Pagina's

maandag 12 juli 2021

Juffenpresentjes in een handomdraai

Hoi allemaal! 

Vakantie is in zicht en het einde van het schooljaar ook! Mijn schooljaar zit er ook zo goed als op en is het bijna vakantie. Ben er ook echgt aan toe, het was me het jaartje wel ;-) 

Zelf heb ik geen schoolgaande kinderen, maar velen van jullie misschien wel. Hoe leuk is het om een 'juffenpresentje' te geven als afscheid van het schooljaar. Als juffenpresentje maakte ik een post-it notes houdertje in de vorm van een tasje. Super eenvoudig patroon, heel leuk om te maken en in no time heb je er drie gemaakt. Je kunt namelijk drie van deze tasjes maken uit 1 A4-tje. Het patroon en de werkbeschrijving vind je onderaan dit blog. Hieronder de projectjes waarom het gaat...


En zo ziet de binnenzijde eruit. Ik gebruikte drie verschillende blokken om de houdertjes in drie verschillende stijlen te kunnen laten zien. Ook probeerde ik de kleur van de post-it notes en het papier op elkaar af te stemmen. 


Denk dat dit mijn persoonlijke favoriet is, lekker zonnig en een beetje vintage. Onder de kaartjes loopt een stukje bakerstwine in het blauw, voor een beetje contrast. Een stickertje en twee blingetjes maken het geheel nog net een beetje zonniger. 


Op de foto hieronder is goed te zien dat ik een centimeter genomen heb voor het 'gootje' of 'rug' waar de post-it notes in vallen. Ik gebruikte een blokje met post-it notes van de Action, waarin vier verschillende kleuren zitten en trok de post-its er af. Mocht je een pakje originele post-it notes gebruiken, dan kan het zijn dat het gootje of de rug van het boekje net een beetje krap is. Dat los je simpel op door of een bredere rug te maken, of gewoon een aantal post-it notes van het blokje te verwijderen. 


Ook de binnenkant heeft aandacht gekregen, met een stukje desingnerpapier en een kaartje. Je hebt helemaal geen stempels nodig als je blokken hebt waarin ook vellen met kaartjes zijn opgenomen. 


Het tweede boekje maakte ik in een meer 'botanische' stijl. Ik heb gewoon een kaartje klein geknipt en op een stukje cardstock aangebracht. Een stukje bakerstwine eronder door laten lopen, stickertje en een beetje bling en klaar. Het leuke geblokte lint is helaas niet van CS, maar ik vond deze zo goed passen bij dit houdertje dat ik het toch gebruikt heb. 


En zo ziet het houdertje er van binnen uit. Heb geloof ik een beetje op de kop gestaan toen ik de foto nam, maar het idee wordt denk ik toch wel duidelijk ;-)


Een houdertje in botanische stijl deed me toch naar de te leuke stempeltjes met kamerplanten grijpen. Ik maakte een simpel kaartje, stempelde de plant in een vintage-bruine kleur en onder 'created by' kun je je naam schrijven. Je kunt er ook iets als 'to / from' op stempelen of schrijven, zeker als je meerdere juffen wilt verrassen. 




Tenslotte maakte ik een houdertje met een roze blokje. Ik wilde graag een beetje een tropische stijl aanhouden en dus mocht deze leuke papegaai op de voorkant. Jullie weten wellicht inmiddels wel dat ik zelf twee kleine papegaaitjes thuis houdt, twee Engelse parkieten. Mijn vogelhart gaat altijd een beetje sneller kloppen als dit soort leuke afbeeldingen zijn opgenomen in een blok. 



Voor het contrast met het groen en roze koos ik voor zwarte handgreepjes. Achteraf gezien had ik misschien toch het licht grijze lint leuker gevonden dat ik in eerste instantie wilde gebruiken. Maar dat is het leuke van handgemaakt, je maakt je projecten naar eer en geweten en het hoeft niet altijd perfect te zijn. Al met al vind ik het een leuk tasje geworden. 


De achterkant heb ik ook bekleed met het vorlijke, tropische papier. Helaas heb ik zo aan het einde van ons eigen schooljaar maar weinig tijd om te knutselen, want ik had er wel twintig willen maken. Hoe leuk zijn deze houdertjes bijvoorbeeld voor een swap onder knutselvriendinnen? Of gewoon voor je collega's?

Deze leuke post-it note tasjes zijn superleuk om te maken, maar ook om te geven. Je maakt ze werkelijk in een handomdraai. Je hebt er weinig materialen voor nodig, en je kunt ze zo aankleden zoals jij dat leuk vindt. Ik kan me ook goed voorstellen dat je toch je stempels uit de kast trekt en zelf een leuke 'focal point' maakt die op de voorkant kan. Ik ben nu al heel benieuwd naar jullie exemplaren. 


Ik hoop jullie hiermee op de valreep nog een leuk idee te hebben gegeven voor het afscheid van school van de kids. Of maak ze voor andere gelegenheden, ik een kerstuitvoering lijken ze me ook heel leuk ;-) Deel je project met ons in onze groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Veel plezier met maken! 

Creatieve groetjes,
Sandra 



Hieronder vind je de werkbeschrijving van deze eenvoudige post-it note houdertjes ;-)

Benodigd: 

- 1 vel A4 in kraft of iedere andere kleur waarmee je wilt werken;

-  Lint van ongeveer 30 cm, dat je halveert om er twee handgreepjes mee te maken;

- Een klein beetje designerpapier (DSP), op twee van de houdertjes gebruikte ik DSP dat een halve centimeter kleiner is dan de houder zelf en daarop kwam weer een stukje DSP dat in totaal een centimeter kleiner is dan de houder (dus: een stukje van 8 cm en een stukje van 7,5 cm). Dit voor de voor en achterkant van de houder. Binnen in gebruikte ik ook een kaartje of stukje DSP, dat breed genoeg is om het lint erachter te verbergen. 

- Eventueel inkt, om de randjes te inkten; 

- Strass-steentjes, stickertjes, kaartjes, die-cuts en andere leuke embellishments; 

- Post-it notes ;-) 

Op de foto hieronder zie je dat je 3 houdertjes kunt maken met 1 A4-tje. De houders zijn 8,5 cm breed en 18 cm lang. Ril aan de lange zijde bij 8,5 en 9,5 cm en je houdertje is klaar! Versier naar eigen inzicht en de 'handvatten' plak je het beste achter een stukje DSP of cardstock, maar je kunt natuurlijk ook met eyelets werken. 




Gebruikte producten: 













 

2 opmerkingen: