Pagina's

maandag 18 januari 2021

Luxe Valentijnskaart


Omdat het bijna Valentijnsdag is, heb ik deze Luxe Valentijnskaart gemaakt. Eigenlijk is het een klein mapje waar je allerlei lieve labels in kunt doen.




Hieronder laat ik zien hoe ik deze kaart gemaakt heb.

Voor deze kaart heb je de volgende materialen nodig:
- 1 A4 vel zwart cardstock
- 3 soorten designpapier
- stempels
- lint
(- optioneel: snijmallen hart)
- basismaterialen: (snij-)liniaal, mes, schaar, potlood, rilpen, lijm en/of tissuetape

Stap 1: Snij uit een A4 vel zwart cardstock een stuk van 10,5 cm x 29 cm. Ril en vouw dit vanaf beide kanten op 7,25 cm. Dit is je basiskaart.


Stap 2: Teken en knip een hart uit het designpapier, ongeveer 9 cm breed en 8 cm hoog. Ik moet eerlijkheidshalve toegeven dat ik hier een snijmal heb gebruikt. Ik ben geen held in harten tekenen en ben dus erg blij met deze mallen ;-) 
(Tip: Als ik me niet vergis heb ik deze hartensnijmal bij de Action gekocht).
Ons DT lid Sonja de Ruig zal in haar blogpost over basistechnieken (3 februari) uitleggen hoe je vrij makkelijk een hart tekent.


Stap 3: Teken nu 2 halve harten op het reststuk van het zwarte cardstock en knip ze uit. Teken deze halve harten iets groter dan het hart uit designpapier. En zorg dat je iets over de helft tekent, want dat worden de plakstrookjes. Zie onderstaande foto. Ook hier heb ik diezelfde snijmal gebruikt; ik heb hem langs de buitenkant omgetrokken, zodat de zwarte harten net iets groter zijn.


Stap 4: Knip deze halve harten uit.


stap 5: Maak een rillijn op precies de (originele) helft van het hart en vouw dit om. Dit zijn de plakstrookjes.


Stap 6: Leg nu de halve harten met de plakstrookjes naar boven tegen elkaar en plak ze aan elkaar vast met verwijderbare tape.


Stap 7: Plak het hart uit designpapier aan de goede kant op het zwarte hart. Draai het geheel weer naar de verkeerde kant, verwijder de tape en snij precies tussen de plakstroken het hart doormidden. 


Als je het hart dan weer omdraait, ziet het er zo uit:


Stap 8: Maak in beide helften een gaatje, ongeveer in het midden. Hiervan heb ik helaas vergeten een foto te maken, maar bij de volgende stap kun je wel zien wat ik bedoel.

Stap 9: Plak de harten weer aan elkaar met verwijderbare tape, maar nu aan de goede kant.


Stap 10: Vouw de basiskaart dicht, voorzie de plakstrookjes van het hart van lijm en plak het hart precies met de naad op de kaart daar waar de beide flappen elkaar raken. Zie onderstaande foto. Verwijder de tape en dan ziet het geheel er zo uit:



Stap 11: Snij uit designpapier een stuk van 13,8 cm x 10,1 cm en snij dit doormidden. houd daarbij goed in de gaten wat links en rechts is.



Stap 12: Plak deze stukken designpapier op de basiskaart aan beide kanten van het hart. Het linkerstuk links en het rechterstuk rechts. Zo loopt het papier mooi in elkaar door in het midden.


Stap 13: Snij vervolgens uit designpapier een stuk van 14,1 cm x 10,1 cm en 2 keer een stuk van 6,9 cm x 10,1 cm.


Stap 14: Snij ook uit designpapier 3 stroken. 1 keer 14,1 cm x ca. 3 cm en 2 keer 6,9 cm x ca. 3 cm.


Stap 15: Plak alle stukjes designpapier volgens onderstaande foto op de de binnenkant van de kaart. Plak de strookjes alleen aan de zijkanten en de onderkant vast, zodat de bovenkant open blijft om er labels in te steken.


Stap 16: Zoek een aantal mooie labels bij elkaar of maak ze zelf, zoals bijvoorbeeld het zwarte hart en de labels met de hartjes.


Stap 17: Maak ze persoonlijk en steek ze in de open strook. Ik heb er nog niets op gezet, omdat ik nog niet weet wie deze kaart gaat krijgen. Behalve op 1. Daar heb ik alvast een tekst op gestempeld.



Stap 18: Stempel tot slot de tekst op het hart, leg de kaart op een stuk lint en rijg dit aan de voorkant door de gaatjes in het hart. Rijg er vervolgens nog een zelfgemaakt labeltje aan en maak er een strik in.



Dan is dit het eindresultaat:


Fijne Valentijnsdag!

Creatieve groetjes van


Voor deze Luxe Valentijnskaart heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:












 

2 opmerkingen: