Pagina's

maandag 26 november 2018

Mini-album in een doosje en foto-tutorial

Vandaag wilde ik wat meer met het prachtige papier van Craft Sensations doen. Ik besloot een mini-album in een doosje te maken. En het is met recht een mini-album, het albumpje op zich is maar 7,5 bij 7,5 cm, het doosje net iets groter. Het album is een soort leporello of accordeon-stijl boekje. En omdat het zo klein is heb ik in mijn voorbeeld gewerkt met pasfoto-formaat foto's.

Thuis heb ik een kleine foto-printer waarmee ik standaard-formaat foto's mee kan afdrukken, maar ook andere formaten zoals wallet-size foto's en dit pasfoto-formaat. Ik mag er graag mee spelen. 

Het album in het rode doosje is bedoeld als kerst-album. Het lijkt me heel leuk om zo'n klein doosje voor opa en oma onder de boom te leggen met daarin kleine fotootjes van de kleinkinderen. Je zou bijvoorbeeld de pasfotootjes die op school gemaakt worden in het album kunnen plakken, en er een serie van afgelopen jaren van maken. Maar je kunt 'm natuurlijk ook voor je zelf houden, zoals ik doe met het blauwe doosje ;-)

Een aantal dames wil graag weten hoe het mini-album en het doosje gemaakt worden. Het idee heb ik ergens op YouTube gezien, maar helaas weet ik niet meer waar! Zoiets moet je eigenlijk meteen noteren, niet? Hoe dan ook, ik heb helemaal aan het eind van dit blog een foto-tutorial gemaakt waar je het patroon van het deksel, het doosje, het album en de binding kunt vinden. De maten zijn zowel in centimeters als in inches. Woord vooraf: de afmetingen zijn soms 'nauw' bemeten, het verschil in dikte van papier kan wat uitmaken! Gebruik papier dat niet te dik is. Ik hoop dat het jullie duidelijk wordt ;-)
Alvast veel plezier met het knutselen ervan! 



In het blauwe doosje zit een albumpje met daarin foto's van mijn gevleugelde vriendjes. Het zijn Engelse parkietjes, en nee, ze zitten niet alleen maar links op de stok ;-). Het is een paartje. Het vrouwtje heet Peppi en het mannetje heet Kokki. Vandaar de initialen PK op de voorkant. 

Op de foto hieronder zie je het albumpje in volle glorie uitgespreid, het doosje erachter.




Het papier dat ik gebruikt heb voor dit blauwe doosje met album komt uit de serie kerstpapier van dit jaar. Toen ik het papier zag wist ik er iets mee wilde gaan doen in combinatie met foto's van mijn vogeltjes. Het lijkt wel of mijn vogeltjes geposeerd hebben voor dit mooie papier van Craft Sensations ;-)




Voor de basis van beide doosjes koos ik kraft-papier. Ik denk zelf niet altijd aan kraft-papier, hoewel ik het wel heel mooi vind om mee te werken. Vaak kies ik voor wit of zwart als basis. Maar deze projecten vragen een wat 'zachtere' look. Zelf vind ik het kraft, goud en rood van het rode doosje een chique combinatie, feestelijk.




Het designer papier op het blauwe doosje heb ik gemat op zilverkleurig spiegelkarton. Op diverse plekken in het album heb ik met washi-tapes gewerkt, en ook heb ik restjes cardstock dat ik voorzien had van metallic sheets soms gebruikt als mat achter de foto's. Op de foto hierboven is dat goed te zien, en ook zie je een paar streepjes washi-tape die ik lukraak opplakte ter decoratie.




Op de foto hierboven zie je hoe precies het album past in het doosje. Het album heeft ook pockets, in het rode doosje verderop in het blog zie je hoe ik tags gemaakt heb die precies passen in de pockets. De pockets in het blauwe album gebruik ik om extra fotootjes van mijn vogeltjes in op te bergen. 




Om het doosje te decoreren maakte ik van blauw cardstock een strik en knoopte ik met bakerstwine een aantal belletjes aan de strik. De belletjes gebruik ik ook als speeltjes in de kooi van mijn vogeltjes, en Kokki vindt ze geweldig. Vandaar dat deze belletjes een plekje moesten krijgen in dit mini-album. 




Hierboven mijn beide vogeltjes. Kokki in het voederbakje, Peppi doet alsof ze flamingo is door haar ene pootje in te trekken ;-) Links heb ik ter decoratie een strip washi-tape geplak. Het tape heeft een marmeren patroon en een inspirerend tekstje. 




Hieronder het rode kerst-album. Ik had nog kerstpapier liggen uit de serie van vorig jaar en daarin zat een vel met allemaal vierkantjes met een soort sneeuwvlok-motief erop. Kleuren: rood, goud, groenen, creme, prachtig! Het dekseltje heeft een fluwelen bandje gekregen, en daardoor heeft het een chique kerst-uitstraling gekregen. Ik vind het zelf ook wel een beetje een oosterse uitstraling hebben, of een beetje mandala-achtig ;-)





Met een pons heb ik een van de 'sneeuwvlokken' uitgestanst en gemat op een net iets grotere cirkel van rood en goud spiegelkarton. Een gouden blingetje erop en klaar is mijn embellishment. Ik vind het superleuk om gewoon met het materiaal dat al op tafel ligt mijn eigen embellishments te maken. Eenvoudig, maar doeltreffend, toch? 





Op de foto hieronder zie je mooi hoe het album als een accordeon is uitklapt. Met een kleine cirkelpons heb ik van rood spiegelkarton kleine 'greepjes' gemaakt aan de tags die in de pockets verscholen zitten. Je ziet ze op de foto hieronder achter elkaar verschijnen. 




Het mooie, vierkante motief van het papier komt prachtig uit op het doosje. Dit is echt zo'n designer papier waarvan je meteen weet wat je ermee wilt maken. Overigens heb ik het papier van dit doosje gemat op goud spiegelkarton. Dat maakt net het verschil en geeft het doosje uitstraling. 




Gespreid zie je hoe ik met het designerpapier ben omgegaan, afwisselend licht en donker om zo meer contrast te geven. 

Op de foto hieronder zie je dat ik gebruik gemaakt heb van wat wooden deco elementjes. zoals de hulstblaadjes.  




Voor de tags koos ik papier uit een ander blok, geloof uit een blok van de kerstserie van dit jaar. De blokken heten immers vaak niet voor niets 'mix and match', gewoon een kwestie van kijken wat werkt. Het zijn net 'gouden' tags door het papier. 




En ook in dit doosje past het leporello-albumpje precies in. Hier zit ie nog wat strakker in het doosje vanwege de wooden deco elementjes en de tabjes aan de tags.
  



Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om ook iets met foto's te doen, mocht je dat al niet doen. Dit project is heel geschikt voor diegenen die willen beginnen met het bijhouden van foto-albums, of willen scrappen. Het album is relatief eenvoudig, maar wel met leuke elementen zoals de pockets en de tags. En in het doosje is het een perfect DIY geschenk voor onder de boom. 

Scrol helemaal naar beneden om de lijst van gebruikte producten te zien. Hier meteen onder vind je de foto-tutorial van het doosje en het album. 

Creatieve groetjes,
Sandra

Patroon pagina's album (je hebt 6 stuks nodig) en binding, het rillen wordt met de roze stippellijntjes weergegeven


Patroon deksel

Patroon doosje

Zo moeten je pagina's eruit zien ;-)






Kleef al je pagina's op deze wijze aan de binding


En zo moet je nog niet in elkaar gezette doosje eruit zien


















 



 



10 opmerkingen:

  1. Hai Grietje, op verzoek heb ik zojuist een kleine foto-tutorial geplaatst op de blogpost. Veel plezier met knutselen!

    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooo Sandra! Supergaaf.... en onwijs lief dat je het patroon extra wilde toevoegen en delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Top, bedankt.
    Was al op zoek naar zoiets

    Gr. Bep

    BeantwoordenVerwijderen
  4. trĆØs jolis minis albums ! bravo ! j'aime les couleurs du bleu, bien choisi pour les charmants oiseaux. J'aime le principe accordĆ©on, c'est assez simple, assez facile Ć  dĆ©corer et on voit bien les photos. Pour le rouge, j'aime bien les pochettes. Merci pour les photos et le tuto. Ć  bientĆ“t

    BeantwoordenVerwijderen