Pagina's

maandag 23 augustus 2021

'Gender reveal' kraskaartjes

 

Hoi allemaal! 

Zijn jullie in de stemming voor een beetje geklieder? Maak dan samen met mij kraskaarten ;-). Het is supersimpel om te maken, en de voornaamste ingrediënten zijn: acrylverf, een transparantje en afwasmiddel. Hoe leuk is dat? Om er even in te komen maakte ik eerst een verjaardagskaart, maar al gauw had ik het idee om er 'gender reveal' kaartjes mee te maken. Ja, helaas even in het engels, want: geslachtsonthullingskaartjes of iets van die strekking vind ik echt niet kunnen ;-), en ik heb geen idee hoe we dit in Nederland noemen. Door het venstertje open te krabben verklapt de kaart of de aanstaande ouders een jongen of een meisje krijgen. Ik maakte ze in 'slim line' formaat, maar je kunt ze natuurlijk in ieder formaat maken dat je wilt.

 Hieronder de kaartjes waarom het gaat: 


Helaas zijn de foto's een beetje donker geworden. Hoewel overdag genomen was er bijna geen natuurlijk daglicht, want laten we eerlijk zijn: het lijkt wel herfst in plaats van zomer!


Op de foto's hierboven en -onder kun je goed het venstertje ziend dat open gekrast kan worden. Ik maakte ze net een beetje verschillend, waardoor het ook net een soort 'zoek de verschillen' kaartjes geworden zijn ;-). Je ziet ook mooi dat ik zowel de kaart basis, als het paneel dat er boven op is aangebracht heb gestencild met een nieuwe en een oude stencil en inkt. 


Helaas komt CS niet vaak met baby stempels, of stempels die voor kinderkaartjes geschikt zijn en dus ben ik voor wat betreft de stempelafdrukjes teruggevallen op een oud setje. Het vogeltje en de wolkjes komen uit een setje met een luchtballon, maar ook dat is al een ouder setje. De wolkjes heb ik wat versprongen aangebracht, en met wat 3D foampads, evenals een van de beertjes. Dat geeft diepte aan de kaart. De afdrukjes heb ik gekleurd met kleurpotloden. 


En om jullie te laten zien wat ik bedoel heb ik een van de vensters open gekrast. Wat ik niet gedaan heb, maar wat wel heel leuk zou zijn, is dat je een muntje bijvoegt in de kaart waarmee de ontvanger het venster kan openkrabben. Ik gebruikte overigens gewoon mijn nagels ;-)


Hieronder de verjaardagskaart die ik eerst maakte. Onder het venster staat: happy birthday, maar achteraf had ik gewild dat daar 'merry christmas' had gestaan. Ik vind het kaartje in het groen en rood en de cadeautjes nog meer een kerstkaart dan een verjaardagskaart. Idee voor de komende kerst ;-) 


Ook in dit geval werkte ik met een stencil en inkt om zelf een achtergrond te maken. Het krasveldje is in dit geval groen van kleur, en je kunt zien dat dit mijn 'proto-type' is, want er zijn net iets teveel luchthbellen te zien. Het zit 'm wel een beetje in de verhouding afwasmiddel en acrylverf. Daarover zo dadelijk meer. Je ziet dat je met allerlei vormen een kraskaartje kunt maken, in dit geval gebruikte ik een vierkante stans. Maar ook ovalen, cirkels of andere sierstansens zoals de wolkjes zijn geschikt. 


Wat heb je nodig om het krasgedeelte van je kaart te maken? 

- 2 delen acrylverf
- 1 deel afwasmiddel
Goed mengen, maar niet te wild omdat er dan luchtbelletjes gaan ontstaan die je er niet meer uit krijgt (vraag me hoe ik dat weet ;-))
- een stukje plastic (mica of een transparantje) 
- een wat grotere penseel, ik zou liever voor een platte kwast gaan maar die had ik zo niet bij de hand
- en een potje om het goedje in te mengen.


Als je mengsel goed is gemengd (klonten eruit, zo weinig mogelijk luchtbellen) kun je het goedje gaan aanbrengen op het stukje transparant. 



Probeer het mengsel gelijkmatig te verdelen, voor een glad effect. Belangrijk: laat het een nacht drogen! Het heeft echt tijd nodig om te drogen. 

Op de foto hieronder zie je het paneel waarop ik de tekst heb aangebracht die moet verschijnen als het goedje wordt weg gekrast. In het paneel dat er naast ligt heb ik het wolkje al uitgestanst, en op de achterzijde breng ik het transparantje met het goedje aan. Gewoon vastzetten met wat plakband of dubbelzijdig tape. Belangrijk: het krasgedeelte moet natuurlijk aan de buitenkant komen, zodat het weg gekrast kan worden. Plak je het verkeerd, dan valt er niets te krassen ;-) 


Dit zijn mijn kraskaartjes. Super simpel om te maken, heerlijk om te doen als je zin hebt om even wat te kliederen en je kunt er heel goed acrylverf van Art Sensations voor nemen. Ik hoop dat jullie de kaartjes en het idee leuk vinden. Maak ze voor wat voor gelegenheid dan ook hoor! En mocht je ze maken, deel jouw projecten dan met ons op onze Facebook groep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 


Gebruikte producten








12 opmerkingen:

  1. Geweldig, wat een superleuk idee! Echt één om te bewaren, dankjewel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel leuk idee, niet bedacht dat je het op deze manier kon maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een leuke kaarten en leuk idee. Bedankt voor de uitleg. Ik ga het zeker eens proberen.
    Groetjes, Wies

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh, wat een leuke kaarten! Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik had al eerder zo'n kraskaarten gezien, maar wist niet dat je dit kon maken met acrylverf en afwasmiddel. Deze ga ik zeker eens uitproberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk idee, ik heb een tip om zelf mica te maken, een leeg lamineer vel door je lamineer apparaat halen en je hebt een prachtig doorzichtig sheet of mica vel.

    BeantwoordenVerwijderen