Pagina's

vrijdag 12 juni 2020

Memory desk kaartje met houder


Hi allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een memory desk kaartje heb gemaakt, dus daar ga ik vandaag mee aan de slag. Er zijn van verschillende merken snijmallen en ponsen te koop, maar voor diegene die dit niet hebben laat ik zien hoe je dit zelf kunt maken. Ook als je nog geen spinner of houder voor de kaartjes heb laat ik zien hoe je zelf een houder kunt maken. De idee van de houder heb ik in een ver verleden ooit gezien bij iemand anders, helaas weet ik niet meer bij wie.

De houder is gemaakt van stevig kraft papier en rietjes. Het gebruikte design papier is uit het blok Floral Dreams van Craft Sensations. Op de randen heb ik nog wat edelsteentjes verwerkt.


Het kaartje is ook van kraft, hetzelfde designpapier en de tekst is washi tape gemat op kraft. Onder de tekst zijn nog 2 banners van washi tape geplaatst.


Om het kaartje heb ik 2 kleuren touw gewikkeld en door de knoop met een strikje vastgezet. Daar nog 2 sterren erbij en 3 edelsteentjes.


De achterkant is op zijn kop... zodat het kaartje ook in de spinner kan. Een spinner is zo'n ding die ze vroeger vaak op bureaus hadden staan met visite kaartjes erin.
Hier heb ik ook washitape gemat op kraft en 2 sterren met 3 edelsteentjes erbij.


Tutorial:

Ik begin met de kaartjes... Heb je een pons of een snijmal dan kan je dit overslaan. 

Ik begin met het kaartje dat je kan maken met een gaatjes tang. Neem een stuk cardstock van 10x8cm. Zet aan de onderzijde met potlood een lijn op 1 cm van de rand. Dan zowel links als rechts zet je een streepje op 3.75cm van beide zijdes.


Knip nu het grootste gaatje tegen de potlood lijn en zorg dat je ter hoogte blijft van het kleine streepje, dat is het midden van je gaatje.


Teken met potlood een soort van vierkantje van 0.5x0.5cm eromheen.


Knip nu het vierkantje met een gleufjes uit, zie foto hieronder. Nu is het kaartje klaar, je kan deze ook als mal gebruiken, zodat je alleen maar hoeft over te tekenen.


Nu het volgende kaartje. Heb je een klein rondje bloemetje of ander klein ponsje waar een rietje doorheen past dan kan je die gebruiken. Ik had nog een klein mini bloemetje liggen.

Neem een stuk cardstock van 10x8cm. Zet aan de onderzijde met potlood een lijn op 1 cm van de rand. Dan zowel links als rechts zet je een streepje op 3.75cm van beide zijdes.


Pons het figuurtje tegen de potlood lijn en zorg dat je ter hoogte blijft van het kleine streepje, dat is het midden van je gaatje.


Knip nu een strookje eruit vanaf het figuurtje naar de rand van een paar mm. Zie foto


Hieronder zie je nu de 3 kaartjes.


Nu gaan we de houder maken:

Neem een stuk A4 cardstock of kraft.


Snij deze doormidden, dus 10.5cm breed


Ril aan beide zijdes op 2-4-5-7cm.
Trek met potlood een lijn op 1cm van de laatste rillijn, zie foto.


Zet op 4 cm van onder en van boven een puntje met potlood.


Teken een vierkantje om het puntje van 0.5x0.5cm zoals op de foto.


Maak nu met een mesje een kruisje in het vierkantje.


Gum nu alle potloodstrepen uit en herhaal het ook aan de andere kant.


De rillijnen vouwen vanaf de rand: berg-berg-berg-dal, zie foto.


Snij 2 rietjes af op 17.5cm.


Voor dat we gaan plakken ga ik eerst alles ruwen en bewerken met inkt voor een vintage look.
Ik snij de volgende stukken designpapier snijden:
1 stuk papier van 10x15cm
2 stuks papier van 1.5x15cm
Dit plak ik op de houder zoals op de foto.


De rietjes komen in de kruisjes, duw deze voorzichtig open.


De onderkant ziet er zo uit.


Plaats op de eerste cm en de laatste cm lijm of tapen plak dit vast op de bodem.


De houder is nu klaar en alle 3 de kaartjes passen erin:


Op de rand plak ik ook nog enkele edelsteentjes.


Nu ga ik een echt kaartje maken, ik neem een stuk kraft  van 10x8cm. Ik plak aan beide zijdes een stuk designpapier van 9.5x7.5cm. Als je leuk vind kan je de hoeken afronden met een hoekpons.


Maak de openingen erin zoals reeds eerder beschreven.


Ik wikkel 2 stukken touw om het kaartje en strik deze door de knoop vast.


In het midden plak ik ook 2 banners van washi tape.


Voor de tekst neem ik washi tape die ik mat op kraft.


Ik plak de tekst schuin op het kaartje, nu zit ook het touwtje vast.


Heb je nog wat ponsjes liggen dan zijn deze ideaal om te hiervoor te gebruiken. Ik kies voor sterren vanwege de tekst op de washi tape.


Ik zorg altijd dat alle elementen elkaar raken, dan wordt het één geheel. De steentjes plaats ik in hoekjes.


De achterkant draai ik om, dus openingen naar boven, zodat hij ook in een spinner kan.
De achterkant hou ik rustig. Op het touwtje heb ik ook een tekst van washi tape gemat op kraft, weer 2 sterren erbij en weer edelsteentjes.


Zo kan je de hele houder vol maken met leuke kaartjes.


Gebruikte materialen va Craft Sensations:

Designpapier, Floral dreams.



Kraft.


Knoopjes.


Washi tape.


Edelsteentjes.


Overige materialen:


  • Touwtjes
  • 2 rietjes
Heel veel plezier met het maken!

Liefs Bianca


2 opmerkingen:

  1. Duidelijke uitleg. Ik ga voor de kaartjes. Wordt weer eens tijd om die te maken. Spinner staat te verstoffen...

    BeantwoordenVerwijderen