Pagina's

woensdag 8 juli 2020

Eenvoudige Kleur- en foto boekjes.


Hallo allemaal,

Hierboven zien jullie een foto met drie boekjes. Het zijn boekjes die gemaakt zijn uit één vel van 30 - 30 cm cardstock (het bloemenboekje) en de beide andere boekjes ieder uit één vel A4 witte cardstock. Het ene boekje heeft nog een kaftje (gemaakt van de achterkant van een paper pad) gekregen en de andere is een soort harmonica boekje. Ik heb deze manier van een boekje maken op "het net" gevonden en vond het erg leuk om te maken en wilde dit ook graag met jullie delen. Voor het 'pimpen'heb ik verschillende materialen van CS en AS gebruikt. Heerlijk vind ik het om met deze producten te werken. Ik hoop dat jullie er ook mee aan de slag gaan en er ook plezier aan zullen beleven.
Hieronder laat ik een paar overzicht foto's zien van het eindresultaat. Voor de materialen die ik gebruikt heb kijk je even onder aan de pagina. Verder zal ik af en toe wat uitleg via de foto's geven over hoe je de boekjes kan maken.




Hieronder zie je het Harmonica boekje, hier heb ik allerlei stempels in gestempeld die ik kan gaan kleuren of verven wanneer ik daar zin in heb. Een paar heb ik er al gedaan zoals je op onderstaande foto's kan zien.





Hieronder zie je precies hetzelfde boekje als het Harmonica boekje, alleen heb ik hier de pagina's aan de achterkant aan elkaar geplakt en het geheel van een kaftje voorzien. Je kan ook zien dat dit boekje gekanteld is. In de foto tutorial laat ik zien hoe dit komt. Verder heb ik de pagina's van design papier (van een paper padje), wat sequins, bling bling,  vlinders en washi tape voorzien.



Het Bloemenboekje is gemaakt uit 1 vel designpapier van 30 - 30 cm. Verder heb ik gebruik gemaakt van wat plaatjes uit het blok voor journals en op het witte cardstock voor de labels heb ik stempels van fotocamera's gebruikt.



Werkwijze:

Hier onder op de eerste foto zie je hoe het A4tje, zowel als het designpapier van 30 - 30 cm gevouwen moet worden!
Je vouwt het papier in de lengte zowel als in de breedte dubbel, daarna vouw je elke kant weer dubbel naar het midden toe en heb je 16 vakjes als resultaat.


Hieronder zie je 4 foto's met rode lijnen. Op de eerste en derde foto zie je hoe je via de rode lijnen gaat knippen. Dus voor het ene model knip je 2 lijnen, 3 hokjes van beneden naar boven en in het midden daarvan ,3 hokjes  van boven naar beneden. Voor het anderen model knip je de 2 buitenste rode lijnen in van rechts naar links en de middelste rode lijn van links naar rechts. Ook bij deze dus in totaal langs 3 hokjes! Op de tweede en vierde foto zie je hoe het er uit ziet als de lijnen geknipt zijn.





Nu gaan we alles in harmonica vouwen! Op de volgende foto's zie je dat ik aan de buiten kant begin en zo de lijn volg door steeds "berg en dal" te vouwen.


Op de foto hieronder zie je dat ik bij het 'vaste' blokje aangekomen ben en daar gewoon met de vouw mee ga. Zo ga je alle 4 de rijen langs.





Zo ziet het geheel eruit als je de hele pagina gevouwen hebt.


Op de foto hieronder zie je het verschil van de 2 A4 pagina's na het knippen en vouwen. Ik ben vergeten een foto te maken van de designpagina van 30 - 30 cm maar die gaat dus precies hetzelfde en dan is het resultaat allemaal vierkantjes.


Ik heb ervoor gekozen om met 1 deel verder te gaan in de uitleg omdat het voor alle 3 hetzelfde werkt.
Op de foto hieronder zie je (waar de potloden liggen) waar pockets komen. Bij alle 3 de boekjes krijg je hetzelfde resultaat namelijk 3 gevouwen vlakken die contra op de rest staan. 


Voor het gemak heb ik halve maantjes geponst, ja kan ook een muntje nemen deze half om tekenen en het dan uitknippen. De pockets worden aan 2 kanten dicht geplakt zoals ik hier laat zien met de rode tape.


Vervolgens heb ik 6 labeltjes gesneden van 6.5 cm hoog en 4.5 cm breed en 12 kleine rondjes geponst. Ook hier kan je weer een klein muntje voor nemen en deze omtrekken en uitknippen.  Bij 3 labels plak je de rondjes aan de bovenkant (4.5 cm) en bij de anderen 3 plak je de rondjes aan de zijkant (6.5 cm) Je plakt eerst 1 rondje voor de helft tegen de achterkant en daarna plak je het andere rondje er aan de voorkant precies tegenaan.



Op de volgenden 2 foto's zie je dat ik de pagina's aan de achterkant tegen elkaar geplakt heb zodat er een boekje ontstaat.



Voor dit boekje heb ik een kaftje er om heen bedacht waarvoor ik een stukje cardstock van 8 cm hoog en 19 cm breed heb genomen en 2 stukjes chipboard (de achterkant van een paper pad is hier stevig genoeg voor) van 6 cm hoog en 8 cm breed en nog een klein stukje voor de rug van 6 cm hoog en 1 cm breed.
       

Op de foto's hieronder zie je hoe ik alles op elkaar heb geplakt en gevouwen.




de 2 stukje witte cardstock van 7.7 cm breed en 5.7 cm hoog worden aan de binnenkant, links en rechts van het rug deeltje geplakt.



Als je dit allemaal gedaan hebt doe je wat dubbelzijdig tape of hele sterke lijm op de rug van het boekje of de kaft en zo plak je het geheel dan in elkaar.


Op de foto hieronder heb ik het andere boekje gepakt, het Harmonica boekje.  Hiervan heb ik de pagina's aan de achterkant niet aan elkaar geplakt maar gebruiken we een lintje om het boekje bij elkaar te houden. Denk erom dat het een lang lintje moet zijn omdat je het boekje uit elkaar kan trekken. Ik heb ongeveer 35 cm gebruikt.



Op de foto hierboven zie je de voorkant van het boekje, hier heb ik het korte stuk je lint in het midden vast geplakt.  Op de foto hieronder heb ik het boekje omgedraaid en het lint 'meegenomen'en in het midden gelegd. Aan weerskanten van het lint dubbelzijdig tape geplakt met voldoende ruimte voor het lint om heen en weer te schuiven. Hierna heb ik het designpapier erop geplakt en kan het lint goed heen en weer getrokken worden. Het resultaat zie je op de tweede foto hieronder.



  
Verder kan je de boekjes en labels net zo 'versieren' als je zelf leuk vind. Ik heb deze 3 varianten met veel plezier gemaakt en hoop dat jullie ze ook gaan maken en dan de resultaten op onze face book groep met ons willen delen. 
Hieronder volgen nog foto's met o.a de materialen die ik gebruikt heb van CS en AS.
Veel succes en plezier en natuurlijk creatieve groetjes van mij! Blijf gezond!

Sonja de Ruig.



















2 opmerkingen: