Pagina's

vrijdag 8 januari 2021

Junk Journal "Good vibes only"

 

Hi allemaal,

Zoals Ellen al eerder bekend heeft gemaakt starten we dit jaar met een Journal Challenge, maandelijks krijgen we een opdracht om te gaan verwerken in een Journal. Hiervoor heb ik dit Junk Journal gemaakt. Hij is dus nog niet gevuld, dat gaat de komende maanden gebeuren.

Je kan natuurlijk een kant en klare Journal aanschaffen, maar ik vond het leuk om er zelf één te maken. Hiervoor heb ik een bestaand boek gekozen en deze "verbouwd" tot een Junk Journal. Het idee van een Junk Journal is zoveel mogelijk gevonden en gerecycled materiaal gebruiken. Wat "junk" is varieert per persoon... Ik ben mijn kasten en papier stapels doorgelopen... (een mens bewaart wat🙈). Het mooie is dat je natuurlijk ook kunt "faken" met inkt en koffieresten kom je al een heel eind. Ook in kringlopen en op rommelmarkten vind je oude boeken en papieren die je hiervoor kunt gebruiken. Helaas zijn deze momenteel niet open, maar zoals ik al schreef... in je kasten ligt ook vaak genoeg materiaal.

Het is lastig om foto's te maken van de pagina's dus heb ik een filmpje gemaakt waar je de binnenkant kunt bekijken:

En natuurlijk heb ik ook een paar foto's. De kaft is de kaft van een bestaand boek, maar dan helemaal bewerkt met gesso en inkt. Dit bekleed met designpapier, stukje ribbel karton, jute vlindertjes en 3 parels, dit ook allemaal zo bewerkt dat het oud lijkt.


Ik heb 2 lagen designpapier geplaats en van de bovenste een hoekje afgescheurd, zodat de onderste weer zichtbaar is. Daarop heb ik met een stencil en op kleur gebrachte paste een hartjes reliëf aangebracht.


De sluiting heb ik van een stuk satijnband gemaakt en houten letterkralen. Het leuke is dat de band steeds verder rafelt als de kralen erover schuiven.


Aan de binnenkant van de kaft heb ik envelopjes geplaatst die bewerkt zijn met inkt en een stencil. De onderwerpen van de challenge heb ik op een kaartje verwerkt en bewaar ik in de envelop.


Kleine impressie van de pagina's, maar in het filmpje zijn ze beter te zien o.a. printpapier, ruitjes papier, lijntjes papier, doillie, geschept papier, kraftzakje en muziekpapier.


Het was super leuk om te maken en het lijkt me leuk om dit gaan vullen met alleen maar leuke dingen. Het is een junk journal en persoonlijk dus ik ga alleen maar leuke dingen erin plaatsen. Ook voor de invulling ga ik alles door elkaar gebruiken, alleen dingen die ik leuk vind, kleuren die ik leuk vind, printjes die ik leuk vind, passend of niet het is puur voor jezelf. 

Doe je ook mee met de challenge en wil je ook zelf een junk journal maken, dan heb ik hieronder een tutorial geplaatst. Het idee voor de basis heb ik gezien bij verschillende filmpjes op YouTube, heerlijk lekker rondstruinen op YouTube.
Ook een overzicht van de gebruikte materialen zal ik hieronder plaatsen.

Liefs Bianca


Tutorial:

Neem een (oud) boek, vouw de kaft helemaal open, zodat je goed ziet waar je moet snijden om de pagina's eruit te snijden.


Snij voorzichtig langs de rand de pagina's eruit.


In het midden plaats ik duct tape,  net onder de rand, dit om de rug te verstevigen. 


Dan aan weerszijde ook nog een strook duct tape.


Met gesso maak ik de randen wit, ik moest het 2 keer verven om de kleur eronder te krijgen.


De buitenkant had ik in zijn geheel wit gemaakt, wist nog niet of ik het zou beplakken met designpapier of iets anders.


Met 2 kleuren inkt heb ik de randen bewerkt.


De eerste laag designpapier plak ik erop. Alle randen van al het designpapier ruw ik op en bewerk ik met inkt.


De paste breng ik met inkt op kleur en breng het met een hartjes stencil in de hoek van de voorkant aan.


Dan neem ik de 2e laag designpapier en daar scheur ik een hoek af, zodat je de hartjes ziet.


De rest van de buitenkant bekleed ik ook met designpapier.


Dan nog wat versieren, de pareltjes vond ik net te fel, dus deze met een goudkleurige wax wat verzacht.


De binnenste rand bewerk ik ook met inkt.


De kaft (niet de rug) bekleed ik met designpapier,


In de rug komt een stukje kant, je kunt ook kiezen voor stof. De kant heb ik een beetje op kleur gebracht met inkt en water.


Zorg dat het goed vast zit! Ik vond het wel leuk om het iets langer te maken, zodat er een klein stukje boven en onder uitsteekt.


Meet nu de rug aan de binnenzijde, hiervoor gaan we een strookje maken, deze moet er goed invallen, anders gaat het boekje openstaan. Je ziet niet veel van dit strookje, maar wel iets, dus ga ik het opleuken. 


Met 2 kleuren inkt en een stencil heb je zo een leuke print erop.


Mijn boekje is ongeveer 2.5cm dik, is wel het minimale als je 3 boekjes erin wilt plaatsen. Bij een smaller boek kan je ook kiezen voor 2 boekjes erin. Ik verdeel 3 puntjes op ongeveer 1.5cm van de boven en onderkant. En dan nog 3 puntjes 1.5cm boven het midden


Dan maak ik er kleine gaatjes in.


