Pagina's

maandag 20 december 2021

'Eenvoudig en Chique'


Dit is een eenvoudig en 'snel klaar' kerstkaartje, maar toch chique, want daar hou ik van. De kaart is gemaakt van metallic linnenkarton in wit en donkergrijs, waardoor hij een chique uitstraling krijgt.

Om deze kaart te maken, heb je de volgende materialen nodig:
- wit en grijs linnenkarton
- labeltje, tekst stempeltje en stukje zilverkleurig touw
- zilverkleurige strass steentjes
- (snij-) liniaal, mes, potlood, tissue tape, foamtape en lijm

De basiskaart is een witte dubbelgevouwen kaart van 10 cm x 14,5 cm.
De oplegkaart is grijs en 9 cm x 13,5 cm. 
Hieronder laat ik zien hoe je de oplegkaart maakt.

Ik heb eerst een mal gemaakt van een stukje karton dat ongeveer even groot is als de grijze oplegkaart. Dat is makkelijker voor als je meerdere kaarten wilt maken.
1 cm van boven en 4 cm van onder heb ik een lijn getrokken. Vanuit het midden van de bovenste lijn heb ik zowel naar links als naar rechts een schuine lijn getrokken van 9 cm tot de onderste lijn, zodat er een driehoek ontstaat. Op de schuine lijnen heb ik op iedere cm een streepje gezet. De driehoek heb ik daarna uitgesneden.


Vervolgens heb ik de mal op de achterkant van de grijze oplegkaart gelegd en de driehoek daar op getekend en de streepjes er ook op aangegeven


Als je de mal verwijdert, zie je dit:


Daarna heb ik om en om de stukjes van 1 cm ingesneden; links de 1ste, 3de, 5de, enz. en rechts de 2de, 4de, 6de, enz. Vervolgens heb ik alle horizontale lijnen ingesneden. Voor de duidelijkheid zie onderstaande foto's.



Ik heb de stroken allemaal iets naar buiten geduwd. Let op dat je er geen scherpe vouwen in maakt.


Als je de kaart nu naar de goede kant draait, ziet die er zo uit:


Ik heb uit het witte metallic karton een labeltje gestanst en daar de tekst op gestempeld. Dit heb aan de verkeerde kant van het karton gedaan, omdat dat makkelijker stempelt. Aan beide kanten van het labeltje heb ik een klein gaatje gemaakt en daar heb ik een stukje zilverkleurig touw door geregen. Het labeltje heb ik onder de 'kerstboom' in het midden vastgeplakt met een stukje foamtape en het touwtje heb ik aan de achterkant van de oplegkaar vastgeplakt met een stukje plakband. Daarna heb ik de oplegkaart op de basiskaart gepakt.


Onder de strookjes heb ik stukjes foamtape geplakt, zodat de strookjes op blijven staan. Ook na het versturen van de kaart.


Hieronder zie je het effect van de opstaande strookjes. Op elk strookje heb ik in de bovenhoek een heel klein strass steentje geplakt.


Op de punt van de driehoek heb ik een zilveren strass steentje geplakt als 'piek' op de 'kerstboom'.


In de linker bovenhoek heb ik nog 3 zilveren strass steentjes geplakt.


Het eindresultaat is een eenvoudige, stijlvolle kerstkaart.


Ik hoop jullie weer geïnspireerd te hebben met deze mooie kerstkaart.

Creatieve groetjes van

Voor deze kerstkaart heb ik de volgende materialen van Craft Sensations gebruikt:












 

9 opmerkingen:

  1. heel mooi en makkelijk te maken voor nog een vergeten kaart of gewoon al je kaarten zo maken en versturen. dank je wel.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk en een duidelijke uitleg. Dankjewel!
    xxx Margreet

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel
    Leuke easy kaart, voor mij niet maar zal het wel proberen
    Groetjes
    Tine

    BeantwoordenVerwijderen