Pagina's

maandag 29 juli 2019

Washitape kaartjes

Hoi hoi!

Het is jullie niet ontgaan, Craft Sensations heeft nieuwe washi's! Ze zijn weer helemaal leuk dames! Maar... kun je jezelf zowat begraven in al die washi's? En heb je eigenlijk geen idee wat je ermee wilt doen? Dan ben je net als ik ;-). Vandaag daagde ik mezelf uit om de washi's niet alleen te verzamelen en te bewonderen, maar om ze ook te gebruiken. 

 Ik kon natuurlijk niet kiezen uit de verschillende rollen washi's en besloot per kaart een alle tapejes per rol te gebruiken...;-)


Als eerste maakte ik een 'strepen-' of - 'repenkaart'. Een washi-kaart is eenvoudig om te maken, en je kunt het eigenlijk niet fout doen. Onder het motto 'wees creatief en bedenk je eigen motief' ging ik aan de slag. Allereerst koos ik dus voor strepen of repen.


Zoals je ziet komt elke rol washi-tape terug op de kaart. Je pakt een stukje wit cardstock en beplakt deze naar eigen voorkeur met washi-tapejes (zie ook foto's planetenkaart hieronder). Ik sneed er vervolgens repen van en bracht die wat versprongen aan op de kaart. Van sommige repen rondde ik de hoekjes af. 


De strepen plakte ik niet allemaal vlak op de kaart. Je creëert diepte in de kaart door sommige elementen met 3D foampads aan te brengen. Breng dus niet alle elementen vlak aan, maar varieer met verschillende hoogtes. 


Op de kaart hierboven kun je het nog het beste zien, ik heb ook gewerkt met een embossingfolder. Gewoon om nog een andere structuur aan te brengen in de kaart. Ook heb ik wat verf en inkt op de kaart gespetterd. Een paar glittersteentjes en een spreuk maken de kaart af. 


Hierboven en onder is het hoogteverschil mooi te zien. Als je goed kijkt zie je ook de spetters en misschien de afdruk van de embossingfolder. Het spreukje heb ik gemat op een stukje cardstock dat ik nog had liggen, gemat met een stukje Metallic sheet. 


Het idee voor de tweede kaart kwam als het ware in mijn schoot geworpen. De rollen washi's hebben elk een soort van thema, en een van die thema's is het heelal: planeten, sterren, de aarde, donkerblauwe en zwarte kleuren, helemaal te gek! Ik maakte dan ook een 'planetenkaart'.


Opnieuw plakte ik gewoon in volgorde van hoe de tapejes in de verpakking komen mijn washi's op een stuk wit cardstok. Wel een tip. Washi's hebben minder kleefkracht dan gewoon tape. Breng dan ook een beetje dubbelzijdig tape aan op je cardstock voordat je de washi erop plakt. Zo weet je zeker dat ze blijven kleven.



Ik stanste diverse cirkels in verschillende maten. Deze plaatste ik op mijn kaartbasis, om mijn ontwerp te bepalen.



Nadat ik bepaald had welke cirkels waar moesten komen, maakte ik een foto. Aan de hand van de foto kon ik later de cirkels met washi aanbrengen op de kaart. Op de foto hieronder zie je overigens ook mooi dat ik met dezelfde ronde stansen een aantal cirkels heb ge-embossed in het cardstock. Op de andere foto's zijn ze helaas niet zo goed te zien, maar ik vind het effect van die ingedrukte cirkels heel leuk. 



Vervolgens het carstock met washi en stansen door de machine draaien. Daarna een kwestie van aanbrengen op de kaart.





Zien jullie die halve parels op de kaart? Parelmoer-kleurig. Deze vind je in het verzameldoosje met blingetjes die nu in de winkels liggen. Vind ze prachtig, zijn net mini-planeetjes, of manen ;-)



Deze kaart is denk ik heel geschikt voor de verjaardag van een jongen of een man. Planeten, verschillende kleuren blauw en spreukje in telegram-stijl (uit een ouder stempelsetje). Misschien nog net iets teveel bling, je zou ze achterwege kunnen laten. 


Op de detailfoto's is te zien dat ik ook op deze kaart wat spetters heb aangebracht, onder andere met de metallic verf van ArtSensations. Die verfjes vind ik echt een aanrader, ze zijn prachtig van kleur en super mooi metallic. In een andere blogpost zal ik meer aandacht aan de verfjes besteden. 


Tenslotte de 'verenkaart'. Zoals gezegd, het ontwerpen van kaarten met washi-tape kent eigenlijk geen grensen. Pak je washi's, stukje cardstock en verschillende stansen en in no-time heb je de leukste kaarten. 


Voor de verenkaart koos ik de set zwart, goud en zilveren washi-tapes. Het ontwerp van deze kaart is super eenvoudig. Overigens heb ik wel op alle kaarten gewerkt met een oplegger, die ik met 3D foam gemat heb op de kaartbasis. Deze oplegger sneed ik net wat kleiner dan de kaartbasis. Zo ook voor deze verenkaart.


Ik maakte er een 'thanks'-kaart van.
De 'handlettering-achtige fond van de spreuk is helemaal leuk!


Zoals je hieronder ziet is het gewoon een kwestie van washi's aanbrengen op cardstock...



...om vervolgens met behulp van een verenstans de veren uit te stansen.



Overigens heb ik de veren wel een beetje 'vorm' meegegeven. Ik heb ze gewoon ongeveer in het midden dubbel gevouwen, zodat de randen wat omhoog komen en de veren een beetje 'echter' lijken.


Ook knipte ik de veren een beetje meer in, om ze meer vorm te geven. Ik plakte ze gewoon met wat vloeibare lijm op de kaart-oplegger, ik dook nog een keer in mijn doosje met blingetjes en klaar is de kaart.



Zoals je ziet kun je washi's ook goed gebruiken voor kaarten. Bedenk een leuk ontwerp (laat je inspireren door de verschillende sociale media) en kleven maar! Ik hoop dat ik jullie wat ideeën aan de hand heb kunnen doen om je washi-tapes te gaan gebruiken, of om ze anders te gebruiken. Mocht je ze ook gaan maken deel ze dan graag met ons op onze Facebook-groep 'Creatief met Craft Sensations'.

Creatieve groetjes,
Sandra




De Washi's!

Doosje met blingetjes

'Thanks' spreukje
metallic paint ArtSensations

Verenstans



metallic sheets



10 opmerkingen:

  1. Superleuke kaartjes! Idee'tjes om die eindeloze voorraad aan washi-tape eens te gebruiken! Liefs, Sarah

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Ja, gewoon lekker mee aan de slag gaan hoor! ;-)

      Verwijderen
  2. Heel leuk, vooral die rondjes .
    Maar eens aan de gang gang en kijken of ik de voorraad kleiner kan maken voor ik weer aan de nieuwe tape-jes ga

    groet, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ikzelf vind de 'planeten'- kaart ook het leukst ;-) Ben benieuwd wat jij ermee maakt!
      groetjes,
      Sandra

      Verwijderen