Pagina's

maandag 9 augustus 2021

Slim line foto folio

Hoi allemaal! 

Voor het blog van vandaag maakte ik een 'slim line foto folio'. De slim line kaart is nog steeds helemaal hip in kaartenland, en de stap om er een eenvoudige folio van te maken is niet zo moeilijk. Het folio onderscheidt zich van een kaart, omdat het een 'rug' heeft van ongeveer anderhalf centimeter breed. Dat betekent dat je aan de binnenzijde dus ruimte hebt voor pockets en flapjes, wat je weer de mogelijkheid geeft er lekker veel 'in te stouwen'. Ik wilde het mooie papier graag showen, en heb het model eenvoudig gehouden. Maar je kunt met tags werken, flapjes maken, en misschien maak je er zelfs wel een drievoudige folio van ;-) De mogelijkheden zijn onbegrenst (een werkbeschrijving vind je onderaan de blogpost). Hieronder het project waar het om gaat...

De basis van het folio is super simpel: neem een stuk cardstock (A4) van 21,5x 23 cm. Ril aan de zijde van 21,5 cm op 10 en en 11,5 cm en dat is je basis. Zoals je ziet koos ik cardstock dat past bij het koperkleurige blad in het desingerpapier. Mijn cardstock heeft aan de buitenzijde een 'roest' kleur en aan de binnenzijde is het grijs. 


Op de foto hieronder zie je de binnenzijde die grijs gekleurd is. De matten (zwart) heb ik allemaal ongeveer 3 mm kleiner gesneden dan de basis. Daaroverheen heb ik desingnerpapier gesneden dat weer 3 mm kleiner is dan de mat. Op die manier krijg je een mooi contrast tussen de basis en het designerpapier. 


Op de linkerzijde heb ik onderaan een pocket gemaakt met behulp van een kaart uit het blok. De basis heb ik gemat met zwart papier en desingerpaper, maar je kunt daar ook heel goed een grote tag van maken. Op de mat heb ik nog een mat aangebracht, die rondom ongeveer een centimeter kleier is. Ook dat kun je als losse tag maken. 


Omdat ik niet wist hoe ik de voorzijde wilde versieren heb ik verschillende stempels gebruikt en ge-embossed met koperkleurig embossingpoeder. Uiteindelijk hebben die stempelafdrukken het niet gered om voor op het folio te komen, en dus zijn het leuke elementen geworden voor in de pocket ;-) Ik heb veel plezier gehad met het uitdenken van dit folio en het gebruiken van verschillende elementen om het folio op te leuken. 


Misschien herken je de bloemen op de voorzijde, en de roos in de pocket ook wel. Deze komen uit een journalblok, dat alweer een tijd geleden uitkwam. De blokken die verschillende kaartjes, tags, en elementen hebben die je kunt uitknippen zijn super veelzijdig, ik werk er graag mee. 


Het kaartje aan de rechterzijde is een 'flap' geworden. Heel simpel: snijd een stuk cardstock dat ongeveer 3 mm groter is dan het kaartje, maar snijd 1 zijde ongeveer anderhalve centimeter breder. Dat wordt de kleefzijde waarmee je de kaart achter het grote paneel kunt aanbrengen. En dan heb je een flapje. 


Op de rechterzijde heb ik een tekst-kaartje geplakt, maar op die plek zou je natuurlijk heel goed een leuke foto kunnen plaatsen. 


In de pocket heb ik nog een klein kaartje gemaakt dat je over de pocket kunt klappen, of gewoon dicht achter de pocket. Het kaartje biedt ruimte voor een boodschap of journaling. 


Ik gebruikte ook een breed, zwart met wit gestikt lint. Het lint moet aangebracht worden voordat je de matten aanbrengt. Tenminste, als je wilt dat het lint niet te zien is. Je kunt er ook voor kiezen om het folio te sluiten met een stuk kant, of lint, of draad dat je een aantal keren om het folio slaat en daar bijvoorbeeld een leuke bedel aan hangt. De mogelijkheden zijn eindeloos. 



De achterzijde heb ik 'blanco' gehouden. Ik vind dit papier zo prachtig!  De combinatie van zwart, wit en koper en dan dat bladmotief, heel mooi! Zonde om teveel te versnijden, en daarom wilde ik er een wat groter project mee maken, om het papier goed tot z'n recht te laten komen. 


Dit is mijn project voor vandaag! Ik hoop dat jullie mijn foto folio leuk vinden en dat het jullie uitdaagt om ook aan de slag te gaan met al het mooie desingerpapier dat je nog hebt liggen. Geef er vooral je eigen draai aan, ik ben heel benieuwd wat jullie ermee gaan maken. Het lijkt me ook heel leuk om het folio te vullen met foto's van bijvoorbeeld de kinderen en dan als cadeau voor opa en oma. Of gebruik het als een journal, of een insert voor een journal. De mogelijkheden zijn eindeloos ;-) 

Creatieve groetjes,
Sandra 


Basis van het folio: 
- Cardstock van 21,5 x 23 cm
Rillen op de korte kant (21,5 cm) bij 10 en 11,5 cm
En je basis is klaar!

- Neem een flink stuk lint dat je onder de mat op de kaartbasis aanbrengt. Je moet er een strik mee kunnen maken, dus wees niet te zuinig ;-) 

- Zwarte matten: allemaal 3 mm kleiner dan de basis
- Desingerpapier: allemaal 3 mm kleiner dan de mat.

- Gebruik de kaartjes bijvoorbeeld als pockets of als flapjes en breng ze aan waar het jou bevalt.
- Maak tags, kaartjes en leuke elementen om de pocket te vullen. 

- Versier en vul naar eigen inzicht en have fun!! 
;-)


Lijst met producten:







Geen opmerkingen:

Een reactie posten