Pagina's

maandag 25 maart 2019

Carpe diem; achtergrond met kleurpotloden en geurloze terpentine



Hoi allemaal!

Zo af en toe vind ik het heerlijk om eenvoudige boekenleggers te maken. Ik heb een goedkope lamineermachine en als ik even 'lekker wil lamineren' maak ik boekenleggers ;-). Ik vind het formaat van boekenleggers leuk om mee te werken en geef ze graag cadeau. Omdat ik perse ook een shaker-boekenlegger wilde maken ben ik overstag gegaan en heb ik een fuse-tool gekocht. Tegelijkertijd kocht ik drie kleuren oxyde inkt. En aldus maakte ik maakte mijn eerste shaker-boekenlegger met de fusetool, de oxyde inkt in rood/oranje/geel en met stempels. kleurpotloden, lint en pailletten van Craft Sensations. Ook maakte ik een verjaardagskaart, in dezelfde stijl. Gewoon omdat ik er eentje nodig had ;-).

Pas later kwam ik op het idee om een achtergrond te maken met de kleurpotloden van Craft Sensations. Het bleek mogelijk! Wel in combinatie met geurloze terpentine, om een mooi verloop van de kleuren te creëren. Omdat ik het resultaat zo verbluffend vond wilde ik de techniek delen met jullie. Aan het eind van dit blog vinden jullie een kleine foto tutorial van hoe ik de achtergrond maakte, alsook de kaart die ik ermee maakte. 

Maar hieronder eerst mijn verjaardagskaart en boekenlegger
...



Voor de kaart gebruikte ik een standaard kaart in wit die naar boven openklapt. 



Omdat ik een soort van zondsondergang wilde maken met mijn gele, oranje en rode inkt zocht ik er een stempelset bij die erbij paste. En zo kwam ik terecht bij stempelsetje met de luchtballon.
Up in the air ;-)


Zoals gezegd maakte ik de achtergrond met oxyde inkt. Bij de Action kun je tegenwoordig van die make-up blending brushes kopen en die heb ik gebruikt om mijn inkt aan te brengen. Voor een superglad resultaat! De achtergrond heb ik gespat met wat water, om wat beweging in de achtergrond te krijgen. 


 De luchtballon kleurde ik met oranje tinten en groen en blauw, met de 'oude' doos kleurpotloden van Craft Sensations. Het groen en het blauw geven een mooi contrast tegen het oranje. De banner en spreuk komen uit een stempelsetje met een acryl-blok. Het idee van een wimpel past mooi bij het thema 'luchtballon'. Ook stempelde ik een een aantal wolkjes die ik met de bijgeleverde stans heb uitgestanst. Een vogeltje in de hoek, een paar stud-blingetje en mijn kaartje is klaar!


Voor de boekenlegger nam ik eveneens een stuk wit cardstock, 5 bij 18 cm. De achtergrond maakte ik op dezelfde wijze als de kaart, alleen is het kleurverloop net andersom. 


Het 'Carpe Diem' is een rub-on sticker, super eenvoudig aan te brengen en het goud past mooi bij de gekleurde achtergrond. Vervolgens heb ik van een plastic insteekhoesje (ook gewoon te koop bij Action) een passend 'hoesje' gemaakt voor mijn paneeltje, met mijn fusetool. Bij het paneeltje heb ik pailletten in blauw, groen en goud gedaan en ook wat oranje glitter. Uiteindelijk heb ik met de fusetool het geheel gesloten. 


 Het lint heb ik simpel met een nietje aangehecht. Dat zou ik de volgende keer anders doen. Ik had de boekenlegger al dichtgemaakt met het idee om er later een gaatje in te ponsen en daar het lint door te halen. Maar dan is er kans dat het glitter en de pailletten 'ontsnappen'. Maar voor nu ben ik tevreden met een nietje. 


Ook op de boekenlegger gebruikte ik de ballon en de wolken. De ballon heb ik wat links van het midden aangebracht en hetgeen overhing heb ik afgeknipt. Het vogeltje en de wolkjes heb ik met blauw kleurpotlood wat aangezet en ook heb ik mijn glitterpen gebruikt op de ballon. 


Later ben ik aan de slag gegaan met de kleurpotloden vanCraft Sensations en geurloze terpentine. Zelf koop ik de terpentine deze bij een kunst-/ schilderswinkel, maar ik neem aan dat de betere hobbywinkel iets dergelijks ook verkoopt. Het laatste kaartje is een interactief kaartje, de luchtballon stijgt als je aan het tabje trekt! Kijk maar eens goed naar de foto's hieronder ;-)...


De kleuren niet zo sprekend als inkt, maar dat is logisch. Toch vind ik de achtergrond heel mooi geworden. Ik heb gewerkt op aquarelpapier, omdat het hele paneel nog moest worden bewerkt met geurloze terpentine dat zo dun is als water. De volgende keer neem ik 'gewoon' cardstock, want ik moest het paneel behoorlijk bewerken vanwege de grove structuur. De achterzijde van aquarelpapier kan ook gebruikt worden, die is meestal minder grof van structuur.  


De heuvels heb ik gemaakt door simpel een patroontje op een vel groengekleurd 30 bij 30 cardstock te tekenen en uit te knippen. Uiteraard heb ik gewerkt met 3D foampads, ook om het bakje van de luchtballon achter de heuvels te doen verdwijnen.


Het label met het lint is ook met gekleurd cardstock bekleed. Maar de achtergrond waartegen de luchtballon stijgt is gekleurd met de kleurpotloden van Craft Sensations.

Hieronder een aantal foto's om te laten zien hoe ik het gedaan heb...


Breng simpelweg de kleuren aan die je wilt gebruiken in het gewenste verloop. Je ziet dat ik met twee kleuren geel gewerkt heb en twee meer oranje-achtige tinten.


Vervolgens heb ik met een goedkoop kwastje de geurloze terpentine aangebracht. Omdat mijn paneel best groot is (standaard kaartformaat) heb ik er best wat werk aan gehad om het gewenste resultaat te krijgen. Zelf zou ik aanraden om wat kleinere paneeltjes te kleuren. Daartegen kun je ook mooi een plaatje of motiefje aanbrengen.


Laat het paneel goed drogen. Ik ben er pas de volgende dag mee verder gegaan. Op de foto hieronder ben ik nog niet helemaal klaar met 'blenden', maar op de kaart zie je hoe mooi het kleurverloop geworden is. 



Dat was 'm voor vandaag! Ik hoop dat jullie mijn eenvoudige ontwerp en techniek leuk vinden! Mocht je er ook mee experimenteren vergeet dan niet om jouw creaties met ons te delen op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations'.

Creatieve groetjes,
Sandra




Hieronder de lijst met gebruikte producten.









8 opmerkingen:

  1. Ik vind je kaarten en boekenlegger prachtig!
    Dankjewel voor de duidelijke uitleg weer, ik ga op zoek naar geurloze terpentine.
    Wel een "maar": nu moet ik toch echt die stempelset met de luchtballon kopen, ik dacht dat ik hem niet nodig had..... haha, fout gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Angelique! Denk dat je bij de betere hobbywinkel wel geurloze terpentine kunt kopen. Ik koop het zelf in een kunstwinkeltje (met schilderspullen etc.). Je gaat geen spijt krijgen van de luchtballon hoor! Haha! Veel plezier met knutselen ;-)

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Geweldig, ik heb de Ballon stempel toch maar gehaald..

    Groetjes Dineke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat goed Dineke, je gaat geen spijt van je aankoop krijgen ;-)
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  3. Prachtig mooi balloon stempels heb niet jammer...

    BeantwoordenVerwijderen