Pagina's

woensdag 30 december 2020

Starten met journaling

Starten met journaling
Regelmatig krijg ik de vraag hoe je moet beginnen met een journal en zeggen gewoon beginnen is wel een beetje een dooddoener maar stiekem wel waar... 
In dit blog wil ik een poging doen om jullie uit te leggen wat journaling is, hoe je ermee kan beginnen en wat je dan ongeveer nodig hebt. Ik hoop dat ik je daarmee over de drempel help en je mee gaat doen met onze leuke journaling challenge 2021. Alle begin is lastig maar hoe vaker je hiermee bezig bent, hoe makkelijker het je afgaat.



De start.
Allereerst ga je gaan bedenken waarin je zou willen werken...

Wil je een losbladig systeem dan kies je voor een planner/journal met een ringband zodat je altijd blaadjes eruit kan halen en kan toevoegen. Ik vind dit ideaal omdat je hierin ook zelf papier op maat voor kan maken en ik werk graag met het designpapier van Craft Sensations en het papier uit het Mixed Media papierblok. Ik snijd dan het papier op de juiste maat en maak er gaatjes in met een 6-gaatjes perforator, deze kan je op 3 standen verstellen zodat de gaatjes wel op de juiste plek in je papier komen en het in je planner past.
Misschien heb je nog een ongebruikte planner liggen, van Craft Sensations zijn er ook een paar mooie geweest en wat nu ook een goedkope optie zou kunnen zijn is de jaaragenda die nu bij de Action ligt met ringband, je haalt de agendablaadjes eruit en vult hem met je eigen papier. 







Andere opties zijn een bulletjournal, schetsboek of notitieboekje maar hou er dan rekening mee dat je dan niet teveel laagjes per pagina moet gebruiken omdat het boekje dan uit zijn voegen zal knappen. 
Wel heel geschikt als je meer wil tekenen of schrijven 
en misschien alleen wat stickers of plaatjes gaat toevoegen.


Zoals ik in mijn vorige blog ook liet zien kan je natuurlijk ook zelf een boekje maken en dan kan je zelf ook het formaat bepalen en allerlei combinaties met papier kiezen.
Ook Craft Sensations had Traveler Notebooks met omslag, wie weet heb je deze nog en kan je ze een nieuw leven inblazen door er zelf nieuwe boekjes in te maken. Op de foto staat bij het opengeslagen model weer de ringband maar deze journals met elastiek hebben aan de binnenzijde elastieken waar je de boekjes in kan schuiven en zo kan je ze makkelijk weer gebruiken met eigen gemaakte boekjes.


Ook een mogelijkheid is het werken in een scrapbook, deze werkt door zijn ringband ook fijn dat geeft wat ruimte dus deze kan rustig wat dikker worden als je er allerlei dingen in gaat plakken.  
Craft Sensations heeft deze:


Zelf maak ik de laatste tijd vaak mini Traveler Notebooks. Dit kleine formaatje bevalt me goed en is ook snel gevuld dus zeker ook een leuk formaat voor de starter! Het is dan leuk om zelf een omslag met elastieken te maken zodat je de eigen gemaakte boekjes daarin kan bewaren.

 

Nu je hebt gekozen waar je in gaat journalen wil  je natuurlijk weten welke materialen je nodig hebt. 
Je kan dit zo basic houden als je zelf wil want met weinig middelen kom je al een heel eind.
Dit zijn de materialen die ik gebruik:
  • Designpapier blokken van Craft Sensations
  • Mixed-media papierblok met wit, zwart en kraftpapier
  • Lijm, dubbelzijdige tape, nietjes
  • Golfkarton, vellum, stofjes, gaasjes, jute, washi-tape
  • Modelling paste, inkt, watercolor, acrylverf
  • Stempels, plaatjes, fotootjes
  • Lettertang, handnaaimachine
  • Stansen
Voordat je gaat beginnen kan je nog wat blogs nalezen over hoe ik pagina's heb opgebouwd of je zoekt op Youtube filmpjes over (art)journaling op, hier kan je heerlijk veel inspiratie opdoen. Ik volgde een aantal workshops om wat technieken te leren en zelfs online kan je tegenwoordig hele toffe vinden.

Nu je dan echt gaat beginnen nog een paar tips:
  • Leg de lat niet te hoog voor jezelf en beoordeel het resultaat niet te streng, het gaat in dit geval echt om lekker creatief bezig zijn en het is toch voor jezelf, niemand anders gaat het beoordelen ;)
  • Geniet van het proces en bedenk je bij het opbouwen van je pagina dat er altijd laagjes overheen kunnen dus gooi nooit zomaar een pagina weg die nog niet helemaal af is, je zal verbaasd zijn over het eindresultaat wanneer je nog wat laagjes stof, washi en/of papier hebt toegevoegd... 


  • Begin met de achtergrond van je pagina, ook al zie je er uiteindelijk soms niet heel veel meer van de basis is wel belangrijk. Denk hierbij aan welke kleuren je wil gebruiken, moet de pagina bijvoorbeeld weer bij de naastliggende pagina passen? Gebruik voor de achtergrond watercolor, inkt of bijvoorbeeld modelling paste.
  • Bouw als je ondergrond droog is verder. Ik hou ervan om elementjes te maken, zoals ik ook in mijn vorige blog uitlegde. Dus bijvoorbeeld: stukje stof, washi-tape, papier en vellum/golfkarton in strookjes op elkaar leggen en eventueel nog wat stansjes of een plaatje toevoegen. Bij een elementje maken zorg je voor verschillende structuren in laagjes op elkaar en dat geeft een erg leuk effect op je pagina
  • Ik leg alles eerst los op mijn pagina en pas daarna plak ik het vast
  • Wil je nu een foto of plaatje toevoegen dan schuif je net zolang tot je de mooiste compositie hebt gevonden en dan kan je het vastplakken.


Waarom journaling nou zo leuk is?
Ik vind het ontspannend om creatief bezig te zijn maar merkte een soort druk om alles perfect te moeten doen als ik kaartjes maak of bijvoorbeeld iets aan het haken was voor iemand anders. 
Ik kwam thuis te zitten met een burn-out en moest leren niksen en ontspannen ipv altijd iets doen. 
Ik kwam in aanraking met journaling en ging een paar keer naar workshopdag om zo inspiratie op te doen. De laatste tijd was dit allemaal online maar ook hier kan ik enorm van genieten. 
Het heerlijke van journaling vind ik dat je gewoon een pagina neemt en er lekker mee aan de slag gaat. Het gaat niet om om het perfecte resultaat maar om het proces van lekker bezig zijn en je pagina zien groeien, als je niet helemaal tevreden bent dan voeg je gewoon nog een laagje of een element toe.
 
Hoe hou je het vol om creatief bezig te blijven?
Als ik een drukke week/periode heb dan is creatief bezig zijn meestal 1 van de eerste dingen die ik laat schieten omdat ik geen tijd heb.
Maar ik heb wel wat geleerd van al mijn stress... 
juist als ik geen tijd heb om me te ontspannen dan is het tijd om me te ontspannen.
Dat klinkt makkelijker dan het is dus ik plan een afspraak met mezelf in om creatief te zijn.
Ik vind het fijn om een challenge te volgen omdat je dan een thema hebt waar je mee aan de slag kan en je krijgt inspiratie van de mensen die ook meedoen met de challenge.

In het komende jaar neem ik je tijdens de challenge mee in mijn proces bij het maken van de pagina´s zodat je een beetje een idee krijgt hoe je het kan doen maar dat is alleen maar per inspiratie, ik hoop dat je gewoon lekker je eigen gang gaat en er van geniet. 

Ik heb het afgelopen jaar enorm genoten van teamlid zijn in ons designteam. 
Zo dankbaar dat ik van deze groep mag deel maken.
Al die inspiratie in onze groep is toch geweldig! Bedankt daarvoor!
Ik wens dat we elkaar in het komende jaar heerlijk kunnen blijven inspireren en dat we ontspanning vinden in creatief bezig zijn...

Lieve groetjes,




Geen opmerkingen:

Een reactie posten