Pagina's

maandag 10 februari 2020

Cadeau enveloppen - maak op die oude paperpads! ;-)




Hoi allemaal! 

Hebben jullie ook nog zoveel te leuke, grote blokken liggen waarvan je niet goed weet hoe je ze wilt gebruiken? Of is het gewoon hoog tijd om wat aan de omloop van je voorraad te doen? ;-) Dan heb ik misschien een idee voor je! Trek je oude paperpads met dubbelzijdig papier uit de kast en maak deze leuke (origami gevouwen) enveloppen als cadeautje of meebrengsel! 



Hoe leuk zijn deze enveloppen? Ze zijn heel eenvoudig te vouwen, en je kunt ze net zo opleuken als je wilt. In eerste instantie wilde ik een Valentijns-enveloppe maken. Hoe leuk is het om je beste knutselvriendin te verrassen met deze enveloppe gevuld met theezakjes, koffie of hot chocolate en een reep chocolade? Of steek er een mooie handgemaakte kaart in, of vul 'm met een langwerpig notitieblokje en goodies. De enveloppe kan zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde gevuld worden, de mogelijkheden zijn dus eindeloos. 


Uiteindelijk maakte ik zeven enveloppen die ik vulde met een platte chocolade-reep. Zaterdag 1 februari jl. hebben wij onze allereerste bijeenkomst van het Design Team van CS gehad, en natuurlijk wilde ik de dames leuk verwelkomen. Dat deed ik met deze 'girly' enveloppen. Ik vond het super ze te mogen uitdelen.


Het papier doet het werk voor je! In de foto-tutorial hieronder laat ik je zien hoe je ervoor kunt kiezen welk design je aan de binnenzijde komt en welk aan de buitenzijde. De flap van de enveloppe heb ik afgezet met glitterband. Ik gebruikte sierbloemetjes en strass-steentjes voor wat bling, en de enveloppe sluit met een lint. Om de knoop van het lint te bedekken en om de enveloppe verder aan te kleden heb ik een hart gestanst uit een roze glittersheet en heb ik er een wooden deco element op bevestigd. Allemaal producten van CS.


Op de foto hieronder is de achterzijde van de enveloppe afgebeeld. De achterzijde heeft twee pockets die je met leuke tags of andere goodies kunt vullen. Ik koos ervoor om een kaart te maken voor de dames om ze welkom te heten. 


Hieronder alle enveloppen bij elkaar. Waarschijnlijk heb je thuis nog een leuk 30x30 cm blok met dubbelzijdig papier liggen, spit je voorraad door voor leuke deco-elementen waarmee je de enveloppe kunt aankleden en in een handomdraai zijn ze gemaakt. Het leuke van dit project is dat je er niets speciaals voor in huis hoeft te hebben of te halen, het meeste ligt waarschijnlijk voorhanden. 
Succes gegarandeerd ;-)



Ik hoop dat ik jullie heb kunnen inspireren om de oude paperpads niet te laten liggen, maar te gebruiken om deze leuke enveloppen te maken. Maak op die paperpads, dan kun je je voorraad aanvullen met de nieuwste blokken ;-)

Hieronder vind je een foto-tutorial waarin ik je stap voor stap laat zien hoe je de enveloppe vouwt. Mocht je ze ook gaan maken, laat dan zien hoe jij ze hebt aangekleed en waarmee je ze gevuld hebt. Deel ze met ons op onze Facebook-groep 'Creactief met Craft Sensations en Art Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 



Foto tutorial

Stap 1: kies een vel dubbelzijdig papier van 30x30 cm. 


Stap 2: vouw het papier in het midden, zie foto hieronder. 


Stap 3: Vouw open, roteer een kwart slag en vouw opnieuw in het midden. Op de foto hieronder zie je dat papier al een keer in het midden gevouwen is. Het vel papier is in vier delen gevouwen. 



Stap 4: Sla het vel papier open, en zoals je ziet moet je nu 4 vlakken hebben. Bepaal voor jezelf welke kant je aan de buitenzijde wilt hebben, en welk patroon aan de binnenkant moet komen. Het patroon dat je aan de binnenzijde wilt hebben leg je naar boven. Zoals je ziet koos ik ervoor om het patroon met de ruitjes binnen in de enveloppe te hebben, het bloemmotief is de buitenzijde. 


