Pagina's

vrijdag 13 mei 2022

Mini album "Let's get lost"

  

Hi all,

Het was weer even geleden dat ik een mini album heb gemaakt, dus hoog tijd dat ik er weer eens 1 maakte!

Ik heb deze keer zoveel mogelijk gebruik gemaakt van een Journal pad van Craft Sensations, foto is in het overzicht van de gebruikte materialen te vinden. Heel veelzijdig blok en past allemaal zo goed bij elkaar. 

De voorkant heeft een mooie afbeelding en de rug is van een stukje stof gemaakt. De sluiting is iets heel anders als wat ik normaal doe, maar vind het wel leuk geworden.

De binnenkant van de kaft heeft een pocket en het hele boekje heeft 4 pagina's met flapjes en pockets.


Ik heb de pagina's opgeleukt met plaatjes en teksten uit het blok en natuurlijk ook her en der pailletjes erbij.


De pockets zijn ook rijkelijk voorzien van labels, kaartjes en stukjes designpapier. 


Het nadeel van een mini album is dat het heel lastig is om op foto te zetten, dus heb er maar weer eens een Filmpje van gemaakt.

Veel plezier met het kijken en mocht je het ook willen maken dan volgt hieronder de tutorial.

Liefs,


Tutorial:

Neem 2 stukken greyboard 2mm 12x16.5cm en 1 van 6x16.5cm
Je kunt ook een pizza doos of iets dergelijks gebruiken.


De rug ga ik met stof bekleden, neem een stuk van ongeveer 12x25cm en lijm hier in het midden het kleine stuk greyboard op. Ik gebruik hiervoor dubbelzijdige tape, zodat je geen lijm ziet.


De andere stukken lijm ik met tape op 2mm afstand van de rug, zie foto.


Dan sla ik de stof om en lijm ik het vast met tape.


Met een vouwbeen duw ik de stof in de 2mm lijn


Het begint al een album te worden...


In het journal pad zit zowel dik als dun papier, voor de kaftgebruik ik dun papier. Het formaat is A5 en ik snij deze door de helft.


Op 2 cm van de rug lijm ik het papier, zoals op tekening.


Op 2mm van de hoekjes snij ik het papier eraf, zie foto.


Dan vouw ik het papier om de rand en in de hoekjes "frot" ik het papier iets naar binnen:


Vastlijmen en herhalen aan de andere kant.


Dit is dan de buiten zijde.


Voor de afwerking lijm ik een stukje lint op de scheiding stof en papier.


Voor de afwerking van de binnenzijde lijm ik eerst een stuk stof  van 10x16cm in het midden en op de kaft designpapier van 11.5x16cm.


Dit is het eindresultaat:


De binding maak ik van een stuk cardstock van 13x16 en ril deze om de cm.


Vouw deze dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal-dal-berg-dal.


In de "berg" lijmen, zie foto:


Plak de binding in het midden op de rug.


Dan maak ik in de kaft als sluiting 2 eyelets.


Zal niet zeggen bij welke supermarkt, maar ooit vind je wel eens dit soort sluitingen....


Ik rijg enkele kralen aan bakerstwine, zonder gouddraadje...


Dan haal ik de kralen erdoor en maak ik het vast aan de sluiting... hier heb ik de kralen nog aan de achterzijde, maar heb dat later aangepast naar de voorzijde.


Binnenin maak ik op de kaft 2 schuine pockets, let wel op dat je onder de eyelet blijft.
Neem een stuk cardstock van 13x9cm en snij dit schuin door.


Ril de rechte zijdes op 1cm, knip deze plakranden schuin weg en lijm ze in de hoeken.


We gaan 4 pagina's maken, maar deze kunnen door elkaar in het album worden geplaatst.
Pagina 1: 24x11.5cm, rillen op 16cm, wanneer je dit vouwt wordt het een pocket. 


Ik lijm nog niks vast, wel alvast kan je beide korte zijdes voorzien van tape, zodat je weet dat daar een pocket komt


Snij 2 stukken cardstock 9x11.5, rillen op 8cm en de hoekjes knip je schuin weg:


Plaats de flapjes aan de andere zijde aan de boven en onderkant.


Zo ziet er het dan uit als je het vouwt. Ik schrijf erop dat ik er lint op moet vastmaken, dan vergeet ik dat straks niet.


Pagina 2: cardstock 28.5x16cm, rillen op 11.5 en 21cm


Op de achterzijde komt een pocket: cardstock 7x18cm 2 korte en 1 lange zijde rillen op 1 cm en schuin wegsnijden:


Ik gebruik paperclips om het even vast te zetten.


Pagina 3: cardstock 23x16cm, dubbelvouwen.


Ik maak aan 1 zijde een half rondje.


Daarop komt nog een pocket met een half rondje eruit.
Cardstock 18x7cm en weer rillen aan 3 zijdes op 1cm, ook weer schuin wegknippen.


Dit is de achterzijde, ik voorzie alles alvast van tape.


Ziet er dan zo uit:


De voorzijde krijgt een belly buttom:
cardstock 4x18cm boven en onder rillen op 1cm, schuin wegknippen:


Deze komt in het midden op de pagina:


De laatste pagina: 26x16, dubbel vouwen.


Hier maak ik ook aan de achterzijde een half rondje


De pagina voorzie ik aan de binnenkant alvast van tape.


De voorzijde krijgt een klein harmonica boekje:
cardstock 25x8cm, rillen op 1-9-17cm


Ik knip een extra vakje van 8x8 en lijm dit eraan.


Dit boekje komt met een lintje na het plakken van designpapier op de voorkant.


Op de achterkant komen nog 2 pockets ieder met een half rondje eruit.
Cardstock van 13.5x6cm en 13.5x11.5, 3 zijdes rillen op 1cm, dit zijn de plakstripjes.


Dit wordt het eindresultaat:


Dan bepaal ik de volgorde.


Dan ga ik pagina voor pagina voorzien van eventuele lintjes.


De kunnen de pagina's erin, ik lijm het eerst vast voordat ik er designpapier op lijm.


Dan dus het designpapier en dan in dit geval nog de pocket, op deze manier is de binding niet meer zichtbaar.


Zo bevestig je alle 4 de pagina's.


Dan kunnen we gaan versieren, in het journalpad zitten allemaal leuke dingen om te gebruiken en ik gebruik ook restjes designpapier.


Dit is mijn eindresultaat:




Gebruikte materialen van Craft Sensations:

Journalpad


Cardstock


Decofabrics


Kralen


Bakerstwine


Pailetten



Geen opmerkingen:

Een reactie posten