Pagina's

maandag 18 oktober 2021

Loaded flip kaart (snail mail)

 

Hoi allemaal, 

Vandaag maakte ik een loaded flip kaart. 'Loaded', omdat de kaart volgestopt is met leuke goodies en kaartjes, en 'flip', omdat je 'm aan alle kanten open kunt 'flippen'. Ik wilde graag met de 6x6 inch kaartjes werken in het blok dat ik gebruikt heb (het blok heet 'Capture moments'). Het papier en de kaartjes in het blok zijn zo mooi, dat het een bijzonder model kaart verdient vind ik. In dit leuke project, waar je nog tig van varianten op kunt maken, komen papier en kaartjes uit het blok goed tot hun recht. 


Voor de basis van de kaart heb je een vel 2x12 inch cardstock nodig. Die verdeel je in vier gelijke delen, dus je rilt bij 6 inch, draait het cardstock 90 graden en je rilt nog eens bij 6 inch. Zelf werk ik bijna alleen nog maar met inches, om zo het gepriegel met millimeters te voorkomen. Maar mocht je in centimeters willen werken, dan snij je het cardstock 30x30 cm en ril je bij 15 cm (90 graden draaien en nog eens rillen bij 15 cm). 


Op de voorkant is een diagonale pocket die ik heb versierd met het mooie geblokte en gestipte papier en een kaartje met een typemachine. Het kaartje heb ik gemat met zwart en roze papier, en ik heb 3D foam pads gebruikt om het paneeltje verhoogd aan te brengen. 

Ik gebruikte een aantal wat grotere parels, en de pocket heb ik gevuld met kaartjes, een houten embellishment en een lollie met een strikje. Van een van de kaartjes heb ik een tag gemaat door een gaatje te knippen in de bovenzijde en er bakerstwine door heen te halen. 


Met een tweetal stansen stanste ik twee hartvormige kaartjes uit in roze gestreept en zwart gestreept. Een grote roze parel geeft het hart net een beetje extra. Onderaan de pocket heb ik een houten embellishment in de vorm van een veer aangebracht. Van een van de kaartjes in het blok knipte ik de tekst uit en die bracht ik onderlangs aan. 


Als je de kaart openklapt (de voorzijde klapt naar boven open) zie je een tweetal van de 6x6 inch kaartjes met daarop een leuke afbeelding van ouderwetse fotocamera's. Ik vind dit blok helemaal te gek vanwege de kaartjes, de kleurtjes, het thema en het feit dat 'vintage' gebomineerd wordt met moderne patronen en kleuren in het papier. De kaartjes heb ik wel een klein beetje kleiner gesneden en heb ze, zonder ze te matten, aangebracht op de twee zijden. 


De kaart kan nog een keer worden opgengeklapt naar links. Op die zijde of pagina vind je het deel dat afgesneden is van de voorzijde. Ik kleefde het zo, dat het een pocket is dat ook weer is gevuld met de mooie kaartjes uit het blok. Je zou hier ook een giftcard in kunnen doen, of een brief aan de geadresseerde. Maar pas op dat deze pocket niet te gevuld raakt, omdat het kaartje anders niet meer dicht kan ;-) 

Op de zijde ernaast maakte ik een bellyband van een filmstrip die je ook in het blok kunt vinden. Daarachter wederom kaartje en een houten embellishment. Je zou deze pagina ook met een stukje wit cardstcok kunnen bekleden waarop je je boodschap schrijft aan de geadresseerde. 



De foto's hierboven geven een aantal details van de kaart. Hieronder zie je hoe de achterzijde eruit ziet als je de kaart omdraait. 


Op de achterzijde bracht ik wederom een 6x6 inch kaart met een leuke spreuk aan. Deze kaart heb ik iets kleiner gesnene en op wit cardstock gemat, voor een mooi afgewerkt effect. 

Op de foto hieronder zie je tenslotte hoe dimensionaal de kaart is. Ik houd ervan, en ben benieuwd wat jullie ervan vinden! 


En dat is mijn project voor vandaag. Scrol naar beneden voor een korte foto-tutorial en het patroon van de kaart. Als altijd hoop ik dat jullie mijn projectje leuk vinden, en mocht je niet weten hoe je al dat mooie papier en kaartjes uit een blok moet gebruiken? Probeer dan eens zo'n goed gevulde flipkaart, bijvoorbeeld voor een verjaardag of voor kerst. Mocht je deze flipkaart ook maken, vergeet 'm dan niet te delen op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Scrol naar beneden voor de 'how to' en de lijst met gebruikte producten ;-).

Creatieve groetjes,
Sandra


How to / patroon loaded flip kaart

- De kaartbasis is een 12x12 inch vel cardstock.
- Deze wordt gerild bij 6 inch, roteer 90 graden en ril nog eens bij 6 inch: je heb nu vier gelijke delen.
- Om de pocket op de voorkant en aan de binnenzijde te creeeren wordt de driehoek links boven op de foto uitgsneden.


Driehoek wordt weggesneden en die gebruik je later als pocket op een andere zijde van de kaart. 


Op de foto hieronder zie je dat de pocket op het linker paneel onderin wordt aangebracht. Breng alleen aan de rechte zijden lijm aan, om de pocket te maken (lijm 'm dus niet dicht). 


Op de foto's hieronder zie je vervolgens hoe de kaart wordt gevouwen. Je ziet dat de zijde waar het driehoek uit gesneden is 'verdwenen' is. Deze zijde is naar rechts gevouwen, achter het paneel waar 'Basis = 12x12 inch' op vermeld staat. 


Het paneel links, waar de pocket op gemaakt is, wordt naar rechts gevouwen en dan ziet je kaart eruit zoals op de foto hieronder. 


Tenslottevouw je de voorzijde van boven naar beneden. 




Gebruikte producten 



 









8 opmerkingen:

  1. Mooi patroon, ben helaas niet zo thuis in "inch".

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hij kan ook heel gemakkelijk in cm gedaan worden, staat wel in het blogbericht. Dank!!

      Verwijderen
  2. Hoi klopt het wel dat links onder bij de diagonale lijn staat snijden? Want ik kreeg een foute kaart volgens mij. Heb het debatteerde keer laten zitten en dat ziet er beter uit

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sorry tekst was fout. Moest zijn: klopt het wel dat links onder bij de diagonale lijn staat snijden? Want ik kreeg een foute kaart. Heb het deel de tweede keer laten zitten en dat ziet er beter uit. Groet Karin

    BeantwoordenVerwijderen