Pagina's

zaterdag 29 februari 2020

Draai-vouw surprise kaartje...met tutorial


Hoi allemaal

Ik heb vandaag een tutorial gemaakt van die leuke kaart, op internet kom je verschillende soorten benamingen tegen van deze kaart maar omdat ik bij dit kaartje ook weer een eigen draai aan gegeven heb noem ik het maar kaartje een draai - vouw surprise kaartje.
Het maakt ook niet zo uit hoe het kaartje heet het gaat er om dat het een leuk kaartje is om te maken.

De binnenkant van het kaartje was een beetje lastig op de foto te krijgen dus daarom heb ik dat gefilmd



De binnenkant van de kaart heb ik nog niet helemaal afgemaakt dat komt omdat ik nog niet weet voor wie of welke gelegenheid ik deze kaart wil gaan geven. Dus dan maak ik altijd de kaart alvast zo ver af dat ik uiteindelijk alleen nog maar een tekst of naam of iets dergelijks toe hoef te voegen aan de binnenkant van de kaart. Dus ook deze kaart is zover neutraal gemaakt dat ik hem voor verschillende gelegenheden kan gebruiken.

Ik ben lekker aan de slag gegaan met de 15cm x 15cm paper pads ik vond de kleurencombinatie van het design papier wel heel mooi en heb hier en daar een eigen extra touch aan gegeven.
Maar omdat deze blauw en groene kleuren ook snel eentonig kunnen gaan worden heb ik wat extra details in een bepaalde kleur terug laten komen zodat dat weer iets extra's geeft.
in deze kaart zijn dat de kleuren roze op de voorkant (deze kleur komt later ook terug binnen in de kaart als ik de kaart zover af kan gaan maken) en een brons kleurige 3D pearl paint daarmee heb ik de randen van het design papier beinkt en ook het lint om te sluiten heeft deze kleur.


In het plaatje op de voorkant heb ik strass steentjes geplakt zodat hier wat extra sparkle in zit. Achter het rondje heb ik een taart doily geplakt dit is leuk i.p.v een ronde sier stans.

Aan het lint heb ik kralen geregen in de kleuren van het design papier, op deze manier word een soms wat saai lintje toch net weer iets leuker.



Tutorial


Snijd en ril het cardstock op maat volgens onderstaand patroon, dit word de basis van je kaart



Dit kun je aan de binnenkant van de kaart beplakken met design papier 
2 keer 14,5cm x 14,5cm en een strookje van 14,5cm x 0,5cm


Snijd en ril het cardstock volgens onderstaand patroon, dit wordt het binnenwerk van de kaart.


Plak nu de delen van het binnenwerk volgens patroon aan elkaar.


Als je bovenstaande stap gedaan hebt dan zou je binnenwerk er als volgt uit moeten zien.


Snijd nu 6 stukjes desgin papier op de maat van 6,5cm x 6,5cm en 2 stukjes 6cm x 6cm deze 2 stukjes snijd je diagonaal door midden en plak alle delen op zoals op onderstaande foto


Snijd een stuk cardstock van 10cm x 10cm bewerk deze met een embossingfolder en snijd hem daarna diagonaal door. Plak dit vervolgens op zoals op onderstaande foto


pons of stans nu 6 rondjes van ongeveer 4cm doorsnee, deze heb gestempeld met letter stempels en bewerkt met embossing poeder.


 Omdat ik de randen van het rondje nu wat saai vind heb ik die wat bewerkt, ik heb de stempels genomen met de pijlen en gebruik een stukje van de achterkant van veren om daar de rand mee te stempelen


Zoals je op de foto kan zien leg ik de stempel maar een klein stukje over de rand en druk de stempel af en verleg dan mijn stempel weer en herhaal ik steeds deze stappen totdat ik rond ben geweest.




Nu ga ik de cirkels matten, hiervoor gebruik ik dezelfde kleur als op de voorkant van de kaart blauw dus. Deze cirkels hebben ongeveer de doorsnee van 5cm


Nu kun je alles op het binnenwerk plakken en is dat deel zover klaar.


Vouw nu het geheel helemaal in tot een klein vierkantje zodat het binnen in je kaart past.


Vouw op deze manier op en leg het heel even aan de kant, leg er even iets zwaars op zodat het vierkantje opgevouwen blijft.


Nu gaan we eerst even verder met de voorkant van de kaart, meet het midden af markeer dit met potlood en plak daar een stukje dubbelzijdig tape op.
Neem 2 stukjes lint van ongeveer 40cm lang en plak dit aan beide zijde over de tape


snijd nu 2 stukken metalic cardstock van 14cm x 14cm (dit is om te matten) en snijd 2 stukken design papier van 13,5cm x 13,5cm.
Plak dit op zoals op onderstaande foto.


Nu gaan we weer naar de binnenkant van de kaart, leg de binnenkant open en markeer met potlood het midden van de kaart.


Beplak je vierkantje aan beide zijde met tape, verwijder aan 1 kant de tape en leg het in het midden tegen je markeer punt aan.


Haal nu de tape van de andere kant af en vouw je kaart dicht, vouw je kaart terug open en wrijf de tape nogmaals goed aan.


Ook het binnenwerk van je kaart is nu klaar


Je kunt je kaart nu gaan pimpen zoals jij het wilt.

Mocht je nu een kaart gaan maken met dit patroon dan zouden wij het wel heel leuk vinden als je deze in onze facebook groep "creatief met Craft Sensations en Art Sensations" komt laten zien.


Gebruikte CS materialen
















Groetjes!!

4 opmerkingen:

  1. super leuk gedaan en zo fijn stap voor stap met foto's!
    even een vraagje van een newbee: als je embossingpoedergebruikt moet je dan waar t op komt met lijm behandelen?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een leuke kaart heb je gemaakt.
    Dank je wel voor het patroon.
    Fijn weekend,
    Hetty

    BeantwoordenVerwijderen