Pagina's

maandag 15 februari 2021

'Oudhollandsch' tegeltje


Canvasdoek is een heel veelzijdig basisartikel waar je met allerlei materialen op kunt werken.
 Je kunt er met verschillende soorten verf de mooiste schilderijen op maken, maar je kunt er ook een (persoonlijke) tekst op stempelen en er zo een 'oudhollandsch' tegeltje van maken. Het enige dat je hiervoor nodig hebt, is een vierkant canvasdoek, stempelinkt, stempels en decostencils.
Aan de hand van onderstaande foto's laat ik jullie zien hoe ik dit tegeltje heb gemaakt.

Ik ben begonnen met de cirkel. Hiervoor heb ik uit papier een rondje van ca. 15 cm doorsnede gesneden en van dit rondje heb ik nog een keer een halve centimeter afgesneden. Ik heb het rondje in het midden van het canvasdoek vastgemaakt met een dubbelgevouwen plakbandje. Het vel papier waar het rondje uitkwam, heb ik er omheen gelegd en ook vastgeplakt. De rand die daardoor ontstond heb ik gemaskt met blauwe stempelinkt. Dit heb ik een paar keer gedaan, zodat ik een redelijk gedekte cirkel op het canvasdoek kreeg.


Toen de rand droog was, heb ik bepaald waar de letters moeten komen. Dit heb ik met heel dunne potloodlijnen aangegeven. De woorden (samengesteld uit losse letters) heb ik 1 voor 1 m.b.v. een stempelhulp op het canvasdoek gestempeld. Hiervoor heb ik een paar designblokjes onder het doek gelegd, om te voorkomen dat het canvas indrukt tijdens het stempelen.


Het figuur in de hoeken heb ik gemaakt m.b.v. een deco stencil. Het deel dat ik wilde gebruiken, heb ik in de hoek gelegd en ik heb het stencil vastgeplakt. Om het figuur heen heb ik het stencil afgeplakt. Vervolgens heb ik met blauwe stempelinkt het figuur op het canvasdoek gemaskt. Dit heb ik een paar keer herhaald, zodat het het figuur goed gedekt was.


Tot slot heb ik aan beide zijden van het figuur in de hoeken een takje gestempeld. Hiervoor heb ik een kleine liniaal tussen het doek en het frame gelegd, zodat ook hier het doek niet inzakt met het stempelen. Dat dat niet helemaal gelukt is, zie je aan de het verschil in dikte van de stempelafdruk. Ik vond dit echter niet heel storend; het is tenslotte 'oudhollandsch'.


Ik vond het wel een uitdaging om op canvasdoek te werken, maar uiteindelijk vond ik het erg leuk om te doen en ik ben ook zeer blij met het resultaat.


Creatieve groeten van


Voor dit 'Oudhollandsch tegeltje' heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:




8 opmerkingen: