Pagina's

woensdag 10 november 2021

"Birthday wishes"


Hallo allemaal.

Vandaag een heel eenvoudig kaartje voor als je even snel wat klaar wil hebben. Ik heb twee voorbeeld kaartjes voor jullie gemaakt en ik denk dat dit zeker niet de laatste zijn want ik denk dat ik hier ook maar een aantal kerstkaartjes van ga maken.


Op de linker kaart heb ik eerst een 'mat' laag van DSP geplakt en daarna nog een laagje DSP. Beide laagjes steeds een halve cm kleiner dan de basis. Verder heb ik op de voorkant van het linker kaartje een stukje jute en een rietje  als decoratie gebruikt en daar een bloemetje en takje uit een wat ouder designblok geplakt. Om het lange smalle vlak heb ik een knoopje met wat twine gedraaid en dit zo op geplakt. Aan de rechterkant nog wat stempels en een bloementak. 
Zoals je hieronder ziet is de rechterkant voorzien van 1 DSP laag, dit omdat het designpapier al behoorlijk druk van zichzelf is. Op deze kaart heb ik links 2 kaders gemaakt en die schuin op elkaar geplakt met een plaatje ertussen. Verder heb ik om het bovenste kader nog wat bakerstwine geplakt om het niet zo donker te laten zijn. Het bedeltje van de muzieksleutel en noot (komen uit mijn eigen verzameling) heb ik op gehangen aan het zilverdraadje wat ik uit een stukje twine gehaald heb. Verder nog wat pareltjes en washitape gebruikt.


Zo ziet de kaart eruit als je het opvouwt.


Zoals je ziet passen ze in een gewone envelop maar....  om beschadiging van je werk te voorkomen zou ik er toch voor kiezen om er zo'n "bubbel" envelop om heen te doen.


Ik zal hieronder even een korte uitleg geven over de basis van de kaart:
De basis is 25 cm lang en 14 cm hoog. Deze wordt gerild op 7 - 11 en 18 cm.  Hierna gevouwen in berg-, dal- en dal/berg vouw. (die laatste dal/berg vouw wordt later weer opgesplitst)


De basis is nu een kwartslag gedraaid met de rechter zijkant naar je toe gedraaid. Nu meet je 3 cm van beide zijkanten en  2 cm vanaf de onderkant en zet daar even een potlood punt. Tussen die twee punten trek je een rillijn zoals hieronder op de foto bij de liniaal en ril pen. Dit doe je ook vanaf de eerst 'dal' rillijn aan de andere kant van je basis.
Trek nu tussen deze twee rillijnen een potloodstreep, aan beide kanten dit worden de snij lijnen.


hieronder zie je hoe ik de snijlijn heb getrokken aan weerzijden van de rillijnen van 8cm hoog.


Als alles goed gegaan is maak je nu van de twee rillijnen een bergvouw en dat doe je ook aan de boven- en onderkant van de middelste rillijn, die je nu los gesneden hebt, en dan ziet je basis er net zo uit als op de foto's hieronder. (liggend en staande gefotografeerd) 



Van de 'mat' laag delen  voor de lichte kaart heb ik hieronder nog een foto. Je hebt nodig, per deel gezien van links naar rechts, 1x 13.5 - 6.5 cm , 1x 13.5 - 3.5 cm, 2x 13.5 - 1.5 cm, 2x 7.5 - 4.5 cm en 4x 2.5 - 4.5 cm.


Wil je nog een design papier laag hierboven op plakken, dan moet je alles nog een keer snijden maar dan weer een 0.5 cm kleiner.  Voor het kader van de zwarte kaart heb ik twee stukjes zwart cardstock genomen van 8 - 8 cm en hier op alle 4 de zijden één cm afgetekend en het midden deel eruit gesneden. Hierna heb ik achter het boven deel het plaatje geplakt en dit schuin over het tweede kader geplakt. Het geheel heb ik met een stukje foam tape iets verhoogd aan de linker voorkant geplakt. Ik vond het leuk om dit model te maken en ga er nog weer mee aan de slag voor de kerst en zal het resultaat dan met jullie delen in onze facebookgroep, doen jullie dit ook?? Wij als DTers genieten nl. ook echt van al jullie maaksels en doen daar ook weer ideeën van op!! Voor nu creatieve groetjes en tot mijn volgende blog maar weer,  Sonja.



Natuurlijk ook deze keer weer even een lijstje van de CS producten die ik voor deze post gebruikt heb:



Hiervan heb ik het blok rechtsboven gebruikt,
en hiervan het blok onder in het midden.















 



4 opmerkingen:

  1. Ik heb dit voorbeeld gebruikt voor een kerstkaart, met allerlei rest papier van craft-sensations. Is leuk geworden, ben blij met jullie als inspiratiebron. Kan geen foto laten zien, weet niet hoe ik dat moet plaatsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Henny,
      Wat fijn dat wij een inspiratie bron voor jou zijn met onze maaksels!
      Jammer dat je niet weet hoe je de foto in de groep kan plaatsen, misschien is er iemand in je omgeving die je hierbij zou kunnen helpen? Je kan de foto nl. in onze facebook groep Creatief met Craft Sensations & Art Sensations plaatsen.
      In ieder geval leuk dat je er veel plezier aan beleeft en dank je wel voor je reactie!
      H. groet, Sonja

      Verwijderen