Pagina's

maandag 9 maart 2020

Kippenkaartjes - maak op die 30,5x30,5 cm paperpads ;-)




Hoi allemaal,

Vandaag heb ik een project dat snel gedaan is, en dat je helpt om je papiervoorraad verder te doen slinken ;-) Deze is ook leuk om met de (klein-)kinderen te maken. Bovendien zijn ze helemaal passend bij het thema 'Pasen' en bij de sketch van deze maand: het 'gevulde' eitje! Ik maakte deze super-schattige kippenkaartjes. Wil je ze ook gaan maken? Onderaan dit blog vind je een patroon/sjabloon en leg ik uit hoe je ermee werkt.


Neem een vel 30,5 x 30,5 cm papier (of ander papier). Mag gerust dubbelzijdig zijn, maar in dat geval raad ik aan om een vel te nemen dat ook een rustige kant heeft, zodat daarop geschreven kan worden. Kies cardstock in een kleur die je wilt gebruiken voor haar snavel, kam en lelletje. Zelf gebruikte ik kraft-kleurig papier voor haar vleugels op twee van de kipjes. Om het een beetje structuur te geven heb ik dat papier met een embossingfolder bewerkt. Ook bracht ik iets van een patroontje aan met behulp van een deco-stencil en bruine inkt. 



 Overigens kun je de kip gerust een beetje anders vormgeven, door bijvoorbeeld de vleugeltjes een beetje aan te passen, haar kam een beetje groter of juist kleiner te maken en haar staartje een beetje anders vorm te geven. En je hoeft ze natuurlijk ook niet in deze kraft-kleuren te maken. Gebruik bijvoorbeeld een vrolijk roze geruit papier, of blauw geblokt en geef haar een roze kam in plaats van een rode. Lijkt me ook superleuk. De oogjes kunnen ook gemaakt worden van een knoopje of een gemstone. En aan haar vleugeltje zou je een kleine tag kunnen bevestigen met daarop een paasgroet.


De kaartjes zijn ongeveer 15 bij 12 cm. Van snavel tot staartje is de afstand ongeveer 15 cm en van boven naar beneden 12 cm. Ze passen dus in een enveloppe van 15 bij 15 cm. Omdat het snaveltje er op apart aangezet wordt, moet je even opletten hoever je 'm laat uitsteken. Je kunt er ook voor kiezen om het kipje net iets kleiner uit te knippen als je twijfelt of hij wel in de enveloppe past.



Op de foto hieronder is goed te zien hoe ik gebruik gemaakt hebt van twee hartvormige stansen. De ene stans iets groter dan de andere. Om te voorkomen dat het geheel er plat uitziet heb ik gebruik gemaakt van 3D foampads. Ook heb ik alle randen ge-inkt met bruine inkt. Daarmee creëer je ook diepte, hetgeen een mooi effect geeft.


Ook de kam, het lelletje en de snavel heb ik ge-inkt. Ik gaf mijn kipjes 'googly eyes', maar je kunt ook een knoop, gemstone of iets anders gebruiken om een oogje te maken.


En hieronder de dames nog een keer op een rij. Ik heb weinig tijd om uitgebreid te knutselen helaas, en ik heb mijn hoofd er even niet naar. Mocht je ook in zo'n fase zitten, maar wil je toch aan de freubel blijven zonder dat je je hoofd er helemaal naar moet zetten, dan zijn deze kaartjes helemaal geschikt.

Het lijkt me ook leuk om deze kipjes in een veel kleiner formaat te maken als je bijvoorbeeld een paas-ontbijt of -brunch voor de familie organiseert. Met de naam van het betreffende familielid erop en dan bij het bordje zetten waar je het betreffende familielid gepland hebt. Succes verzekerd ;-)


Superleuk toch? Hieronder laat ik je zien hoe je ze maakt.

Wat heb je nodig? 
- 1 vel 30,5 x 30,5 cm papier met een design van jouw keuze;
- stukje cardstock voor de kam, het lelletje en het snaveltje;
- schaar en lijm;
- (eventueel) hartvormige stans(en) voor de vleugeltjes (niet noodzakelijk, je kunt de vleugeltjes ook tekenen en uitknippen);
- bakerstwine of ander draad of lint;
- knopen, gemstones, googly eyes en ander leuk materiaal om de kipjes mee op te leuken.

Hoe ga je te werk? 
Op de foto hieronder heb ik een sjabloon van de kippenkaart gemaakt. Ik heb het sjabloon getekend op een A-4tje. De kaart is 15 cm breed en 12 cm hoog. Op de foto is te zien welke afmetingen je ongeveer moet volgen. Het snaveltje is ongeveer 2 cm en zet je er apart aan. Het staartje is ongeveer 1 cm en knip je mee met het lichaampje van het kipje.


Knip het sjabloon uit, zie foto hieronder. Kam, lelletje, snavel en vleugeltjes moeten apart geknipt en geplakt worden, staartje knip je mee. Om de kaart te kunnen laten staan heb ik een recht stuk van 5 cm aangehouden.


Neem een vel papier naar keuze. Vouw dubbel en leg tegen de vouwrand het lichaam van de kip om de kaart dubbel uit te knippen.


Trek over, zie foto hieronder.


En knip uit!
Er gaan twee kippenkaartjes uit een 30,5 x 30,5 cm paperpad ;-)


Leg de kam, de snavel en het lelletje op een stuk effen carstock van een kleur naar keuze, trek over en knip uit. Het is goed om de onderdelen net iets groter te knippen, zodat je een rand houdt om de afzonderlijke delen goed te kunnen bevestigen aan de kaart.

De snavel en het lelletje heb ik aan de binnenzijde van de kaart geplakt. De kam heb ik op de achterkant van de kaart bevestigd.

Voor de vleugels heb ik twee hartvormige stansen gebruikt, de een net groter dan de ander. Het grotere hart heb ik met 3D foampads als eerste opgeplakt, en daar bovenop heb ik het kleinere hart net iets versprongen aangebracht. Dat is niet nodig, maar ik houd van fluffy kipjes ;-)

Dit is denk ik voorlopig mijn laatste project in mijn kleine serie 'maak op die paperpads' ;-). Inmiddels heb ik ongeveer drie grote blokken papier er doorheen weten te werken, en dat geeft net een beetje lucht in mijn kast. Nieuwe blokken zijn alweer in aantocht en ik kan niet wachten om jullie te laten zien wat voor leuke projecten we daarmee kunnen maken.

Ik hoop dat jullie mijn kippenkaartjes leuk vinden en misschien maak je ze ook. Laat zien in welke stijl jij de kipjes maakt en hoe je ze opleukt door jouw projecten te delen op onze facebookgroep 'Creatief met Craft Sensations en Art Sensations'. Scrol nog even naar beneden om te zien welke producten gebruikt zijn.

Creatieve groetjes,

Sandra




















9 opmerkingen:

  1. Super leuke kippetjes Sandra👌💕💕🐤🐤

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Super leuk.
    Heb er vanmiddag met onze kleinkinderen gemaakt.
    Bedankt dus voor het patroon

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk Anita, ik lees nu je berichtje pas! Maar deze is echt leuk om te maken met kinderen toch? Dank je wel!
      Sandra

      Verwijderen
  3. Das ist ja eine supersüße Idee, vielen Dank für die tolle Anleitung.
    Gruß BAstelfeti

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vielen Dank für die schöne Anleitung!

    BeantwoordenVerwijderen