Stap 5: vouw vervolgens alle vier hoeken naar het midden zoals op de foto hierboven. Als het goed is heb je nu iets dat lijkt op hetgeen je op de foto hieronder ziet. 


Stap 6: draai het vel papier om, zodat de dichte zijde boven komt te liggen. Zie foto hieronder.



Stap 7: Vouw het bovenste deel terug, zoals je mij ziet doen op de foto hieronder. Je enveloppe begint nu echt vorm te krijgen. 


Je enveloppe is nu klaar, alleen nog vast kleven op de juiste plek;-)


Stap 8: Vouw de flap aan beide zijden (voor- en achterkant) open, en probeer ze zoveel mogelijk passend aan elkaar te leggen. 


Stap 9: Klap beide flappen naar 1 kant toe terug. Op de foto hieronder zie je hoe ik de flappen naar achteren heb gebracht. De kant die nu zichtbaar is, is de achterkant van de enveloppe. De driehoekjes gebloemd papier zijn pockets, daarachter kun je een kaart, tags of andere leuke goodies steken. 


Op de foto hieronder zie je dat ik de enveloppe heb omgedraaid, je ziet nu de voorzijde van de enveloppe. Ook is duidelijk te zien dat beide flappen naar voren zijn geklapt. Overigens hoeft dat niet, je kunt er ook voor kiezen een flap een de voorkant en aan de achterkant te hebben. Dat geeft ook een heel leuk effect. 


Stap 10: Breng aan de binnenzijde van 1 van de flappen lijm aan. Ik heb dubbelzijdig tape gebruikt, omdat natte lijm het papier soms doet wellen. 


Indien beide flappen zijn dichtgeplakt is je enveloppe klaar. Hoe eenvoudig is dit?
Nog een tip. De enveloppe kan op verschillende manieren worden gesloten. De meeste van mijn enveloppen sluiten door het lint. Als je dat ook wilt, dan moet je een gaatje ponsen in zowel de flap van de enveloppe als door de de enveloppe zelf. Haal het lint erdoor, en knoop tenslotte dicht. 


Er past een platte reep chocolade in, ik vond het leuk om repen chocolade te kopen die een beetje passend waren bij het papier. Dus niet zoals hieronder, maar een reep met een roze wikkel in een roze enveloppe, een reep met een paarse wikkel in een paarse enveloppe etc. 


En tenslotte zie je hieronder hoe de achterzijde ook nog twee pockets heeft die gevuld kunnen worden ;-) 



En tenslotte de lijst met gebruikte producten hieronder. 

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.
Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.


Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.

Geen fotobeschrijving beschikbaar.




13 opmerkingen:

  1. Hoe leuk kan simpel zijn. Geweldig.
    heb al even een proefje gemaakt met een vouwblaadje.
    Heb heel vaak een bedankje nodig, en deze kende ik nog niet, hihihi.
    Bedankt voor het leuke idee.

    groet, Bep

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je ermee aan de slag gegaan bent, graag gedaan 😉

      Verwijderen
  2. Wat hebben jullie toch steeds leuke ideeën!!
    Dit vind ik ook weer zo leuk, ik ga er een paar maken want toevallig heb ik laatst bij Ikea hele lekkere
    Chocolade repen gekocht, als het op voorraad ligt kan ik het zo pakken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel voor de duidelijke uitleg, papier genoeg hier in huis😇

      Verwijderen
    2. Heb je ze al gemaakt Daphne? Ze zijn heel verslavend, de inhoud ook 😉

      Verwijderen
  3. Super leuk Sandra, ik ga ze ook zeker maken!
    Groetjes...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. super!!!!heb er een bijna klaar,kan ik wat papier wegwerken.
    gr.Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi hoi..dus als ik het goed begrijp, plak je de 2 flappen aan elkaar?? Zodat de ene kant dicht kan of de andere? Ik heb er mij al zot op gekeken en dacht ben ik nu zo dom ( ben nochtans niet blond) 😃😃😃

    BeantwoordenVerwijderen