Pagina's

zaterdag 26 juni 2021

Van platte kaart, Napkin Fold, naar een ster, tot aan een mobiel! - GAST DTer Johanna Ans

 



Hallo collega freubelaars.

Ik, Johanna Ans, ben gevraagd door het Design Team van Craft Sensations om een gastblog voor jullie te schrijven. Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Ik ben fan van de "Napkin Fold" kaart, waar ik wel hele leuke ideetjes mee heb gemaakt. En die wil ik heel graag met jullie delen! 

NB: "Napkin Fold" is geen patroon van mezelf, de verschillende maten die ik er mee maak heb ik wel zelf uitgevogelt, het idee voor de ster is wel door mijzelf bedacht.

Aan de slag: 
Voor de platte kaart maak je het patroon 1 keer
Voor de ster maak je 2 keer precies het zelfde patroon!

We beginnen met een vel basispapier van 20 bij 20 cm, dat rillen we rondom op 5 cm. Vouw de rillijnen beiden zijden op, naar voren en achteren dus.


Bepaal het midden van je vierkant, ik doe dat met behulp van een liniaal diagonaal over het papier te leggen en in het midden een kruisje te maken.




Daarna vouwen we de vier hoeken naar het midden van je vierkant





Na het vouwen van de hoeken, vouw je het gehele vel weer open, ook deze vouwlijnen vouw je naar voren en naar achteren.



Vouw de buitenste hoekjes naar binnen en weer open.



Nu gaan we aan de slag met het decoreren, oftewel het matten van alle vlakken. Ik geef de maten van de matten voor de platte kaart, ga je voor de ster, dan alles 2x uitvoeren.

1x designpapier 9,5 bij 9,5 cm (middenvlak)
2x designpapier 6,5 bij 6,5 cm, schuin doorknippen (4 grote driehoeken naast middenvlak)
Voor de kleine driehoeken heb ik 3 verschillende designs gebruikt:
4x designpapier 4 bij 4 cm (schuin doorknippen)
2x designpapier 4 bij 4 cm (schuin doorknippen)
2x designpapier 4 bij 4 cm (schuin doorknippen



En gaan plakken nu!



Ik zet even een uitvergroting van de rechtste blanco kaart erbij zodat jullie goed kunnen zien wat de berg- en dalvouwen zijn!



En dan gaat het vouwen beginnen, in het begin gaat het even stroef, maar geloof me, je gaat er handigheid inkrijgen. Druk steeds de grootste driehoek naar het midden en de rest volgt bijna automatisch mee.







Nu is de "platte" Napkin Fold kaart klaar, je kun het middenvlak versieren, er zelfs een extra kaartje van 9,5 bij 9,5 cm inleggen. Vouw de kaart dicht en je hebt een uitvoering van 10 bij 10 cm.

Ga je voor de ster, dan heb je nu 2 dezelfde kaarten gemaakt.



Draai 1 kaart om en plak er een lintje of touwtje op, het dubbelgevouwen deel plak je op de kaart zodat het lintje/touwtje op maat gemaakt kan worden bij het ophangen.



Dan gaan we een vlak lijm aanbrengen om de twee Napkin Folds te kunnen verlijmen. Let goed op hoe je dat gaat doen.



Plak je kaart schuin op de andere kaart. En voilá, daar heb je je ster. Trek de hoeken iets uit elkaar om de ster te vergroten, zodat je ook de versiering aan de beide binnenzijdes kunt zien.

Ik ging een stapje verder en maakte nog 8 Napkin Folds, een maatje kleiner.
Deze zijn gemaakt met basispapier 15 bij 15 cm. 
Het vouwen gaat precies hetzelfde.

Ander trucje:


Zet een streepje in het midden van de zijkanten, je kunt ook rondom vouwen naar de hulplijnen toe, dan werkt het met iedere willekeurige maat vierkant die je maken wil, zonder dat je hoeft te berekenen waar de vouwlijnen precies moeten komen.



Designpapier maten voor de 15 bij 15 cm
Designpapier 1:  1x 6.8 bij 6,8 cm
Designpapier 2: 2x 5 bij 5 cm, schuin doorknippen
Designpapier 3: 4x 3 bij 3 cm, schuin doorknippen
Designpapier 4: 2x 3 bij 3 cm, schuin doorknippen
Designpapier 5: 2x 3 bij 3 cm, schuin doorknippen





Ik heb takken uit de gemeentetuin gehaald om er mijn kruis voor de mobiel van te maken, beetje lijm met lijmpistool ter ondersteuning in het midden. Kruislings het bakerstwine aangebracht en een ophangsysteem gemaakt. In het midden heb ik de grootste ster gehangen, op de uiteindes de wat kleinere sterren. Op de middenvlakken heb ik leuke tekstjes geplakt die ik uit een Creative Paper Collectionboek heb gehaald. Een glimmertje op de buitenste hoeken maakte het voor mij af.




Een mooie decoratie voor onder mijn afdakje, constant in beweging door de wind, een echte blikvanger!

Ik hoop dat ik jullie enige inspiratie heb gegeven, bedenk hoe leuk de ster is in Kerstuitvoering, of de mobiel, te maken in iedere maat die jij wil, zo groot als je wil!

Warme groetjes van Johanna Ans

Gebruikte materialen:


5 opmerkingen:

  1. wat een super leuk idee en en duidelijke uitleg thanks er voor

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er erg leuk uit.
    Ik heb het idee opgeslagen om het binnenkort ook eens te gaan maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Erg leuk om te doen. Vanmiddag geprobeerd, deze gaan we in september maken, met het nieuwe crea-seizoen.
    Groetjes Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ontzettend leuk om te doen. Ook met kerstdesign. Een aanrader 😁😁

    Groetjes Cora

    BeantwoordenVerwijderen