuke kaart wilt maken maar de keus hebt uit zoveel materialen, technieken en kleuren dat je gewoon niet weet waar je moet beginnen? Dat je overweldigd wordt alleen al bij het hele idee? Dan heb ik voor jou 3 'spelregels' die je kunnen helpen om keuzes te maken, zodat je met plezier blijft knutselen. Het zijn tips en trucs die ik in de loop van de jaren geleerd heb, van anderen en door 'gewoon' te doen. Ze helpen me altijd verder en ik hoop ook jou ermee te kunnen helpen.
Pak een koffie of een thee, want ik heb je veel te vertellen ;-). 

Maar eerst de kaartjes die ik maakte; 



Achter mijn kaartjes zit altijd wel iets van een idee. Zo begin ik eigenlijk altijd met (1) het kiezen van een stempel(set) en bedenk ik wat ik daarmee wil doen. Welke techniek wil ik toepassen? Wil ik met inkt of 3D paint werken, met een stencil of een embossingfolder, met papier of met heat-embossing, wil ik ook nog gebruik maken van stansen? Voor mij geldt wel: less is more. Ik kies mijn stempel(s) en mijn techniek en bepaal dan met welke kleuren ik wil werken. Ik laat niet alle technieken los op mijn kaartjes, ik maak een keus waardoor het maken van de kaart behapbaar blijft.

Vandaag koos ik de kattenstempels in combinatie met vrolijk designerpapier.



Dan (2) kies ik mijn kleuren. Ook voor kleur geldt: less is more. Vaak heb je aan twee kleuren al genoeg. Soms kan een derde kleur toegevoegd worden, maar dan wel in beperkte mate. Combineer je gekozen kleuren vervolgens met een neutrale 'kleur' zoals zwart, bruin of crème.

Mijn kaartjes hebben elk een andere kleurcombinatie. Het ene kaartje heeft twee tinten groen, het andere twee tinten oranje en het derde kaartje heeft twee tinten rood. Mijn neutrale 'kleur' is zwart (en wit, als je wilt). 


 

Kies kleuren die in combinatie met elkaar 'pleasing to the eye' zijn. Plezierig om naar te kijken ;-). Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Kleuren die goed bij elkaar passen kunnen kleuren zijn die in elkaars verlengde liggen (zoals ik gedaan heb met deze kaartjes), maar ook kleuren die in het kleurenwiel 'haaks op elkaar staan', zoals rood en groen. 

Een ezelsbruggetje: kies kleuren die elkaar opvolgen in de regenboog. 'Mijn' regenboog ziet er als volgt uit: rood, oranje, geel, groen, blauw, paars. Rood, oranje en geel gaan goed samen, groen en blauw gaan goed samen, blauw en paars gaan goed samen. En zo voort. Combineer je kleuren tenslotte met een neutrale 'tint' zoals zwart, bruin of crème. 

Ik gebruik overigens bijna altijd zwart in mijn kaarten, al is het alleen de spreuk en/of de stempelafdruk. Zwart creëert contrast, wat het altijd goed doet en zeker op kleurrijke kaarten. Niet voor niets heb ik de poezebeestjes met grijstinten gekleurd, op die manier contrasteren ze mooi tegen de gekleurde achtergrond. 


Heb je stempel en techniek, en kleuren gekozen, dan moet je nog gaan nadenken over (3) het ontwerp van je kaart, de 'layout'. Want ook daar gaat een idee achter schuil.

Ik wilde ieder katje hun eigen kaartje geven en de katjes moesten het 'focal point' van mijn kaart worden; de blikvanger. Kies altijd 1 plek op de kaart als blikvanger, waar onze ogen naar toe getrokken worden. Mensen zijn van nature geneigd om naar 1 punt te kijken. Is er teveel gaande op een kaart, dan weten je ogen niet goed waar ze zich op moeten richten wat niet prettig is ('rommelig'). Op mijn kaartjes zijn de katten mijn 'blikvanger', linksonder op de kaart. Al het andere op de kaart is ondersteunend aan de blikvanger.



