Pagina's

maandag 18 november 2019

Minialbum 'herfst' voor instagram foto's - met foto-tutorial

Hoi allemaal! 

Voor de blogpost van vandaag maakte ik een mini, mini-album met thema 'herfst'. Het album is mini, want het is maar zo'n 11,5 bij 11,5 cm. Ik vond het designerblok met de herfstmotieven en lieve diertjes zoals vosjes en egeltjes zo schattig, dat ik daar wel wat mee moest doen ;-) 

Hieronder het project waar het om gaat. Scrol door naar het einde van deze blogpost voor een foto-tutorial van dit boekje. 



Op de voorkant pronkt een vosje dat ik ingekleurd heb met alcoholmarkers. Het vosje komt uit een setje clearstamps dat dit najaar is uitgekomen. 

De rug en de achterzijde van het boekje heb ik simpel gehouden. Op de rug bracht ik een grote strik aan met een slapend vosje, dat ik uit het designerpapier geknipt heb. Met een handpunch bracht ik twee gaatjes aan waardoor ik zwart bakerstwine heb laten lopen. Later zie je nog een foto hoe dat er van binnen uitziet.


Ook stanste ik een gaatje in de voor en achterzijde, waardoor ik zwart-wit bakerstwine heb laten lopen om het album mee te versluiten. Dat zie je op de foto hieronder. 


Zoals gezegd, de achterzijde heb ik simpel gehouden. Ik bracht enkel een mat aan van designerpapier. Overigens zijn alle randen van het papier ge-inkt met oranje-achtige inkt. 


De pagina's van het album zijn gemaakt door een vel wit cardstock van 30 bij 30 cm in 3 repen te snijden en op een bepaalde manier te vouwen. Hierdoor ontstonden onder andere kleine pockets. De pagina's heb ik natuurlijk gemat met het superleuke designerpapier uit het 30 bij 30 blok 'Forest' van Craft Sensations. Ik koos 4 vellen papier met vooral geel en oranje tinten.  

Hoe leuk zijn de wolkjes tegen een gele achtergrond? Mocht je niet al in de stemming zijn, dan ben je het zeker nadat je met dit blok papier gewerkt hebt ;-)


 Op de foto hieronder zie je nog eens de brede rug van het boekje, ruim 4,5 cm breed. 


Op de foto hieronder zie je de eerste pagina bij het openslaan van het boekje. Om de knoop van het bakerstwine weg te werken heb ik een cirkel uit oranje papier gestanst, en die op de knoop aangebracht. Overigens had ik voor de kaft zowel voor en achter nog een extra vel papier nodig, maar dat dessin heb ik verder niet in het album gebruikt.


Het boekje bevat in totaal 6 pagina's, die elk een flapje extra hebben. Aan dat flapje heb ik een pagina bevestigd. Op die manier is er extra ruimte voor foto's gecreëerd. Dit album is per definitie geschikt voor instagram foto's, hoe leuk is dat? 


Draai je de pagina om, dan verschijnt daar het eerste flapje (of later aangehechte pagina) dat naar buiten toe geslagen kan worden. Het flapje is bekleed met het papier met de gele boompjes. 


Klap je het flapje open, dan zie je aan de binnenzijde ervan een pocket. De pockets die ik heb aangebracht in het boekje, zijn er later tot stand gekomen door er een flapje of pagina aan te bevestigen. Daartoe heb er een strookje cardstock moeten snijden en kleeftabs moeten maken, die ik aan de pockect bevestigd heb. 


Na het omslaan van de derde pagina ben je precies in het midden van het boekje. De pagina's heb ik in het album geplakt, het bakerstwine dat ik heb aangebracht is dus veel meer een sierelement, dan dat de pagina's daarmee aan elkaar gehecht zijn. Ik heb gewoon een strik gemaakt in het bakerstwine. Voor het contrast koos ik voor het zwart-witte bakerstwine. Alle kleuren zijn behoorlijk op elkaar afgestemd, en je doet er dan goed aan door contrast aan te brengen met zwart. 


Op de foto hierboven zie je, dat beide pagina's uitklapbaar zijn. De andere drie pagina's in het boekje zijn precies zo opgebouwd als de eerste 3 pagina's. Alleen gespiegeld. 


Op de foto hierboven is 1 van de pockets wat beter te zien. Hoe vinden jullie de uil met de bril? Te schattig toch? 


Nog even terug naar de voorzijde, zoals gezegd stempelde ik dit schattige vosje en kleurde ik haar in met alcoholmarkers. De oogjes heb ik met een witte gelpen een beetje aangezet. Verder heb ik met letterstansen het woordje 'herfst' gestanst uit oranje spiegelkarton. Die heb ik 'laten landen' op een stukje washitape en cardstock.

Ook stanste ik drie twijgjes, eentje uit het oranje spiegelkarton en twee twijgjes zijn uit vellum gestanst. Die bracht ik geclusterd aan onder het vosje en daar waar de steeltjes bij elkaar komen bracht ik een hartvormig blingetje aan. Overigens koos ik voor het gele papier met de wolkjes om de kaft mee te bekleden, ik vind dat zulk mooi papier. 


Op de foto hierboven is goed te zien dat het vosje met 3D foampads is aangebracht op een cirkelvormig stukje spiegelkarton. Daaronder een ster, gestanst uit papier met een hout dessin. In de hoek tenslotte nog een paar blingetjes aan.

Ik hoop dat jullie mijn boekje leuk vinden. Mocht je zelf ook zo'n boekje willen maken, scrol dan naar beneden voor een foto-tutorial. 


Foto-tutorial, wat heb je nodig en hoe zet je het album in elkaar:  

Je hebt nodig een vel cardstock van 30,4 x 30,4 cm.
Deel dit vel papier in 3 delen, dus repen van 10,1 x 10,1 cm. 

Zie foto's hieronder:

 


Ril de stroken op verschillende wijzen.
Strook 3 ril je bij 3,5 cm, 13,6 cm, 16,8 cm, en 26,9 cm.
Strook 2 ril je bij 4,1 cm, 14,2 cm, 16,2 cm en 26,3 cm.
Strook 1 ril je bij 4,7 cm, 14,9 cm, 15,5 cm en bij 25,7 cm.
Zie foto hieronder. 


Vouw langs alle rillijnen. Als het goed is heb je nu 3 delen die, als je ze in het midden op elkaar legt, steeds een wat minder brede rug van het boekje vormen. Plaats deel 2 op deel 3, en plaats deel 1 vervolgens op deel 2 en 3. Op die manier heb je de basis van het boekje. Zoek op het 3e deel het midden van de rug, zodat je de delen 2 en 1 zo goed mogelijk in het midden kunt bevestigen met dubbelzijdig tape of lijm. 






Op de foto hierboven zie je hoe elke pagina kleine, naar boven uitstekende delen van het papier heeft. Aan deze delen komen de flapjes. Hoe je de flapjes moet bevestigen lees je iets verder. 



De flapjes!
In het boekje zijn 6 flapjes/pagina's bevestigd om extra foto's in kwijt te kunnen. Je hebt nodig: 6 stukjes cardstock van 8,9 bij 10,1 cm. Om de flapjes te bevestigen moet je kleeftabs maken. De kleeftabs hebben dezelfde lengte als de flapjes en zijn ongeveer 2,5 cm breed. De kleeftabs vouw je door het midden en bevestig je op de plek waar je je flapje wilt hebben. 


Bevestig de kleeftabs aan de boven en onderzijde van de pagina waar je de flap wilt bevestigen. Op de foto hieronder is de kleeftab enkel aan de bovenkant bevestigd, maar aan de onderkant moet dus ook een kleeftab bevestigd zijn. 


Aan de kleeftabs bevestig je de flap. In mijn voorbeeld heb ik de hoekjes afgerond, dat hoeft niet, maar geeft een afgewerkt effect. 


Hieronder zie je hoe de flap bevestigd is.


Doe dat dus met alle pagina's en je boekje is klaar om gedecoreerd te worden. Veel plezier met het maken van dit album en deel jouw creatie vooral met ons in onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations'. 

Creatieve groetjes,
Sandra 













28 opmerkingen:

  1. Wat een super mooi album.alles heel duidelijk in beeld gebracht. En ik ga er mee aan de slag.dank je wel

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een lief vosje op een mooi album!
    Mijn complimenten Sandra!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. bin ganz begeistert von dem Mini-Album! Danke für die tolle Anleitung!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Prachtig!!! Dit moet ik ook kunnen. Ik ga het proberen 😀
    Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. heel erg mooiiiiiiiiiiiii bedankt voor de uitleg

    gr karin

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Gelijk onder fotp tutorial staat dat je 3 stroken van 10,1 bij 10,1 cm krijgt. Moet dat geen 30,4 bij 10,1 cm zijn?
    Verder vind ik het een heel leuk album!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oeps, ja, dat klopt als een bus! De lengte blijft zoals hij is. Dankjewel 😉

      Verwijderen
  7. Super mooi 😍, bedankt voor de tutorial! Ga ik zeker een keer maken 😁

    Groetjes
    Nicolette

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Geweldig mooi! Alleen jammer dat jet geen video tutorial is. Ben zo slecht in foto's aflezen en snap het dan niet meer 😭
    Maar zoals als eerder gezegd...hij is super!😍

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Misschien kom ik ooit nog zover met filmpjes, daar zit voor mij een uitdaging 😉

      Verwijderen
  9. Hoe leuk deze tutorial! Dit wil ik zeker eens uitproberen! Geweldig mooi gemaakt ! groetjes, Gina

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wow,wat mooi,ik begrijp niet alles,maar ga aan de slag,en al doende leert men.heel veel
    bedankt voor het idee

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel!! Stapje voor stapje doen en inderdaad, al doende leer je 😉

      Verwijderen
  11. Wat supergaaf zeg.
    Dankjewel voor de tutorial

    Gr. Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Supermooi! Ga het zeker ook proberen. Je uitleg en foto's zijn duidelijk. Dank dank.

    Herfstgroeten,
    Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Prachtig album en een hele duidelijke uitleg Sandra. Heel mooi die warme herfstkleuren.
    Lieve groetjes Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik zie vandaag (31-10-2022) voor het eerst dit album, wat super leuk! Ik ga het proberen na te maken. Bedankt voor je heldere uitleg!! Elles

    BeantwoordenVerwijderen