Pagina's

maandag 12 oktober 2020

Kaart in een zakje

 


Wil je een keer wat anders? Maak dan deze 'kaart in een zakje'. 


Hieronder volgen wat detailfoto's. Van het zakje heb ik een fototutorial gemaakt. Deze staat onder de detailfoto's.

Met een embossingfolder heb ik aan de onderkant en de bovenkant van de kaart dotjes gemaakt.


Om deze dotjes maar op een gedeelte van de kaart te krijgen leg je de kaart maar een klein stukje tussen de embossingfolder (zie foto hieronder).


Op het gedeelte zonder dotjes heb ik met roze inkt de tekst gestempeld...


...en een rondje uitgesneden. Ik heb dit met een snijmal gedaan, maar dit kun je natuurlijk ook heel goed met de cirkelsnijder van Craft Sensations doen. Dat rondje heb ik daarna nog iets kleiner gemaakt en weer in de kaart geplakt. Vervolgens heb ik er met lichtbruine inkt een beertje op gestempeld.


Om het zakje te sluiten heb ik een label gemaakt van een roze rondje met daarop een wit rondje. De tekst heb ik erop gestempeld met roze inkt. Ik heb er een gaatje in gemaakt en daar een flink stuk bakerstwine door geregen.


Aan de onderkant van het zakje heb ik 5 roze sterretjes gestempeld.


Zowel de onder- als bovenkant van het zakje is bewerkt met de kartelschaar (zie de foto hierboven en hieronder). De achterkant van het zakje is langer dan de voorkant om het echt op een zakje te laten lijken.


De kaart is een enkele kaart, zodat die mooi in het zakje past.


Ik heb het zakje gesloten door de boven kant om te vouwen en het bakerstwine met het label er omheen te draaien. 


Het geheel ziet er zo uit:



Hieronder zal ik jullie laten zien hoe je het zakje maakt. 
Hiervoor heb je de volgende materialen nodig:
- dun craftpapier
- kartelschaar
- potlood, (snij)liniaal en lijm of tissuetape

Ik heb voor dit zakje dun craftpapier gebruikt, zodat het beter op een zakje lijkt en omdat het zakje dan wat soepeler te hanteren is i.v.m. het in- en uitschuiven van de kaart.

Neem een A4 vel craftpapier en leg dit overdwars voor je neer. Teken aan de boven- en onderzijde een centimeter af.


Knip deze rand eraf met de kartelschaar (tip: knip aan de brede kant van het papier langs de potloodlijn. Dan hoef je later niet te gummen. Zie ook onderstaande foto).


Snij het vel craftpapier af op 23 cm breed en neem vervolgens de snij- en vouwlijnen over volgens onderstaande tekening. Daarbij moet ik wel even een opmerking maken: rechtsboven staat dat je er 
1 cm af moet knippen met de kartelschaar. Ik heb daar later 1,5 cm van gemaakt, omdat ik het verschil met de rechterkant net te weinig vond.


Snij en/of knip nu langs de snij- en kniplijnen (zie onderstaande foto) en ril en vouw de vouwlijnen.


Vouw de langste plakstrook met een scherpevouw naar binnen. Plak er op de goede kant van het craftpapier een stukje tissuetape (of lijm), verwijder de beschermlaag en vouw het papier dubbel. Dat ziet er dan zo uit.


Plak nu de onderste plakstrook met tissuetape (of lijm) vast op de buitenkant van het zakje


Ril nu op 2,5 cm van boven en vouw dit om. Het zakje is nu klaat.


Het label, bakerstwine en de sterretjes maken het geheel af:



Creatieve groeten van



Voor deze 'kaart in een zakje' heb ik de volgende producten van Craft Sensations gebruikt:

































































































Geen opmerkingen:

Een reactie posten