Maar dan ben je er nog niet. Hoe beter jouw blikvanger in elkaar zit, hoe groter het 'wauw'-effect van de kaart. Vooral het katje op zijn rug is een beetje melig, en dus moesten mijn kaartjes 'speels' en schattig worden. Het gebruik van een klein formaat kaartje draagt bij aan het schattigheidsgehalte en dus zijn mijn kaartjes maar 10x10 cm. Met de vorm en het formaat van je kaart kun je ook spelen om het gewenste effect te krijgen. Ik maakte bijpassende enveloppen om zo een soort van serie kaartjes te creëren. 


Het designerpapier moest vrolijk zijn. Het zijn kittige katjes die goed kleur kunnen hebben. Om de kaartjes 'speelser' te maken heb ik gebruik gemaakt van simpele stansen. Denk ik aan speels en schattig, dan denk ik aan vormen als cirkels, sterren, vierkanten, hartjes, driehoeken. Zonder verdere poespas ;-). Ik gebruikte de negatieven die overbleven na het stansen (een ster, een vierkant en een hart). Die bracht ik met 3D foampads aan op de kaart, waarachter het designerpapier goed tot zijn recht komt.


En dan nog een plek voor mijn katten. Na lang heen en weer geschuif met de poezen besloot ik ze allemaal links onder te plaatsen. De afbeeldingen van de poezen heb ik gekleurd en uitgeknipt, maar ik kon ze niet zomaar op de kaart plakken. Je moet ze als het ware nog laten 'aarden', een soort van grond of achtergrond meegeven, zodat ze niet 'uit de lucht komen vallen'.

Omdat het vierkante raam van het oranje kaartje mij eigenlijk net iets te groot was koos ik ervoor om de kat tegen een uitgestanste ster te zetten. De andere poezebeesten 'rusten' op een aantal stroken cardstock, die ik in de vorm van een 'banner' geknipt heb. Zwart- wit polka dot papier en dito bakerstwine geven contrast. 

Hieronder een aantal detailfoto's. Op de foto hieronder is goed te zien dat ik het bakerstwine rond de staart van de kat gedraaid heb, om het idee te geven dat hij met een bolletje wol aan het spelen is. Aandoenlijk toch?


Op de foto hieronder is goed te zien hoe het katje tegen de ster geplaatst is. Voor de ster heb ik cardstock en iridescent papier van Craft Sensations gebruikt. Op de foto's is het altijd moeilijk om het effect van dit soort papier goed te pakken te krijgen, maar geloof me: het heeft alle kleuren van de regenboog.


Het dappere poezebeestje hieronder is met haar neus in de wind voor mij echt een dametje. Ik vond haar het beste passen bij het uitgestanste hart en uiteraard hoort daar rood papier bij. Hieronder zie je wel een beetje hoe het iridescent papier van kleur verandert, afhankelijk van hoe het licht erop valt. Ik gaf haar een strik van bakerstwine, en onder de rode banner bracht ik een strip zwart-wit polka dot papier aan (contrast).


Op alle kaartjes gebruikt ik ook de superschattige splitpennen van Craft Sensations. Ze zijn er in iedere kleur en komen in bloempjes en hartjes, Helemaal geschikt voor deze speelse kaartjes.

Tenslotte nog een serie foto's van de kaartjes.


Op dit kaartje heb ik enkel een hart bekleed met het iridescent papier van Craft Sensations, maar het geeft toch net een accent.


Zie 'm dan rollebollen op z'n rug, ik vind 'm hilarisch. Helaas heb ik een klein beetje geknoeid met inkt, vlak boven het bloemvormige splitpennetje. Ik probeer het met het twine te verdoezelen, maar ach; het draagt ook bij aan het handgemaakte karakter van het kaartjes, toch?



Op alle kaartjes heb ik onder het raam een strook gekleurd cardstock aangebracht, in de kleur van het papier. Op de foto hieronder zie je mooi het linnenstructuur van het cardstock. Bovenop het raam langs bracht ik een stukje cardstock aan in de vorm van een banner, net in een andere tint groen, oranje en rood. Op het kaartje hieronder heb ik enkel inkt en bakerstwine gebruikt voor het zwart-accent.


