Pagina's

maandag 3 december 2018

Kerstkaarten met 'Black Ice' techniek

Voelen jullie ook dat kerst zo snel dichterbij komt? Sinterklaas moet nota bene nog komen! Maar ik ben nog niet klaar met mijn kerst-knutselen. En ik denk dat ik in januari nog in een knutsel-gat val als het dan nog bijna een jaar duurt voordat het opnieuw kerst wordt! Aan de andere kant, de kop is dan alweer van het nieuwe jaar af en het aftellen is dan alweer begonnen ;-) 

Alle gekheid op een stokje, onlangs stuitte ik bij toeval op een techniek dat Black Ice genoemd wordt. Fascinerend! Het is echt zo'n techniek dat je met kerst van stal haalt om er een paar hele bijzondere, sfeervolle kaarten mee te maken. Je hebt niet veel materiaal nodig, en als je het trucje eenmaal door hebt maak je zo de een na de ander. Later in het blog leg ik kort uit hoe het werkt, maar hieronder eerst een aantal voorbeelden...




Hoe mooi is dit? Weer eens wat anders! 







Voor drie kaarten heb ik de statige kerstboom gekozen uit een stempelset die dit jaar in de kerstlijn is uitgekomen, en ik heb ook nog een kaart gemaakt met een afbeelding van een hert van een stempelset van twee jaar terug. Het is toch zonde om je oude stempels niet te gebruiken? 



Deze vierkante kaarten met de kerstboom zijn 'topfolding' kaarten, je klapt ze met andere woorden naar boven open om de kaart te openen.



Op de foto's hierboven is goed te zien dat ik verschillend cardstock gebruikt heb, kraft cardstock en zwart cardstock, en dat ik beide afbeeldingen gemat heb op een stukje spiegelkarton. Met dit soort details kun je eindeloos variëren. Gebruik verschillende kleuren cardstock, gebruik verschillende kleuren spiegelkarton of juist wit of zwart cardstock als mat, en natuurlijk: gebruik verschillende stempels. 




Ook voor mijn spreuken gebruikte ik een stempelset van dit jaar en van een set van twee jaar terug. De spreuken heb ik zo gekozen dat het net een soort van 'schildjes' zijn. Ik val altijd weer voor ronde vormen en dus kregen mijn kleinere kerstboom-kaarten een ronde spreuk, aangebracht op spiegelkarton, gemat op een zwarte cirkel en met 3D foam aangebracht. 

Voor de kaart met het hert koos ik voor een rechthoekig 'schildje'. Door op het schildje kleine stud-achtige blingetjes aan te brengen is het net alsof het een metalen schildje is dat vastgenageld is op de kaart. 




Op de foto hierboven zie je goed het 'ice' effect, zoveel shine is toch oogverblindend! Ik heb de layout simpel gehouden, maar heb op alle kaarten nog een aantal blingetjes aangebracht. Ik vond de kaarten te mooi om er een grapje mee uit te halen, maar trek je met een marker een paar streepjes van het gewei naar het blingetje dan is het net of het hert een paar kerstballen aan zijn gewei heeft hangen ;-) 




Hierboven de eerste kaart die ik maakte. De kerstboom is gestempeld op wat 'matter' spiegelkarton. De kaart schijnt niet zo als de andere kaarten, maar ik vind dit effect ook heel mooi. Het is net alsof de kerstboom op een houten paneel gebrand is. 

Het 'schildje' op deze kaart is gemaakt door de spreuk met goud te embossen en uit te stansen. Ik bracht 'm boven de kerstboom aan met wat 3D foam en heb er lint onderlangs te laten lopen om het idee te geven dat het schild hieraan bevestigd is. Ook hier gebruikte ik stud-achtige blingblingetjes, heb ik de kaart gemat op zwart cardstock en bracht ik het paneel aan op een witte kaartbasis die gewoon van de zijkant opent. 

Hieronder alle vier bij elkaar. Welke is het mooist mensen? Ik zelf kan niet goed kiezen, maar heb geloof ik een lichte voorkeur voor het hert. Maar dat kan ook komen omdat ik nu eenmaal van dieren houd :-)








Ik hoop dat jullie de kaarten mooi vinden. Ben je geïnteresseerd in de techniek, scrol dan naar beneden voor een foto-tutorial of zoek op internet bijvoorbeeld op 'Black ice technique on cards' en vind zo vele dames die het jullie uitleggen ;-). 

Scrol door tot het eind en vind de lijst met gebruikte producten. 


Hieronder de benodigdheden voor de Black Ice techniek en een toelichting  



Het is van belang dat je voor watervaste inkt kiest, het mag gerust van een ander merk zijn dan het merk dat hier gebruikt wordt. Gewone inkt droogt niet of nauwelijks op spiegelkarton en is dus niet geschikt.  

Neem je stukje spiegelkarton (zo groot als je wilt) en 'sleep' je inktpad (zwart, watervast) van boven naar beneden er over heen. Als je goed kijkt op de foto, dan zie je dat ik mijn inktpad niet in z'n geheel plat op het spiegelkarton leg, maar enkel het bovenste randje. Sleep dus enkel de rand van je inktpad over het karton. 




Laat goed drogen, gebruik eventueel voorzichtig je heattool (sommig spiegelkarton heeft de neiging te verkleuren onder teveel hitte), en breng vervolgens je stempel aan. Zie hieronder. 

Voor wat betreft de stempel, neem niet te gedetailleerde stempels omdat die soms een beetje tegen de achtergrond kunnen 'verdwijnen'. 

Ikzelf vind het hert een prachtige afdruk geven, hij is mooi groot en er zijn voldoende 'dichte' vlakken om op te blijven vallen. 




Laat je afdruk goed drogen en 'sleep' daarna met je kleverige, doorzichtige inkt opnieuw over het paneel. De kunst is om niet te hard te drukken, maar je moet wel wat weerstand voelen. Er moet immers wel inkt achterblijven. Het is niet de bedoeling om de inkt helemaal gelijkmatig aan te brengen, want dan gaat het effect verloren. 




Bedek je paneel vervolgens met clear embossingpoeder, waarna je het paneel verhit met je heattool totdat alle poeder versmolten is. Deze laatste stappen zie je op de laatste drie foto's hieronder. Je paneel is nu gereed om op een kaartbasis aangebracht te worden, geheel naar eigen idee, smaak en inzicht ;-)










Veel plezier met knutselen en vergeet vooral niet om jouw kaarten die je maakt met deze Black Ice techniek en stempels van Craft Sensations met ons te delen op onze Facebook-groep 'Creatief met Craft Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra


















19 opmerkingen:

  1. Heel mooi, het hert heeft ook mijn voorkeur. En bedankt voor de duidelijke uitleg. Dit ga ik zeker uitproberen!

    Groetjes
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor je reactie Nicolette, en wat leuk dat je het ook gaat proberen. Veel plezier alvast!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  2. Echt heel mooi. Mooie techniek. En na afloop pikzwarte vingers? Ik ben nogal een knoeipot.
    Voor mij ook dat hert.Ga het eens in gedachten houden voor volgend jaar. Heb de kerstkaarten voor dit jaar bijna af.

    groetjes, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Bep! Ja, ik ben zelf ook nogal een 'knoeierige' knutselaar ;-). Altijd vochtige doekjes bij de hand houden en meteen handen wassen...maar dan is het nog lastig om het van je vingers te krijgen haha! Houd 'm zeker in gedachten, fijn dat je al bijna klaar bent met je kerstkaarten.

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  3. Wat mooi! ik had dit nog nooit eerder gezien en ga het zeker eens proberen, bedankt voor de duidelijke uitleg.
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel! Leuk dat je het ook eens gaat proberen Anita, alvast veel knutselplezier!

      Groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  4. kan het ook met memento inkt gemaakt worden het lukt me niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Maria! Nee, met Memento gaat het helaas niet. Je hebt echt een watervaste inkt nodig zoals Stazon of Archival inkt. Gewone inkt droogt namelijk niet op spiegelkarton.

      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  5. Sjonge, wat hebben jullie toch vaak/Altijd leuke ideeën!
    Ik ga dit morgen meteen proberen.
    Mijn voorkeur.....het hert, maar de boom op het "houtnerf" papier vind ik ook heel leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dank je wel Daphne haha! Ja, daar doen we het voor, elkaar inspireren. Veel plezier met het maken van deze kaarten!!
    groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super leuk idee dat ik nog niet kende. Ik ga het zeker uitproberen. Dank je wel voor het delen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Leuk idee Sandra, hoop dat ik het niet vergeet!! Ik doe niet meer aan Kerstkaarten dus ga eens tussen mijn stempels kijken of ik iets in mijn bezit heb hiervoor! Bedankt voor de duidelijke beschrijving.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hai Ciela, de techniek leent zich ook heel goed voor mooie, grote bloemenstempels bijvoorbeeld. Gaat je vast lukken om er een mooie stempel voor te vinden ;-)
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen
  9. Waarvoor is het embossing poeder en heb je perse een heat tool nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met het embossingpoeder krijg je het ijs-effect. Embossingpoeder moet versmolten worden en daarvoor heb je wel een heattool nodig. Hopelijk heb ik je vraag zo beantwoord.
      groet,
      Sandra

      Verwijderen
  10. Mijn spiegelkarton vertoont blazen bij het gebruik van de heattool ligt dit aan het karton of aan mezelf

    BeantwoordenVerwijderen