Het strookje heb je straks weer nodig. 2 envelopjes bewerk ik met inkt en een stencil.


Deze plak ik aan de binnenzijde van de kaft.


Ik had niet zoveel echt oud papier, dus heb ik gewoon uit enkele notitieboeken wat uitgescheurd, ook paar vellen printpapier en deze zelf een wat oudere look gegeven. Het papier opgefrommeld en in bak water met wat oploskoffie gelegd. Beetje voorzichtig uitgeknepen en uit elkaar gehaald, goed laten drogen. 


Ook enkel zakjes ertussen is altijd leuk, deze verfrommel ik ook.


Oude muziekbladen, oude boeken of tekeningen zijn er ook leuk in. Deze waren al oud van zichzelf, dus perfect. Maar ook kranten of tijdschriften zijn leuk om te gebruiken. Wanneer ik het ga invullen dan kan ik altijd het papier met een beetje gesso lichter maken of met inkt donkerder/ouder. Mijn boekjes bestaan uit 12 dubbelgevouwen pagina's.


Ik had 3 donkere stukken papier in de kast liggen met relief, deze wil ik als omslag gebruiken voor de 3 boekjes. Vouw het dubbel en kijk of het in je boek past, hij mag niet uitsteken. Ik heb het een halve cm kleiner gehouden zodat je wat speling hebt. Heb je de maat bepaald dan ga je al het papier dubbelvouwen en erin schuiven.


Dan snij je het langs de rand af. En het hoeft allemaal niet zo strak, junk is junk.


Bovenkant strookje is te herkennen aan de afstand van de gaatjes, daar met kleinere afstand is de bovenkant. Dus zorg dat je het boekje goed neerlegt als je bijvoorbeeld tekeningen of teksten erin hebt gebruikt. Leg het strookje naast de dichte kant van je boekje en teken de gaten af. (bij alle 3 de boekjes)


Vouw het boekje open en maak op de puntjes een gaatje. Mocht je een beetje ernaast zitten dan is dat niet zo erg, valt niet op.


Neem een stukje bakerstwine (of ander draad of garen) dat 3x de hoogte heeft van je boek


Ik haal het gouddraadje ertussen uit.


Dan begin ik met de draad door het middelste gaatje vanuit de binnenkant naar buiten te rijgen.


En dat door het strookje ik begin met het laatste boekje, dat werkt makkelijker.


Dan door het bovenste gaatje weer naar de binnenzijde, dan van binnen door onderste gaatje weer naar buiten en dan weer naar binnen door het middelste gaatje.


Zorg dat 1 uiteinde links van de midden draad ligt en de andere rechts.


Dan knoop je de uiteindes goed aan elkaar. Ik knip de touwtjes nog niet af, misschien ga ik er wel kraaltjes ofzo aan maken.


Herhaal dit voor alle boekjes en dan is dit je eindresultaat.


Gebruik extra sterke tape en vloeibare lijm om dit erin te lijm. Wanneer je vloeibaar gebruikt heb je nog even tijd om te schuiven, bij alleen tape niet. Daarom gebruik ik beide. Druk het echt goed aan!


Als sluiting neem ik een lang stuk satijnband, waar ik de tekst "good" door beide uiteindes haal. Dan de 2 andere woorden door 1 uiteinde. Wanneer het boek vol is dan kan ik de uiteindes altijd afknippen of een knoop erin. Maar ik verwacht dat het een heel dik album gaat worden... dus heb veel band nodig.


Het boek gaat door de lus en dan kan je alles aanschuiven. Zo blijft hij dicht.


Dit was het... Veel plezier met het maken en met het vullen!

Gebruikte materialen van Craft Sensations:

Designpapier



Stencils


Letterkralen


Parels





Bakerstwine


Kraft




Overige gebruikte materialen:

  • Oud boek
  • Gesso
  • Stopnaald
  • Duct tape
  • Greyboard
  • Paste
  • 2 enveloppen
  • (Oud) papier

6 opmerkingen:

  1. Wat een leuke tutorial ! Dit wil ik dit jaar zeker eens proberen, want ik heb hier nog vééél oude boeken die een leukere bestemming mogen krijgen :) Groetjes, Gina

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Super leuk 😍 oude boeken kan je heerlijk bewerken! Veel plezier 😘

      Verwijderen
  2. Mooi geworden en goed uitgelegd.
    Mag ik vragen waarom je bij het maken van de rug het bewerkte strookje de bewerkte kant aan de binnenkant hebt gedaan en niet aan de buitenkant?
    Vind het heel moeilijk om oude boeken kapot te maken of in te knippen om er iets mee te maken. ��
    Goed weekend, Trijntje Huppel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het bewerkte strookje dient om de boekjes vast te houden. Dus kan je niet aan de buitenkant plaatsen, maar je kan natuurlijk wel de kaft op de zelfde manier bewerken. Ik vind het ook moeilijk om een boek stuk te maken, vandaar dat dit boek al 3 jaar in de kast ligt, terwijl ik het speciaal had gekocht om er iets van te maken 🙈

      Verwijderen
  3. wat goed uitgelegd, duidelijk met de foto's erbij. zal eens kijken of ik nog een oud boek heb liggen

    BeantwoordenVerwijderen