Pagina's

maandag 2 mei 2022

Ieniemienie 'giftbag' minialbum, maak op die restjes ;-)



Hoi allemaal! 

Vandaag maakte ik een ieniemienie minialbumpje in de vorm van een tasje. Het is een superleuk klein presentje voor bijvoorbeeld een goede vriendin of voor je moeder voor moederdag. Het biedt ruimte voor een paar kleine fotootjes van bijvoorbeeld de kleinkinderen of van jouw en je beste vriendin samen. 

Zelf koos ik ervoor om te werken met de leuke kaartjes die in de verschillende blokken uit te knippen zijn. Er past geen giftcard in, maar je kunt zelf een kleine tag maken met daarop een uitnodiging voor je vriendin voor lunch, koffie, borrel of een andere gezellige activiteit. Maak je er een uitnodiging voor een thee-date van, doe dan bijvoorbeeld een theezakje in de pocket, of een chocolade-tabletje (verpakt).

Het is ook een originele manier om geld te geven, en ik zie er ook een 'juffencadeautje' in. Zoals je ziet is er veel ruimte als het tasje dicht is, je zou er bijvoorbeeld een pakje post-it's met een klein pennetje in kunnen verpakken. 

Heb je een vriendin die ook knutselt met papier, of aan journalling doet, dan kun je het tasje goed gebruiken om er zogeheten 'ephemera' in te doen, stickers, kaartjes, tags, etiketten etc. Hoe leuk is het om zo'n gevuld tasje te ontvangen? 

De roze variant vind ik tenslotte heel leuk voor een tienermeisje, je zou in de pocket een paar oorbellen kunnen doen, een armbandje of een enkelbandje. Wijzig dan wel even de spreuk voorop het tasje, het is natuurlijk geen goed idee om haar aan de drank te helpen ;-) 



Het tasje heeft vlakken van 8x8 cm, en is dus relatief klein. Het kaartje op de voorkant houdt het tasje dicht, maar voor extra zekerheid en een leuk effect heb ik er een paperclip aan bevestigd met een strikje.


In het blok dat ik gebruikt heb ('most days you sparkle but today you rule') zitten allemaal leuke kaartjes en cut aparts. Zowel plaatjes als teksten. Daardoor heb je in een handomdraai zo'n tasje gemaakt. In feite is het een kwestie van passen en meten en knippen en plakken. Vanzelfsprekend kun je ook met stempels werken, maar heb je weinig tijd maak dan vooral gebruik van de leuke kaartjes uit het betreffende blok. 


Zoals gezegd is het een klein projectje met vlakken van 8x8 cm. Een kleine fotoprinter is in staat om kleine foto's te printen. Die kun je vervolgens achter een frame plakken zoals ik gemaakt heb aan de linkerzijde van het album. Ik heb er voor nu een stukje designerpapier met pioenrozen (of anjers?) achter gedaan, maar je kunt daar natuurlijk een foto achter doen. De rechterzijde heb ik voorzien van een simpele pockect. Snijd een kaartje van 7,7 x 7,7 cm diagonaal door en breng een heel smal lijmstrookje aan aan de rechte zijden van de driehoek die ontstaat. Op die manier heb je een pocket, waarin ik een kaartje uit het blok gestopt heb. Daar kunnnen natuurlijk ook een paar leuke fotootjes achter, of een tag met een boodschap etc. 


De sketch van de maand mei is een slimline kaart en die heb ik gemaakt met het blok 'do more of what makes you happy'. Vervolgens had ik een heel aantal reststukken papier in mijn grote papier-verzamelbak liggen. Die resten gebruikte ik om een tweede tasje te maken. Het project is dus heel geschikt voor al die resten papier die je verzamelt in een papierbak. Maak op die restjes ;-) 


In de foto-tutorial hieronder laat ik je zien hoe je de basis van het tasje maakt. Er komt geen hogere wiskunde aan te pas, en je hebt in een mum van tijd een origineel presentje klaar. En dat vind ik dus zo leuk aan dit soort projecten, lekker ongedwongen knutselen en blij worden van de mooie kleurtjes en kaartjes in de papierblokken van CS. 


Dit tasje heeft ook een pocket aan de rechterzijde (met daarin een aantal kaartjes uit het blok), maar op de linkerzijde heb ik geen fotoframe gemaakt maar gewoon een kaartje gemat op een stukje donkerblauw cardstock en dat geplakt op de linkerzijde. Het kaartje kan natuurlijk weer een foto zijn, je hoeft niet perse een frame te maken. Je kunt er ook voor kiezen om aan beide zijden een pocket te maken, voor nog meer kaartjes, stickers, etiketten, tags etc. 


Op de foto hierboven is goed te zien dat het lint door twee gaatjes gehaald is en dat het lint met een simpel knoopje dichtgeknoopt is. Zelf vind ik het een leuk effect geven dat je nog iets van het lint ziet aan de binnenzijde van het tasje


Ook de achterzijde heb ik versierd met kaartjes uit de verschillende blokken. Ik koos ervoor om de sluiting (gewelfde cirkel van cardstock) niet helemaal dicht te plakken, omdat je anders niet kunt zien wat er op het kaartje staat. Gebruik in dat geval wel lijm waarvan je zeker bent dat het houdt. Het is immers de sluiting van je tasje. Je kunt er ook voor kiezen om de cirkel aan de achterzijde wel helemaal dicht te plakken.  


Zoals altijd hoop ik van harte dat jullie mijn projectje leuk vinden. Maak ze zelf, ik ben heel benieuwd hoe jullie ze zouden aankleden en wat je erin zou verpakken. Mijn projecten zijn altijd vrij sober, maar ik vind het geweldig om te zien hoe jullie de een na de andere versiering weten aan te brengen op jullie projecten. Laat ze zien op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 



Foto tutorial

Benodigdheden: 
- 2 stukken cardstock (op foto wit) van 11,5 x 8 cm. Beiden rillen bij 8 cm.
- 1 stuk cardstock (op foto blauw) van 8 x 8 cm. Rillen in het midden bij 4 cm.
- Cirkel (blauw cardstock) voor sluiting, maat kan varieren maar moet wel over tasje passen. 
- Desingerpapier (DSP) naar keuze, eventueel matten (mat: 3 mm kleiner, DSP 5 mm kleiner). 
- Lint om de hengsels te maken. 


Breng tape/lijm (gele stroken) aan op de wijze zoals hieronder aangegeven (beide stukken cardstock en blauw cardstock). Let op waar je de lijm aanbrengt, als het gaat om het witte cardstock breng de lijm aan aan de rechterzijde van de rillijn. Vraag me waarom dat belangrijk is ;-) 


Verbind de witte stukken cardstock met elkaar middels het blauwe stuk cardstock op de wijze zoals hieronder: 



Als het goed is ziet je project er nu uit zoals hieronder aangegeven: 


Het tasje wordt bovenop gesloten door er een cirkel overheen te leggen en deze enkel aan de achterzijde vast te plakken. De voorzijde moet natuurlijk open blijven, wil je het tasje kunnen openen. Voor de hengsels heb ik een stuk lint gebruikt. Ik stanste twee kleine gaatjes, ook aan de achterzijde van het tasje, aan de buitenzijden. Daar haalde ik het lint door en dat heb ik aan de binnenzijde vastgeknoopt. Heel simpel dus. 



Lijst met gebruikte producten




















1 opmerking: