Pagina's

vrijdag 16 april 2021

Memory Cabinet album 1

  

Hi allemaal,

We gaan de komende maanden samen aan de slag om 3 mini albums te maken, die later samen in een memory cabinet komen. 
Hoe dit "memory cabinet" eruit komt te zien verklap ik nog niet... Nou oké een sneak peak dan:


Hahaha je ziet nog niks, maar het wordt leuk!

De albums zijn prima los van elkaar te maken, dus als je geen zin hebt om alles te maken dan kan dat ook! Voor vandaag heb ik een leuk mini album met ruimte voor heel veel foto's! Het is een klein album en er kunnen 21 foto's van 7x7cm in.

De sluiting is met een touwtje dat gestrikt is en vast zit met het knoopje, zo raak je nooit het touwtje kwijt en het geeft een leuk effect.


De pagina's zitten als een harmonica aan elkaar vast.


Er zijn ook 4 pockets in verwerkt waar je nog extra dingetjes in kunt stoppen, ik heb daar kleine labeltjes voor gebruikt.


Het album past in het bijbehorende doosje.


Dit doosje is onderdeel van ons "memory cabinet", de kraal is het handvat waar je straks het doosje mee uit het "memory cabinet" kunt halen.


Ik hoop dat jullie het leuk vinden om samen een groter project te maken, zo ja dan kan je deel 2 op 30 april vinden op dit blog.
En anders is dit ook al leuk om te maken, toch?

Heel veel plezier!

Liefs Bianca


Tutorial:

Even vooraf... ben je van plan alle delen te maken, zorg dan voor voldoende bij elkaar passend papier. Persoonlijk vind ik het mooi als je de voorzijdes waar de kraal op komt allemaal hetzelfde houdt. Wanneer je 1 vel van 30x30 voor de voorzijdes houdt dan heb je genoeg. 
Zoek 8 dezelfde kralen voor de handvaatjes te maken, heb je dat niet dan kan je nog afwijken naar 2x4 dezelfde kralen.

In het laatste deel gaan we het "memory cabinet" maken en daarvoor heb je greyboard nodig!

Zo nu gaan we beginnen aan de tutorial.

Neem 5 stukken cardstock van 25x8cm en ril dit allemaal op 8-8.5-16.5-17 cm


Vouw alle stukken zoals hieronder, dus dal-dal en berg-berg.


Ik hou van Vintage, dus ruw alle randen op en bewerk ze met inkt.
Bij 4 stukken plaats je tape op het rechtervlak, rechts, links en onder, zie ook foto. De 5e krijgt geen tape!!


Zet ze even neer zoals hieronder, zo gaan we ze in elkaar zetten.


Begin nu met de stukken aan elkaar te zetten. Dus het gedeelte met tape komt op het 2e stuk enz. enz.
Doordat je aan de bovenkant geen tape hebt geplaats ontstaat er een pocket.


Nu heb je al een soort van een album.


Het is een harmonica model.


Nu gaan we het doosje maken waar het albumpje in past.
Neem een stuk cardstock van 19.5x21.5cm en ril dit 5.5-14cm.


Draai het geheel nu een kwartslag en ril op 8-13.5cm


Draai het weer terug en snij zoals hieronder, Bovenste gedeelte snij je niets, 2e rij maak je flapjes van 2cm, met schuine randjes, 3e rij haal je 0.5cm van af en knip je schuin weg aan bovenzijde.


Dan is dit het eindresultaat:


Vouw alles naar binnen.
Begin met de kleine flapjes vast te lijmen aan de zijkanten.


Dan de grote flappen met een schuine kant komt daarin, door de schuine randen past het allemaal net iets beter.


Dan is het een doosje...


Hier past nu het albumpje in.


Zijn de kralen niet in juiste kleur of wil je gewoon een vintage look, kan je ze altijd op kleur maken. Ik neem een verfpotje of kopje. Ik doe dit gelijk voor alle kralen voor alle komende projecten.



Giet er een beetje gesso bij en verdeel de gesso met een kwast over de kralen


Ik haal de kralen met een pincet eruit om te laten drogen, nu kan je de kralen met inkt op kleur brengen.


Een zijde van 5.5cm wordt de voorkant, plaats hier designpapier op 0.5cm kleiner als de basis. De 3 andere zijdes nog niet beplakken.


Rijg nu 1 draad van +/-90cm dubbel door de kraal en knip het uiteinde open. Ik gebruik hiervoor bakerstwine, zonder het gouddraadje.


Mocht nou het nou net niet passen, maak dan het oogje iets groter door met de punt van je schaar te draaien in de kraal.


Wikkel nu het touw om het doosje en knoop dat aan de achterkant vast, bovenste draad heb ik 2 cm van boven geknoopt en de 2e draad 3.5cm van de bovenste rand.


Ik plak dit aan de achterkant extra vast.


Dan kunnen de andere zijdes worden beplakt met designpapier en is het doosje klaar.


Nu gaan we weer verder met boekje versieren. 
Als sluiting wil ik een touwtje strikken, dit touwtje zet ik vast doormiddel van een knoopje, Ik neem een stuk touw van 90cm en zet het touw vast met een druppel lijm op +/-30cm.


De kaft krijgt zijn designpapier en ik versier hem. Ik heb de plaats waar het knoopje komt al bepaald. Hou met versieren rekening met de dikte, het moet wel in het doosje blijven passen.


Op de achterkant van het knoopje plaats ik lijm.


Het knoopje lijm ik vast, de korte kant van het touwtje komt rechts.


Nu kan je het linkertouwtje 2x om het boekje wikkelen en aan de voorkant strik je het vast.


Het boekje heeft ook 4 pockets, daarvoor maak ik 4 labeltjes, maar kan natuurlijk van alles in, zorg alleen dat het niet te ver uitsteekt, het moet in het doosje blijven passen.


Nu kan je alles geen beplakken met designpapier en eventueel versieren, maar blijf rekening houden dat album in het doosje blijft passen.


Het doosje kan je niet verder versieren, dit komt in deel 4 in de "Memory Cabinet".

Voor vandaag is dit het eindresultaat:


Tot 30 april voor deel 2!

Gebruikte materialen van Craft Sensations:

Cardstock

 
Designpapier, zie je rechtsonder.


Designpapier, zie je linksboven.


Paperbook, zie je rechtsonder.


Kralen.


Bakerstwine.


Knoopjes.


Pailletten.


9 opmerkingen:

  1. Ziet er nu al leuk uit..... heb het opgeslagen.... in mei 2 weken vakantie.... eens kijken of ik er aan kan beginnen. Voor nu alvast dank!!!!

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prachtig project. Ik zag er meteen een leuk geschenk in voor mijn jarige schoonzus. Zij is op 6 mei jarig, hebben wij tegen die tijd al alle gegevens van het hele project?
    Vriendelijke groetjes
    Elgy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een prachtig project. Ik zag er meteen een leuk geschenk in voor mijn jarige schoonzus. Zij is op 6 mei jarig, hebben wij tegen die tijd al alle gegevens van het hele project?
    Vriendelijke groetjes
    Elgy

    BeantwoordenVerwijderen
  4. 28 mei komt het laatste deel online. Veel plezier 😘

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Zo..... deze is klaar. Gedaan met het blok Botanic vintage.
    Nu naar deel 2.
    Dankjewel Bianca..... omschrijving klopt; helemaal goed!

    Hartelijke groeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bedankt voor de tutorial! Het album is erg interessant, je zult de foto's erin leuk vinden)

    BeantwoordenVerwijderen