Pagina's

maandag 6 april 2020

Even this will pass - mixed media kaart





Hoi allemaal,

Het zijn gekke tijden, en het houdt mij, maar ik denk ons allemaal, flink bezig. Omdat ik een 'vitaal beroep' heb - ik ben docent op een hogeschool - ben ik iedere dag aan het werk. Ik prijs me gelukkig dat ik mijn werk vanuit huis kan doen, maar als je me een half jaar geleden verteld had dat dit de realiteit zou worden, had ik je voor gek verklaard. Maar quarantaine valt af en toe zwaar, wanneer kan ik mijn naasten weer zien, mijn studenten en mijn collega's? Op internet zag ik een quote waar ik graag in geloof: 'even this will pass'. En dus besloot ik er een bijzondere kaart bij te maken. 


Ik besloot om een mixed media-achtige kaart te maken, ook om de producten van Art Sensations wat onder de aandacht te brengen. Daar heb ik nog niet zo veel mee kunnen 'spelen' en dit vond ik een uitgelezen kans ;-). De spreuk was bepalend. Die heb ik overigens zelf getypt en uitgeprint, en later bewerkt met wat bruine en zwarte inkt en gemat op zwart cardstock. 


Het is een superlange kaart geworden. Soms vind ik het leuk om met afwijkende kaartmaten te werken. Geloof dat de kaart ruim 27 cm lang is en ruim 10 cm breed. Om de vlinders in een 'slinger' aan elkaar te krijgen, heb ik gebruik gemaakt van de 'masking technique', maskeren dus. Hoe ik dat gedaan heb kun je zien onderaan de blogpost. 


Op de detailfoto's is goed te zien hoe 'rommelig' ik met de verf ben omgegaan. Dat kan allemaal! In mixed media doen primaire kleuren het goed, en is het ook belangrijk om diepte te creëren en contrast. Voor contrast werkt zwart goed, en diepte creëer je door schaduwen aan te brengen.


Het hele idee van mixed media is, dat je jezelf uit zoals jij het wilt. En dat je de vrijheid voelt om te doen wat je wilt. Als ik heel druk ben is mixed media niets voor mij, ik kan dan niet vrij denken en dan komt er niets uit mijn handen. Dan val ik altijd terug op kaarttechnieken die ik goed beheers. Maar in deze tijden waarin je toch wat meer op jezelf bent aangewezen, je er niet aan ontkomt om af en toe stil te staan bij wat ons overkomt, gaat mijn inspiratie aan. De vrolijke kleuren maken me blij! 


Met goudkleurig metallic paint heb ik de randen geverfd, en ook heb ik met de paint spetters aangebracht. Met mijn zwarte, watervaste pen heb ik nog wat extra details in de vleugels van de vlinders aangebracht. Mixed media kan heel veel hebben, liever een beetje meer van alles, dan minder. 


De vlinders heb ik gemat op zwart cardstock. En die heb ik vervolgens met 3D foam tape op een langwerpige kaartbasis aangebracht. Om het af te maken bracht ik drie goudkleurige steentjes aan. Een project zonder bling is voor mij geen project ;-)


Het lijkt me ook heel leuk om op deze manier een boekenlegger te maken, of om 'm in te lijsten en als een stukje home decor op een kastje te zetten of aan een wandje te hangen. Maar ik ben een kaartenmaker, dus ik maakte er een kaart van;-). Hieronder laat ik je zien hoe ik gewerkt heb. Ik hoop van harte dat ik jullie geïnspireerd heb om ook iets te gaan doen met waterverf en de andere producten van Art Sensations. Van huis uit ben ik een tekenaar en schilder, en met de producten van Art Sensations kan ik mijn beide passies met elkaar combineren. Hoe fijn is dat? Scrol nog even door voor de foto-tutorial en de meest gebruikte producten. Blijf gezond allemaal!

Creatieve groetjes, 
Sandra



Foto-tutorial

Benodigd: stempelmotief en bijbehorende stans, aquarel-papier, een mat van zwart cardstock of papier, watervaste inkt (ik gebruik StaZon), een stempelblok, post-it notitieblaadjes, aquarelverf, penseeltjes en water, metallic paint, een spreuk, bruine en zwarte inkt om de spreuk te distressen, en blingetjes. 

Craft Sensations heeft diverse stempelsets met mooie vlinders, die ingekleurd kunnen worden. Ik koos een vlinder uit een setje met stansen (producten vind je hieronder), en stempelde een vlinder midden op een stuk aquarel-papier. 

Omdat ik de vlinders rechtstreeks op het papier stempelde, en ze wilde overlappen, had ik een 'mask' nodig. Dus nam ik post-it notes (vanwege de plakrand) en stanste ik een aantal vlinders uit. Vervolgens maskeerde ik de eerste vlinder, en stempelde ik een vlinder aan beide kanten van de afgeplakte vlinder, zie foto hieronder. 


Je kunt zoveel vlinders stempelen als je wilt, maar stempel het liefst een oneven aantal. Een oneven aantal meer plezierig voor het oog. Voor mijn kaart stempelde ik vijf vlinders. 



Omdat het aquarel-papier een beetje grof is (wat ook zo hoort), zijn de stempel-afdrukken op sommige plekken niet helemaal goed aangebracht. Dat los je heel simpel op door een watervaste pen of stift te nemen, waarmee je de plekjes die niet goed afgedrukt zijn bewerkt (zie foto hieronder). Het moet wel gaan om een watervaste pen, anders gaat het smeren als je met waterverf gaat werken.



Pak vervolgens je aquarelsetje van Art Sensations en kies je kleuren. Breng eerst een dun laagje verf aan, zodat je de kleur kunt opbouwen (zie foto hieronder). Een dun laagje verf betekent dat je de verf flink moet verdunnen met water. Voordat ik de laag aanbract heb ik de een beetje nat gemaakt. Dat helpt om de verf een beetje beter te laten 'lopen', maar doe het wel met mate om te voorkomen dat de verf doorloopt naar plekken waar je dat niet wilt. Tenzij je natuurlijk voor dit effect gaat, kan ook heel mooi zijn. 


Waar je ook even over na kunt denken is hoe je het gaat doen met de kleuren. Zelf maak ik graag gebruik van het kleurenwiel. Ik koos oranje en gele tinten voor de vlinders, omdat ik blauw wilde gebruiken voor de achtergrond. Oranje en blauw staan tegenover elkaar in het kleurenwiel. En dat betekent dat die kleuren elkaar versterken. Je kunt er ook voor kiezen om de vlinders in blauwtinten te schilderen en ze tegen een oranje-achtige achtergrond te plaatsen. 


Op de foto hierboven zie je dat ik inmiddels een tweede kleurlaag heb aangebracht. Breng pas een nieuwe laag verf aan als de eerste laag droog is (gebruik gerust een heattool). Daar waar ik schaduw-effecten wilde hebben bracht ik veel pigment aan. Veel pigment betekent dat je de verf weinig verdunt met water. Omdat ik met het lichte geel niet veel extra diepte kon aanbrengen, heb ik de schaduw-plekken een beetje aangezet met oranje verf. 


Toen mijn vlinders naar mijn wens waren en droog waren, heb ik met blauwe verf een soort van schaduw rondom de vlinders aangebracht. Eerst bracht ik met mijn penseeltje een beetje water aan rondom een vlinder, om daarna blauwe verf aan te brengen. Zoals je ziet heb ik direct tegen de vlinders aan het meeste pigment aangebracht. Op die manier heb ik diepte gecreëerd. 


 Zoals je op de foto's kunt zien gaat het er helemaal niet om of je perfect kunt schilderen. Ik vind het juist mooi dat de verf een beetje 'rommelig' is aangebracht. Het aanbrengen van schaduwen en het kiezen van kleuren die het goed met elkaar doen zijn belangrijker dan heel gedetailleerd kunnen schilderen. Het leuke van dit soort projecten is dat je kunt spelen met kleur en dat een foutje helemaal niet opvalt of eenvoudig is weg te werken. Ik hoop in de nabije toekomst wat meer 'mixed media'-achtige projecten te doen, ook om mezelf een beetje uit te dagen en heerlijk te kunnen kliederen met verf en andere media. Mocht je hetzelfde gaan doen, deel dan jouw projecten op onze facebook groep: 'Creatief met Art en Craft Sensations'.

Tenslotte de lijst met gebruikte producten: 





















3 opmerkingen: