Pagina's

woensdag 28 november 2018

Bullet journal set-up november

Hoi allemaal!

Het is nog net november en op de valreep heb ik besloten om met jullie mijn bullet journal spreads van deze maand te delen. Ik heb al eerder voor een wat langere periode een bullet journal bijgehouden, en mag me graag creatief uitleven met doodles, stempels, washi's, quotes, kleurpotloden en ander schrijfgerei. De producten van Craft Sensations (hierna: CS) zijn ook heel goed te gebruiken bij het opzetten van je bullet journal spreads. Ik laat je hieronder mijn set-up voor november zien alsook de weekly spread van de eerste week van november. En voor degenen die nog niet bekend zijn met dit fenomeen zal ik kort uitleggen waar het allemaal om draait. 
Hopelijk vinden jullie het leuk ;-)

Ik koos ervoor om te werken in het roze journal dat Craft Sensations onlangs op de markt heeft gebracht. Op zich ben ik niet zo van het roze, maar in combinatie met de gouden bloemen vind ik het prachtig! Verder koos ik voor stempels en inkt, kleurpotloden, stickers, washi-tapes, een zwarte marker en pastelkleurige markeerstiften. 


Een bullet journal is een soort van agenda en dagboek ineen. Sommige mensen gebruiken 'm vooral voor planning en 'tracking', anderen gebruiken 'm ook als dagboek en doen soms verslag van wat ze meegemaakt hebben op een dag of in een week. En er zijn ook mensen die hun lay-outs heel artistiek ontwerpen, met mooie illustraties of doodles. Ook de 'handlettering'-mensen onder ons zullen blij zijn met het concept 'bullet journal', want in je journal kun je daar flink mee oefenen.  

Er zijn geen specifieke regels die horen bij een bullet journal of bij het opzetten ervan. Het geeft je de vrijheid die je wilt. Wat wel heel prettig werkt zijn de 'dots' op de pagina's. Op die manier kun je preciezer werken, je kalenders en trackers strakker ontwerpen en netter schrijven.  

Laten we het journal openen. Het journal komt met setjes stickers, die handig op te bergen zijn in de vakjes in de cover of in de vakjes op de 'dividers' (de pagina's met de tabs). 




Veel mensen kiezen ervoor om, net als in een agenda, te werken met een jaaroverzicht, maandoverzichten en weekoverzichten. Je kunt er zelfs voor kiezen om ook nog met dagoverzichten te werken, maar dat vind ik voor mezelf niet nodig.

Een maandoverzicht wordt vaak geopend met een openingspagina. Hieronder zie je mijn openingspagina voor de maand november. Ik koos ervoor om een 'krans' van veren te maken met stempels van CS, en een leuke quote op de linkerpagina. Een simpel 'hello november', gestempeld met stempels van CS, verwelkomt de maand. Met de kleurpotloden van CS heb ik kleur aangebracht. Om de maand makkelijk terug te kunnen vinden in het journal heb ik met een strip goud, roze en zwart washi-tape de linkerpagina afgeplakt. De eerste pagina van de volgende maand plak ik met een andere washi af.

Voor zowel de set-ups als de quotes laat ik mij graag inspireren door alle sociale media, en natuurlijk door de producten van CS. 




De volgende pagina in mijn maand set-up is de kalender van november. Ik vind het makkelijk om in een maandoverzicht de belangrijkste afspraken of gebeurtenissen in 1 oogopslag te zien. Je ziet dat ik me uitgeleefd heb met wolken-stempeltjes en geprobeerd heb op een handlettering-achtige wijze 'November' en '2018' te schrijven. Het handlettering vraagt nog wel wat oefening, maar hey, het is mijn eigen journal en ik mag daarin oefenen wat ik wil ;-)

Om de dagen van de week te duiden heb ik stickers gebruikt. Verder heb ik mij door de dots laten helpen een grafisch overzichtelijke agenda te maken, met verticaal 5 hokjes en horizontaal op de ene pagina 4 hokjes en op de andere pagina 3 hokjes. Op die manier heb ik op de rechterzijde nog een beetje ruimte om mijn doelen van deze maand te stellen.




De volgende pagina in de maand november is een 'habit-tracker' geworden. In een habit-trackter houd je je belangrijkste gewoonten bij, bijvoorbeeld: op tijd naar bed gaan, tandverzorging, medicijnen en vitamine inname, water drinken etc. Zoals je hieronder ziet heb ik voor mezelf een aantal gewoonten geduid die ik wil bijhouden. In het schemaatje heb ik de gewoonten onder elkaar geplaatst, in willekeurige volgorde. Horizontaal heb ik alle dagen van de maand opgesomd. Door simpel met kruisjes te werken kan ik de gewoonte afvinken als ik me eraan heb gehouden. 




Zelf werk ik niet met een mood-tracker, maar er zijn mensen die later graag terug willen zien op welke dagen ze gelukkig waren, welke dagen minder waren en welke dagen het terugblikken eigenlijk niet waard zijn. Het kan nuttige informatie geven over wat je die dag deed en de bui die je had. Misschien is er een verband dat je wilt behouden of wilt doorbreken. 




Ook op deze spread werkte ik met een quote, stempelde ik een veer en plakte ik een aantal stickers ter decoratie. Ook heb ik washi-tape met een pakkend tekstje geplakt. 

Op de foto hieronder zie je met welke stempelset ik onder andere gewerkt hebt. Ook zie je waarschijnlijk dat de veer een beetje een 3D effect heeft. Dat was onbedoeld. Helaas had ik de veer eronder niet zo netjes gestempeld, maar in plaats van de pagina weg te doen heb ik de veer op een andere pagina gestempeld, uitgeknipt en er bovenop geplakt. Dat kan allemaal, het is tenslotte je eigen journal en eventuele 'booboo's' mag je oplossen zoals je zelf wilt ;-)




Hieronder zie je mijn volgende spreads, op de ene pagina houd ik een uitgavenlijstje bij (expense tracker) en op de andere pagina schrijf ik iedere dag een regel over wat er die dag gebeurd is (one line a day). Voor mij werkt het prettig om, als de maand is afgesloten, terug te kunnen kijken hoe het mij vergaan is en wat ik zoal deed. Zo krijg je inzicht in waar je je mee bezig houdt en wat je bezig houdt ;-) Uiteraard ben ik inmiddels al verder in mijn journal, de foto's heb ik eerder gemaakt dan dat ik er dit blog bij schreef. 




Overigens heb ik de stempels met zacht-grijs inkt gestempeld. Net als in alle andere journals waar ik ooit mee werkte heeft inkt de neiging om door te schemeren op de achterzijde van de pagina (ghosting). Zelf vind ik dat niet zo erg, maar het doorschemeren is minder erg als je een wat zachtere kleur dan zwart gebruikt. Ik vind het ook nog een heel mooi, zacht effect geven dat goed bij mijn journal past. 

Tenslotte mijn weekopzet van de eerste week van november. Met behulp van stempels heb ik 'headers' gemaakt waarin ik de namen van de dag gestempeld heb. Bij iedere dag heb ik een weer-icoontje gestempeld aan de hand van de weerberichten. Deze icoontjes zijn ook terug te vinden op een stempelset uit dezelfde serie. Vervolgens een kwestie van wat lijnen trekken, de nummers van de dagen van de week erbij zetten en de belangrijkste afspraken en evenementen plannen. 

Ook op deze spread gebruikte ik stickers ter decoratie en soms om aan te geven wat ik gepland heb, bijvoorbeeld 'coffee' met een vriendin, 'blog' om het schrijven van mijn blogs te plannen etc. 




Het is handig en decoratief om met clips te werken die bepaalde pagina's bijeenhouden. Deze leuke, roze clips had ik nog liggen, maar de huis-tuin en keuken paperclip leent zich er ook goed voor. Zelf leuk ik mijn gewone paperclips vaak nog op met een versiersel of een tassel. 




Op de foto hieronder zie je welke stempelset ik onder andere gebruikte voor het aanbrengen van de weer-icoontjes, zo leuk!




Tot zover mijn maandset-up van de maand november. Afhankelijk van hoe mij deze set-up bevalt zal mijn volgende set-up hetzelfde worden, of misschien wel helemaal anders. Zo denk ik erover om een 'braindump' pagina bij te gaan houden, en misschien wil ik met een leeslijst gaan werken. Maar misschien ook niet ;-)

Mocht je het leuk vinden dan ben ik zeker bereid om vaker spreads uit mijn bullet journal te delen. Soms is het al leuk om enkel en alleen een mooie week set-up te delen, gewoon om te inspireren. En mocht ik je met dit blog geïnspireerd hebben, voel je dan van harte uitgenodigd om jouw set-ups te delen in onze groep. Wij van CS zijn heel benieuwd hoe jullie met jullie journal omgaan, en laten ons ook graag door jullie inspireren. 

Scrol naar beneden om de lijst met gebruikte producten te zien.

Creatieve groetjes,
Sandra Huiskes























Geen opmerkingen:

Een reactie posten