Pagina's

woensdag 20 juli 2022

'Doorkijkgeboortekaartje' met mini tutorial (plus bonus)



 In dit blog laat ik jullie een doorkijk geboortekaartje zien. Je ziet eerst een aantal detailfoto's en daarna volgt een korte tutorial van hoe je de doorkijkopening op de juiste plaats maakt. Als bonus heb ik van de restjes een minikaartje gemaakt. Voor de doorkijkkaart heb je de volgende materialen nodig:
- effen A4 cardstock voor de basiskaart
- 2 keer designpapier
- stukje wit papier 
- stukje roze en wit cardstock
- stempel + stempelinkt
- stans in hartvorm
- basismaterialen: (snij)liniaal, mes, rilpen, potlood, lijm en/of tissuetape

Zo zie je de doorkijkkaart van de voorkant:


 Opengevouwen ziet hij er zo uit; het A4 is gerild op 10,25 cm en op 20,5 cm. Het smalste deel is 10 cm hoog. De kaart zelf is 14 cm hoog.

En dit is dan de bonus, het minikaartje. Dit kaartje heb ik gemaakt van de restjes van de doorkijkkaart en kun je leuk aan een bloemetje of cadeautje bevestigen.


Detailfoto's van de doorkijkkaart:

Door de hartvormige opening zie je alleen het koppie van een schattig girafje. Heb je geen hartvormige stans, dan kun je ook kiezen voor een andere vorm.


Als je de kaart openvouwt, zie je de hele giraf. Deze heb ik op wit cardstock gestempeld. 



Dit stukje wit cardstock heb ik op een stukje designpapier geplakt. Dat heb ik weer op een stukje wit papier geplakt en tenslotte heb ik het geheel op de basiskaart geplakt.


Op het hoekje heb ik dit rondje geplakt.


Op het middelste gedeelte van de basiskaart heb ik het andere designpapier geplakt.


Daar heb ik de tekst 'een meisje' op gestempeld, zo, dat de tekst precies achter de giraf valt als de kaart dicht gevouwen is.


Aan de onderkant van de voorkant van de kaart heb ik een stukje roze cardstock geplakt en daarop de 2 soorten designpapier. 


Met 3D tape heb ik er een uit roze cardstock gestanst hartje op geplakt.


In de rechter bovenhoek heb ik 2 plakparels geplakt.


Dichtgevouwen ziet de kaart er dan zo uit:


Hoe krijg je nu de doorkijkopening op de juiste plaats? Dat zal ik je laten zien aan de hand van onderstaande foto's.

Plak 2 dubbelgevouwen plakbandjes op de stans en leg de stans op dat gedeelte dat je wilt zien door de doorkijkopening.


Neem nu een velletje papier dat even groot is als de voorkant van de kaart en leg dit over de stans. Druk het voorzichtig iets aan.


De stans blijft nu aan het velletje kleven. 


Leg het velletje met de stans naar beneden op de voorkant van de kaart en plak dit vast met verwijderbare tape.


Draai het geheel door de stansmachine. Zo ziet het er dan uit:


En als je de kaart dicht vouwt, ziet het er zo uit:


En dit is dan het eindresultaat:


Het model van deze kaart leent zich natuurlijk voor vele doeleinden.
Krijg je al inspiratie?

Creatieve groetjes van


Voor deze doorkijkkaart heb ik de volgende materialen van Craft Sensations gebruikt:
















 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten