Pagina's

maandag 21 januari 2019

Presentje voor de juf 'Easel Post-It Note houders' met een mini gelpen

Hoi hoi!

Voor het project van vandaag liet ik me inspireren door de felle kleurtjes van de Post-It Notitieblokjes. Als docent heb ik een voorkeur voor alles dat met 'stationary' te maken heeft: pennen, paperclips, nietmachines, notitieblokjes, gummetjes, markeerstiften, noem maar op. Toen ik laatst op mijn werk op zoek ging naar een nieuw blokje Post-It Notes kon ik kiezen uit maar liefst drie kleurtjes. De felle kleurtjes van de blokjes doen het überhaupt al goed op je bureau, maar hoe leuk is het om deze blokjes te verwerken in een houdertje?

 Geef ze aan het eind, of juist aan de start van een schooljaar aan de juf of meester van je kind of kleinkind. Of verras je collega. Je kunt ze natuurlijk ook voor jezelf houden. Ze fleuren immers ieder bureau op ;-)



De Post-It notitieblokjes komen nog in andere kleuren. Ik maakte een geel, oranje en roze houder, omdat ik die blokjes voor handen had. Laat je simpel inspireren door de kleur van je blokje.


Ga op zoek in je voorraad en vind een passende kleur cardstock. Het gele blokje kreeg een gele houder, het oranje blokje is gemaakt met oranje cardstock en het roze blokje heeft een plekje in een roze houder gekregen. Onlangs had Action een box met mini gelpennetjes in de aanbieding. Deze pennetje passen qua formaat en kleur perfect bij mijn houdertjes. In iedere houder heb ik dus ook een kleine gelpen gestoken.


Ga vervolgens op zoek naar vrolijk papier en leuke stempels die het goed doen op je houdertje. Om het papier en de stempelafdruk goed tot hun recht te laten komen koos ik ervoor om een 'easelkaart'-houdertje te maken. De bovenkant met het stempelmotief kan rechtop gezet worden achter het doosje waar het notitieblokje in ligt. Zo lijkt het een beetje op een schilders-ezel, daar komt de naam vandaan.  


Maar je kunt je houdertje ook gewoon plat op je bureau leggen ;-).

Volgens mij werden de Post-it Notes oorspronkelijk in het geel uitgebracht. Met dat blokje ben ik dan ook als eerste aan de slag gegaan.  


Op de foto hierboven is het papier en het stempelmotief goed te zien. Om de lieve afbeeldingen wat beter uit te laten komen heb ik gebruik gemaakt van sierstansen. Gebruik een stans een slag groter en cardstock in de kleur van je houder dat je achter het kaartje met je stempelmotief aanbrengt. Op die manier laat je het stempelmotief beter uitkomen. 


Hierboven is het gelpennetje goed te zien. Gebruikt een stukje cardstock om je pennetje een plekje te geven in de houder. De kleur van de blokjes komen op de foto helaas niet zo goed uit als ik zou willen. We hebben flink wat regenachtige dagen gehad en zonder goed daglicht is het maken van mooie foto's een hele uitdaging. 


Op de foto hierboven kun je net zien hoe het houdertje met het blokje in de kaart ligt. Het dopje van de gelpen is nog net te zien. Met foampads heb ik een 3D effect gegeven aan het schildje met het stempelmotiefje. 


Het motiefje heb ik eenvoudig met de kleurpotloden van Craft Sensations gekleurd. Achter het motief loopt een stukje zelfklevend ribbon. Hetzelfde lint heb ik gebruikt om een simpele knoop te strikken. Wel heb ik eerst de lijm erachter verwijderd. Het papier, de kleur en het motiefje doen het werk, het houdertje heeft verder niet veel nodig. 



En hieronder foto's van het oranje exemplaar. Het stempelmotiefje is iets kleiner, en dus gebruikte ik ook kleinere stansen. 



Omdat ik op de kaart iets meer ruimte had heb ik een papieren strik gemaakt, een stukje borduurdraad door een knoop gehaald, deze erboven op bevestigd, en het geheel links boven in de hoek aangebracht.


En bij een oranje blokje hoort een oranje houder en een oranje pennetje! 


De foto hierboven laat wederom zien hoe het blokje een plekje heeft in de houder. Het gelpennetje is hier ook nog te zien. 


Say 'cheese'! Hoe schattig zijn deze stempeltjes? Ik gebruik ze met plezier, en vind het leuk ze in te kleuren. Hierboven is de strik met de button goed te zien. Leuk om weer eens met knopen te werken!

Hieronder is goed te zien dat ik ook hier gebruik gemaakt heb van zelfklevend, oranje ribbon. Het lint breekt het geheel een beetje. 


Tenslotte de roze variant. Voor het roze houdertje koos ik een van mijn meest gebruikte stempels van Craft Sensations, het poezebeestje met de strik bij haar oortje! 


Als kaartbasis koos ik voor baby-roze cardstock. Ik had ook fluoriserend roze cardstock voorhanden, maar dat leek me te 'schreeuwerig' worden. Het designerpapier dat ik koos heeft op de achterzijde lieve hartjes, maar dat werd me dan weer net te 'zoetsappig'. Keuzes, keuzes, keuzes, kennen jullie dat? Dit houdertje vond ik het lastigst om te maken, omdat ik niet kon kiezen. Maar ik ben blij met hoe het houdertje geworden is ;-). 


En ook in dit houdertje een bijpassende gelpen, knalroze! Je kunt je vast voorstellen dat ik met veel plezier aan deze houders gewerkt heb, van alle die kleuren word je vrolijk! 


Zelf ben ik niet echt een 'bloemenmeisje'. Vind ze prachtig hoor, maar ik ben er niet handig in. Mijn handen staan er gewoon niet naar ;-). Toch wilde ik het poezebeestje per se haar eigen bloem geven. Het werd dus een bloem op mijn manier.

Voor de bloem heb ik 3 gewelfde cirkels cardstock gestanst die ik ingesneden heb en bij elkaar gebracht heb. De blaadjes heb ik simpel wat rond gebogen om wat 'leven' in de bloem te brengen. In het midden kunststof roosje en mijn bloem is klaar. 


 Op foto hieronder is te zien dat ik ook hier gebruik gemaakt heb van zelfklevend ribbon. Om het hardroze toch terug te laten komen op de kaart koos ik voor dit 'fuchsia'-roze lint.  



Welke is jouw favoriet? Zelf vind ik het gele en het oranje houdertje ook best geschikt voor mannen, er staan tenslotte ook meesters voor de klas. Het roze houdertje is toch echt voorbehouden aan een juf denk ik ;-).

Omdat de Post-It blokjes precies 3x3 inch groot zijn, heb ik de houders in inches gemaakt. Helaas ben ik er niet aan toe gekomen om de maten naar centimeters om te rekenen. Mocht ik nog zover komen en is er vraag naar, dan kom ik daar nog op terug.

Wat heb je nodig en hoe maak je 'm:
Voor de basiskaart: 1 stuk cardstock van 11 x 5,25 inches (geel, oranje, roze etc). Rillen bij 5,25, 5,75 en 8,25 inches en vouwen. Dit wordt de basis van je 'easel'.

Voor de kaart op de voorkant die je kunt versieren: 1 stuk cardstock van 5,25 x 5,25 inches en een stuk designer paper dat net iets kleiner is. Pas op met het bevestigen van je kaart, plak alleen de onderzijde vast om de kaart overeind te kunnen zetten.

Voor het doosje waar het post-it notitieblokje in komt te liggen: 1 stuk cardstock van 4 x 4 inches. Deze langs alle zijden rillen bij 0,25 inches, op vier hoeken inknippen en een doosje vormen. Met een kleine cirkelpons kun je een kleine inkeping maken om beter bij de velletjes van je blokje te komen. Het blokje past precies in het doosje, hij zit er strak in.

Onder het doosje van het blokje komt een stuk designerpaper dat net iets kleiner is dan 5,52 x 5,25 inches.

En een post-it notitieblokje dat je in het doosje legt. Breng het houdertje aan op de onderzijde van je easelkaart, in het midden, zodat de bovenzijde achter het doosje gestoken kan worden en overeind blijft staan.

Eventueel een pennetje (bevestigen met een stukje carstock)

Zelf vind ik dit soort van projectjes superleuk om te maken. Ze zijn vrolijk en leuk om cadeau te geven. Daar doen we het toch voor? Mocht je ze zelf ook gaan maken, deel ze dan vooral op onze Facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations'. Ik ben ervan overtuigd dat jullie er je eigen draai aan zullen geven en kijk uit naar jullie versie van deze leuke houdertjes.

Tenslotte tref je bijgaand aan de lijst van producten die ik voor deze leuke houdertjes gemaakt heb.

Creatieve groetjes,
Sandra







 




9 opmerkingen:

  1. Ik vind ze erg leuk! Ook handig in de hobbykamer, die vind je tenminste goed terug tussen alle hobbyspulletjes, haha :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha! Een beetje een kleurexplosie is het wel geworden! Dankjewel Angelique!
    Groetjes,
    Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  3. très jolies toutes ces couleurs ! bravo !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind ze echt leuk en mooi geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Superleuke notitie blokjes in vrolijke houder !!
    Groetjes Epie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dit is leuk. Ik moet 15 kleine presentjes maken maar ik ben slecht met inches. Jammer dat het er niet in CM staat

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heb je ook de cm inmiddels want ik kom er niet aan uit helaas

    BeantwoordenVerwijderen