Omdat ik hier geen stukje zwart-wit polka dot papier heb aangebracht, heb ik de spreuk wat nadrukkelijker aangezet. En een zwart hartje gestempeld. 'Hello friend', alsof ie op je af komt rennen ;-)


Rechts bovenin de splitpen in koperkleur.


Mijn absolute lievelingskleur is rood. Van kinds af aan al, en dat is nooit veranderd. Met Valentijnsdag in aantocht heb ik een extra excuus om met rood te werken. Vandaar dat het rood gestreepte papier een hart verdiende.


Ik gebruikte rood iridescent papier. Van alle vellen iridescent papier dat in de verpakking zit kleurt het rode papier nog wel het meest. Van bovenaf gezien is het echt rood, laat je het licht er anders op vallen en kijk je meer van opzij, dan lijkt het wel roze!


Hieronder is goed te zien dat het echt rood iridescent papier is.



Drie kleine kaartjes en een heel verhaal ;-). Welke is jouw favoriet? Ik kan niet kiezen, vind ze allemaal leuk op hun eigen manier. Wil je een kaart maken, maar weet je niet waar je moet beginnen? Volg dan deze spelregels en het helpt je gegarandeerd verder:

1. Kies een stempel(set) en een techniek;
2. Bepaal je kleur, houd het bij 2 of 3 kleuren, combineer met een neutrale kleur en zet accenten met zwart;
3. Ontwerp je kaart, bepaal waar je 'blikvanger' op de kaart moet komen en kies voor 1 plek.

Vierde spelregel;
4. Have fun ;-)

Ik hoop dat deze tips je een beetje verder helpen als je even geen idee hebt waar te beginnen. Hieronder treffen jullie de lijst met gebruikte producten aan. En deel je eigen creaties vooral met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations', wij kunnen ook veel van jullie leren ;-)

Creatieve groetjes,
Sandra























14 opmerkingen:

  1. Wat een mooie kaartjes heb je gemaakt Sandra!
    En wat een geweldige tips! Vooral van de minder kleuren gebruiken is een hele goeie.
    Ik doe al jaren kaartborduren en probeer de laatste tijd meer scrapkaarten maar inderdaad gebruik ik teveel kleuren op 1 kaart zie ik wel!! Ik ga je blogpost zeker nog een paar keer doorlezen en ga zeker je tips van harte nemen, dank je wel!
    Lieve freubelgroetjes, Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Wilma, en graag gedaan! Heel veel knutselplezier!! ;-)
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Wat een leuke kaartjes. En bedankt voor je handige tips. Ik heb ook regelmatig dat ik een kaart wil gaan maken en eigenlijk te veel zie om mee te beginnen.
    Groetjes van Marianne

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Marianne en graag gedaan! Hoop dat je profijt hebt van de tips ;-)
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  3. Geweldig wat een leuke kaartjes
    En bedankt voor al je goede tips en duidelijke uitleg
    We hebben ook zoveel spullen en weten soms niet waar te beginnen maar met deze tips zal het zeker gaan lukken

    Groetjes Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Anneke! Hoop dat je er iets me kunt! Knutsel-ze!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  4. Das nog eens een flinke "kluif" voor de maandagmorgen.
    Heel, heel erg leuk, ben gek op katten en kattenkaartjes.
    Jammer genoeg heb ik die stempels hier nog steeds niet gezien.
    Heb gelukkig wel 2 soortgelijke katjes van de kleine set met een acrylblok.
    Ga de tips eens goed in me opnemen.

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha! Ja, ik was er dit keer eens goed voor gaan zitten. Komt denk ik omdat ik zelf een beetje een knutsel-blok had en niet wist wat ik wilde maken ;-). Het kan zeker ook met andere poezebeestjes, of andere kleine diertjes die schattig zijn. Veel knutselplezier Bep!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  5. Mooie kaartjes en nog een duidelijk achtergrond-verhaal. Ook ik ben liefstvan de rustigere kaarten, ik houd niet van de overvolle kaarten die je momenteel veel ziet. Dankjewel voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn om te lezen Angelique! Heel veel plezier met knutselen!!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  6. Geweldig leuke kaartjes en prima tips. Daar kunnen we wel wat mee.
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen