Pagina's

zondag 1 maart 2020

challenge maart 2020 - paasei


Hoi allemaal

Er is weer een nieuwe challenge gestart bij Craft Sensations en dit keer een challenge met een patroon, omdat we langzaam aan richting de pasen gaan hebben we dit keer een leuk paasei patroon.
Het leuke aan dit ei is dat het open kan zodat je er iets leuks in kunt stoppen 


Ik heb mijn ei gemaakt van Cardstock en design papier van Craft Sensations alleen heb ik het design papier bewerkt met crackle paint, deze crackle paint heb ik overigens zelf gemaakt met lijm en verf van Craft Sensations en Art sensations.
Hoe ik dat gedaan heb zie je verderop in deze blogpost daar vind je een kleine tutorial over hoe ik deze kaart gemaakt heb.

In het paasei heb ik dit lieve konijntje verwerkt, ook zou je heel leuk een kipje of iets anders in het ei kunnen verwerken, in het challenge bericht op dit blog zie je diverse voorbeelden van het Design team. De dames hebben allemaal verschillende ideeën uitgewerkt waar jullie vast wel weer ideeën van op kunnen doen.


Het gras heb ik gemaakt van design papier, in de tutorial kun je zien welk papier ik gebruikt heb en hoe je het gras kunt maken.


De bloemetjes heb ik gemaakt met de metalic waterverf en een stempeltje van CS ook dit kun je in de tutorial terug vinden.


Om de bovenkant van het eierdopje te kunnen laten schanieren heb ik een bradje gebruikt, om het bradje vervolgens weer weg te werken heb ik een strik gemaakt van organza en deze op het bradje geplakt.


Dit is het eindresultaat als de crackle paint droog is


Klik op de patroon bladen en sla ze eerst op op je pc en daarna kun je de patronen uitprinten

print ze uit op stevig printer papier of linnen cardstock en knip ze daarna uit, dan heb je een stevige mal zodat je die meerdere malen kunt gebruiken.


Patroon 1

Patroon 2


Patroon 3





Tutorial

Ik ben begonnen met de eierschaal, (linker helft van patroon 2)
Deze heb ik overgetrokken op design papier en uitgeknipt.
Ik plak hem met niet permanente tape vast op mijn craft sheet.


Daarna smeer ik het papier in met een goede laag deco glue, dit mag een dikke laag zijn maar
houd er wel rekening mee hoe dikker de laag hoe langer het duurt voor het droog is.


Als je een hele dikke laag gesmeerd hebt (dan heb je een witte laag op je papier) kun je het drogen een beetje versnellen door er met een heattool kort te drogen, LET OP!! de lijm niet helemaal drogen, begint de lijm dof te worden dan stop je met drogen met de heattool.



Nu kun je er een dikke laag met verf op zetten , dit doe je over de natte lijm heen met een plat penseel of paletmes. Ik heb een gebroken wit vintage acrylic verf van Art Sensations gebruikt maar je kunt ook andere acryl verf gebruiken.


Al snel zie je de eerste scheuren gaan ontstaan, leg dit nu opzij zodat het rustig kan drogen.


Nu kun je de basis kaart en het ei uit knippen.


Het ei kun je opplakken op de basis kaart.


Nu gaan we het gras maken, ik heb design papier gebruikt uit het tropical summer paper pad, dit is een papier pad met folie druk.


Ik heb het design papier doormidden gesneden en op 1 helft heb ik de gras border uitgeprint.
deze kun je nu gaan uitknippen.


Als je een leuk plaatje in je ei wilt verwerken dan kun je dat opplakken
of een stempel afdrukje inkleuren.


Intussen heeft je crackle paint kunnen drogen, door de lijm en de verf is je papier een beetje flexibel geworden en kun je het mooi met de hand een beetje bol vormen en aan de achterkant een randje foam tape plakken.
Dit kun je nu op de onderkant van je ei plakken


Ik heb de bovenkant van het eierdopje ook bol gemaakt en op de onderste helft gelegd, nu kun je met een gaatjes tang een gaatje maken in de punt zodat er een brad in kan waarop het eierdopje kan schanieren.


Omdat ik het niet zo mooi vond om het bradje in het zicht te laten zitten (zoals je hier op de foto ziet) heb ik het weg gewerkt met een organza strik (zoals je aan het begin van de blogpost kon zien)


Nu kun je het gras op de kaart gaan plakken, ook het gras heb ik een beetje gevormd en aan de achterkant een stukje foam tape geplakt.


Zoals je kunt zien heb je een gras rand met een brede strook aan de onderkant en een met een smalle strook
Plak eerst de grasrand met de brede rand op, plak dit een stukje boven de onderkant op


Plak nu de grasrand met de smalle strook er overheen.


De bloemetjes met metalic glans heb ik als volgt gemaakt.

Spray wat water op de kleur verf die je wilt gaan gebruiken, laat dat even intrekken en roer er daarna met een penseel doorheen  om de verf te activeren.
Smeer nu een laagje verf op een strookje wit cardstock, vind je de verf nog te waterig droog het cardstock dan even smeer er nog een laag overheen.
daarna ga je het stempelen met een watervaste inkt zoals bijv stazon of archival, en knip daarna de bloemetjes uit.
bol de bloemetjes wat op met een heattool, plak er een strassteentje in en plak vervolgens de bloemetjes op.



Je kunt het ei verder decoreren zoals jij het wil, wil je geen crackle paint gebruiken dan kun je het ei ook gewoon met design papier maken.

Ik ben heel benieuwd naar de creaties die jullie gaan maken, mocht je nog vragen hebben over de challenge stel ze dan gerust in het forum van onze facebook groep.


Gebruikte CS materialen














Groetjes


8 opmerkingen:

  1. Super leuk gedaan en bedankt voor de tutorial over het crackle paint, dat ga ik zeker een keer uitproberen!

    Groetjes
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel erg goed uitgelegd. Dankjewel voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuke tip voor de crackle paint Sandra, ga ik zeker ook een proberen!
    Groetjes Sonja

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Super goede uitleg maar ik kan niet zo goed knippen mag ik voor het gras een stens gebruiken?

    Liefs Annette

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Super gave challenge. Prachtige uitvoering. 😍😍
    Zijn het nieuwe blokken papier? Zijn het dan de grote of kleine? Liefs Monica

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ich habe eine rechtliche Frage. Ich möchte gerne Karten basteln und diese dann verkaufen. Ist dies möglich? Gibt es eine Angel Policy?

    BeantwoordenVerwijderen