Pagina's

maandag 25 januari 2021

Gebruik je stansen - quilt techniek (letterbak-kaart ;-))

Hoi allemaal!

Januari zit er alweer bijna op. Veel van mijn bekenden vieren hun verjaardag in deze maand, en dit is dus voor mij de uitgelezen kans om weer eens verjaardagskaarten te maken. In de sombere maand januari vind ik het een soort van cadeau dat ik aan de slag kan met vrolijke kleuren en vormen. Maar ik merk ook dat ik weer toe ben aan mijn eigen stijl van 'less is more', symmetrie, eenheid van kleuren en eenvoud. Hoewel eenvoudig misschien niet het juiste woord is voor de quilt kaart ;-). Aan het eind van het blog lees je hoe je de 'quilt' deeltjes maakt. Overigens bestaat de quilt techniek al jaren, en een hele tijd terug was dit een ware rage. Ik vind in oude kaarten van jaren terug vaak inspiratie en heb veel plezier om die technieken nieuw leven in te blazen met de producten van nu. 

Hieronder de kaarten die ik maakte: 



Het kaartje hieronder is maar een 10 x 10 cm kaartje. De mat is 9,6 x 9,6 cm en deze vormt tevens de basis voor mijn stansdelen. 


Met een pons van ik geloof 1,25 inch (ongeveer 3,2 cm) stanste ik zoveel witte cirkels uit als pasten op het paneel. Het zijn er negen geworden. De cirkels van designerpapier heb ik gestanst met een 1 inch cirkel pons (2,54 cm). Dit soort kaartjes zijn heel geschikt om te maken van restjes papier dat je nog hebt liggen. In totaal gebuikte ik drie verschillende dessins papier. 


Zowel het witte paneel zelf, als de witte cirkels heb ik verhoogd aangebracht met 3D foampads. De cirkels van designerpapier heb ik rechtstreeks op de witte cirkels geplakt. Op de foto hieronder is het 3D effect mooi te zien. 

De spreuk heb ik gestempeld en ge-heat embossed in koperkleur, aangebracht op de kaart en tenslotte bracht ik nog een paar flatback pareltjes aan in bijpassende kleuren. Overigens heb ik de laatste cirkel voorzien van een hart in plaats van een cirkel. Om de kaart net een beetje meer te geven. 

Quilt techniek - letterbak-kaart 

En hieronder de kaart die gemaakt is met de zogeheten 'quilttechniek'. Onderaan het blog leg ik uit hoe je dit effect kunt bereiken, maar als je goed kijkt zie je dat het allemaal cirkels zijn waarvan de zijkanten omhoog gevouwen zijn. 


De kaart is 15 x 15 cm groot, en ik bracht er een mat van blauw cardstock op aan. Het paneel met houtdesign is de basis voor mijn quiltdeeltjes. Ik koos ervoor om 16 quiltdeeltjes als vierkantjes onder elkaar aan te brengen, maar je kunt de quiltdelen ook heel mooi in een ruit aanbrengen. Het is overigens aan jou hoeveel deeltjes je gebruikt en hoe groot je ze maakt. 

Een aantal van de vierkante deeltjes heb ik gevuld met leuke houten embellishments en strassteentjes. Ik vind het net een effect van een letterbak hebben, vind je niet? Daar doet het me steeds aan denken. Ik werkte met mooi blauw en bruin designerpapier. Die kleurcombinatie vind ik prachtig! 

Het schildje met de spreuk heb ik gemaakt van een wat grotere cirkel designer papier. Het schildje heb ik met clear embossingpoeder ge-heat embossed, waardoor het een glanzend effect kreeg. De randjes ervan, alsook het spreukje, heb ik met koperkleurig embossingpoeder bestreken en verhit. Een houten hartje erop en klaar! 


Het schildje bracht ik aan op een plek op de kaart waar de quiltdeeltjes niet helemaal goed aan elkaar sloten. Op die manier heb ik die oneffenheid kunnen wegwerken. Overigens is het van belang om goede lijm te gebruiken, omdat het schildje rust op de randjes van de quiltdeeltjes. Die zijn dun, en dus heeft het schildje weinig grip. 


Zoals gezegd, beide kaarten werden verjaardagskaarten. De kaart met de ronde vormen maakte ik voor mijn lieve collegaatje. De letterbak-kaart is naar mijn DT-teamgenootje Bianca gegaan. Ook zij viert haar verjaardag in januari ;-)

Ik hoop dat jullie de kaarten leuk vinden, en dat je, net als ik eens lekker met je papierresten en wat ponsen aan de slag gaat. Ben benieuwd naar jullie varianten! Deel jouw projecten vooral met ons op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,

Sandra 



Uitleg quilt-deeltjes: 

Pak je ponsen of stansen. Je kunt ieder formaat kiezen dat je wilt (hoewel niet te klein, want dan wordt het vouwen moeilijk). Zelf koost ik een 1,5 inch cirkel pons. In centimeters is de doorsnede 3,8 cm. Stans het aantal cirkels uit dat je nodig hebt voor je project. Ik koos voor dubbelzijdig papier, maar dat is niet per se nodig. Met eenzijdig bedrukt papier krijg je een heel ander effect. 

Knip vervolgens een vierkant stukje cardstock uit dat 1 x 1 inch is, of 2,5 x 2,5 cm. 

Plaats het vierkante stukje cardstock op de cirkel (zie foto hieronder)...


En vouw langs de randen van het vierkant. Omwille van de foto's heb ik met pen het vierkant afgetekend, maar mocht je ermee aan de slag gaan doe dat dan met potlood en dusdanig dun, dat je er later niets van terugziet. 


Vouw vervolgens de kanten van de cirkel langs het afgemeten vierkant omhoog. Er ontstaat als het ware een bakje. 


En zo ziet je deeltje er tenslotte uit. Zelf ben ik niet altijd van het heel precies knutselen, en mijn quiltdeeltjes waren niet allemaal even netjes gevouwen. Zoiets los ik op door gewoon met wat inkt langs de randen te gaan, zodat je een wat meer 'vintage' effect krijgt. 


Lijst met gebruikte producten:  











3 opmerkingen:

  1. Zo leuk. En bedankt voor de uitleg. Ik ga 'm zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Erg leuk idee.
    Ook handig om restjes op te maken, en daar heb ik nogal wat van.
    Ga zeker de rondjes kaart maken.

    groet, Bep

    BeantwoordenVerwijderen